Tarts Velünk Te is!
24227 regisztrált felhasználó

Tűzd ki a céljaidat és valósítsd meg őket!

2016. január 29.

Mind a nagy, mind a kis célok ugródeszkát jelenthetnek a boldogabb élet megvalósítása felé. A célkitűzés megfelelő módja pedig segíthet a cél elérésében. Hogy hogyan? Máris kiderül.

Miért?

A vágyott dolgok iránti célkitűzés és a megvalósításért folytatott munka az emberi lét fontos részét képezi. A céljaink felé vezető út nem mindig sima és könnyű, de a célok megléte részben jobbá teszi az életünket. Értelmet és célt ad életünknek, a kellő irányba terel minket, érdeklődéssel és elfoglaltsággal tölti meg napjainkat, ezek mindegyike pedig hozzájárul általános boldogságunkhoz.

Arisztotelész szerint „A kezdet az egésznek a fele.” 

És ez a célokra vonatkoztatva is igaz. Ha odafigyelünk arra, hogyan tűzzük ki a céljainkat, ez arra motivál minket, hogy meg is valósítsuk azt. Ha megvalósítjuk a céljainkat, ezáltal jobban érezzük magunkat és az életünket is derűsebbnek látjuk.

Hogyan is lássunk hozzá?

  1. Határozd el magad. Gondolj valamire, amit szívesen csinálnál, lehet akár munka is. Nem számít, hogy mi az. Lényeg, hogy olyan legyen, amit tényleg szeretnél csinálni - ideális esetben olyan valami, ami érdekel és izgalommal tölt el. Amit csakis a saját magad kedvéért csinálnál. Néha könnyebb egy kisebb dologgal kezdeni. Gyakran az is segít, ha épp csak egy picivel nagyobb célt tűzöl ki, mint amit jelenleg meg tudnál valósítani. Azok a célok, amelyek a mi határainkat is feszegetik, igazán motiválóak lehetnek!
  2. Írd le. Alaposan. Céljaink papírra vetése megnöveli az esélyét annak, hogy be is tartsuk őket. Részletesen jellemezd, honnan fogod megtudni, hogy már elérted a célodat, és a határidőt is, hogy mikorra szeretnéd elérni. Kérdezd meg magadtól: Hogyan fog „kinézni” és hogy fogod magad érezni, miután megcsináltad? Hogyan kapcsolódik az életedben valakihez vagy valamihez, akit vagy amit nagyra becsülsz? Konkrét kifejezésekkel és határidőkkel írd körül a célodat. Például az „egy kis kertészkedés” helyett írd azt, hogy „május végéig a kiskert üres részébe salátát, sárgarépát és zöldborsót szeretnék ültetni.” Azt írd le, amit szeretnél elérni, ne azt, amit nem szeretnél. Például a „Nem akarok túlsúlyos lenni” helyett írd azt, hogy „Újra szeretnék beleférni a kedvenc farmerembe”.
  3. Meséld el valakinek. Ha elmondjuk egy ismerősnek a céljainkat, az megnöveli annak valószínűségét, hogy ki is tartunk a céljaink mellett.
  4. Bontsd le kisebb célokra a nagy célt. Gondolj arra, hogy a kisebb célok mind egy-egy állomást jelentenek a nagyobb cél elérése felé vezető úton. Olykor elég általánosan fogalmazzuk meg a nagy céljainkat, például „egészségesebb szeretnék lenni”. Ha ezt kisebb célokra bontod le, az nagyban segít a konkretizálásban. Tehát a kisebb cél lehet az, hogy „rendszeresen eljárok futni”, vagy akár az is, hogy „20 perc alatt megállás nélkül körbefutok a parkban”. Írd le a kisebb céljaidat és tűzz ki hozzájuk határidőt is. Ha néhány kisebb célod van, az megkönnyíti a megvalósításukat és sikerélményt is ad. Ezáltal pedig valószínűbb, hogy meg is tudsz maradni a nagyobb cél elérése felé vezető úton.
  5. Tervezd meg az első lépést. „Az ezer mérföldes utazás is egyetlen lépéssel kezdődik.” (Lao-Ce) Gondold át, mi lehet az első lépés, ami igazán nagy segítséget jelenthet a kezdéshez. Nincs kifogás akkor sem, ha ezt nem tudod, akkor a kutatás lesz az első lépés: keress rá a neten, érdeklődj az ismerősöktől vagy vegyél ki egy könyvet a könyvtárból. Aztán jöhet a következő lépés, majd az azt követő… és így tovább.
  6. Folytasd. A céljaidért való igyekezet olykor nehéz és frusztráló lehet, éppen ezért kitartónak kell lenned. Ha az a lépés, ahol tartasz, valamiért mégsem működik, gondold meg, mi lendíthetne át ezen. Ha küszködsz, kérdezd meg az ismerősöktől, hátha van valami jó ötletük arra, mit is tegyél. Segíthetnek abban, hogy másként lásd a dolgokat. Gondold át, milyen más módon tudnád elérni a célodat - ezáltal valószínűbb, hogy sikeresen véghez is tudod vinni. Ha teljesen lesújtott a dolog, akkor iktass be egy kis szünetet, és olvasd át újra a célodat, amit az elején leírtál. Elképzelhető, hogy módosításra van szükség, nincs is ezzel semmi gond. Tedd meg, majd gondolj a következő apró lépésre…
  7. Ünnepelj. Amikor eléred a célodat, szakíts rá időt, hogy ki is élvezd, és köszönd meg azoknak, akik segítettek neked. Gondold át, mi az, ami tetszett és mit tanultál az út során. És most mi lesz a következő célod?

Eredeti cikk: http://www.actionforhappiness.org/take-action/set-your-goals-and-make-them-happen

Szerző
Tissevits Mónika

Elkötelezett környezetvédő és állatbarát vagyok. Szeretem a logikai feladványokat, rejtvényfejtést, olvasást. Hiszem, hogy mindennek oka van és nincsenek véletlenek az életben.

Tissevits Mónika összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7830
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.