Tarts Velünk Te is!
22612 regisztrált felhasználó

Tippek a stresszmentes mindennapokhoz

2018. február 25.

A mostani bejegyzésemet a The Telegraph életstílus, jóllét rovatából hoztam el nektek, hogy ti is elolvashassátok Arianna Huffington szabályait a jobb alváshoz és a stresszmentes mindennapokhoz.

Arianna görög származású amerikai író, üzletasszony. A The Huffington Post hír- és blogportál alapítója. Oldalán a legfrissebb és legszéleskörűbb tartalmú híreket és blogbejegyzéseket olvashatjátok, például egészséges életmód, kultúra, üzlet, politika témákban. Tudtátok, hogy van a The Huffingon Postnak magyar szerzője is? Bizony, Oravecz Nóra tollából is olvashattok itt cikkeket! Ariannának már két könyve is elérhető magyar nyelven, a Kezdd újra (amelyet úgy hirdetnek, mint egy globális wellnessmissziót az egyensúly eléréséért) és Az alvás forradalma – változtasd meg az életed, melyben az alvás fontosságára és az alvásmegvonás veszélyeire hívja fel a világ figyelmét.

Arianna első könyvéből, a Kezdd újrából elgondolkodtató az a ténymegállapítás, hogy sokkal többet törődünk a telefonunkkal, mint saját magunkkal. Azt bezzeg naponta többször is töltjük, otthon is gondosan ügyelünk rá, hogy mindig megkapja a szükséges energiaadagot, miközben a saját feltöltődésünkkel vajmi keveset foglalkozunk…
Könyveinek megírásához az a saját, személyes tapasztalata is hozzájárult, mikor egy este a fáradtságtól az otthonában ájultan esett össze, és beverte a fejét az íróasztalába. Ezután kezdett el mélyebben foglalkozni a stressz, a kimerültség okozta veszélyekkel (szívroham, depresszió, magas vérnyomás) és ezek megoldásaival.

Mit tanulhatunk Arianna reggeli rutinjából?

Éppen a fentiek miatt Arianna reggel nem a telefonjával indítja a napját, ahogy tette azt korábban, és ahogy talán mi is szoktuk, hanem ébredés után (melyet egy hét-nyolc órás alvás előz meg) mindig ugyanazt az „offline” rutint követi. Arcápolás, reggeli kávé (tevetejjel!), gyors öltözés (mindig tudja, hogy miért hova kell nyúlnia, szereti a környezetét rendezetten tartani), és már indul is a szerkesztőségbe. Mindennap legalább 10 percet jógázik, és 30 perc karido jellegű mozgást végez, ezek mellett heti háromszor-négyszer jár személyi edzőhöz.
Tanulság: a stressz kordában tartásához mindenképpen ügyeljünk, a megfelelő mennyiségű és minőségű alvásidőre! Ébredés után nem kell egyből „online” lennünk, és erre tanítsuk meg a gyerekeinket is! Szánjuk időt magunkra és a családunkra! Találjuk meg, hogy mi hat ránk a legfrissítőbben: egy gyors zuhany vagy egy kis arcápolás? Pár nyújtógyakorlat a nappaliban vagy az edzőterem? Tapasztaljuk ki, hogy mivel indul a legjobban és a legenergikusabban a napunk, és változtassunk ennek megfelelően a rutinunkon!

Alvás, mozgás, étkezés – a tuti trió

Arianna sok halat, friss gyümölcsöt, párolt zöldséget fogyaszt, és rengeteg vizet iszik (néha frissen facsart citrommal ízesítve). Az étkezésünkre nem csak az alakunk miatt fontos figyelnünk, hiszen a vitaminok az ásványi anyagok, melyeket megadunk  a szervezetünknek (vagy éppen megvonunk tőle), hatással vannak a fáradtságérzetünkre, a teljesítőképességünkre.
Ha a legtöbb külső stresszfaktoron az életünkben nem is tudunk változtatni, csak maximum megtanulhatjuk kezelni őket vagy tünetmentesíteni magunkat, akkor legalább azokra a dolgokra figyeljünk nagyon oda, amik rajtunk múlnak!
Arianna egyébként elárulta magáról, hogy borzalmas szakács, és most már úgy érzi, hogy nem is lesz belőle soha főzőmester. Ez is nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a képességeinkkel és a határainkkal. Ezek szükségesek ahhoz, hogy ne vágjuk olyan fába a fejszénket, amibe az esetlegesen beletörhet. Nagyon sokan szenvednek az önkéntelen túlvállalás okozta stresszhelyzetektől. Megfelelő önismerettel azonban ettől is megkímélhetjük magunkat.

Tényleg ennyire fontos lenne az alvás?

Bizony, hogy az! Hiszen gondoljunk bele, hogy agyunk az alvási időben raktározza, rendezgeti a velünk történt eseményeket, ekkor regenerálódik a szervezetünk. Enélkül úgy végeznénk, mint egy töltés nélküli okostelefon… Arianna például mindennap azonos időpontban kapcsolja ki a telefonját, és tessékeli ki a hálószobájából. Az estéjét forró, nyugtató fürdővel zárja, ha az ellazulásához az kell, akkor gyertyával, fürdősóval.

Korábban Arianna is annak volt a híve, hogy edzőruhában aludjon (bizony, ezt már több sztártól is hallhattuk), hogy mikor felébred, ne lehessen kifogása a reggeli edzés ellen, már az ágyból kilépve is indulásra kész legyen. Mára már felhagyott ezzel a furcsa szokással. Azzal, hogy minden este pizsamába bújik a fürdés után, azt az üzenetet továbbítja az agyának, hogy eljött az alvás, a kikapcsolás ideje. Az ágyban fekve még kihasználja az elalvás előtti perceket, hogy átgondolja, hogy miért lehet hálás aznap. Ez szerinte arra is jó, hogy elalvás előtt ne azon járjon az agya, hogy mit rontott el, mitől tart az előtte álló napokban, hanem kellemes és megnyugtató gondlatokkal tudja zárni az estéjét.

Arianna 5 legfontosabb alvási szabálya

  1. Aludni muszáj! Ez egy nem vitatható emberi igény.
  2. A kimerültség a káosz jele, és nem valami becsülendő, tiszteletreméltó erény.
  3. A hálószobád legyen egy oázis, ahova elmenekülhetsz a nap végén!
  4. Ne tartsd a szobádban a telefonodat!
  5. A hálószobán átsétálva, az ágyba befeküdve próbáld tudatosan kizárni a gondolataidból a be nem fejezett ügyes-bajos dolgaidat!

Ne feledjük, hogy a sikeres mindennapokhoz, a kiemelkedő teljesítményekhez nem feltétlenül kell a kimerültségen át vezetnie az utunknak. Fontos, hogy képesek legyünk az önmagunkkal való minőségi időtöltésre, elmélyülésre, a minőségi alvásra. Nem kell mindig telefonálnunk, írnunk, olvasnunk, használnunk valami applikációt. Hagyjuk az agyunkat kikapcsolni és lélegzetvételhez jutni!
Folyamatos, kis lépésekkel, apró változtatásokkal jussunk el a megfelelő rutin kialakításához! Radikális változtatásból ritkán lesz hosszú távon is tartható eredmény. Ahhoz, hogy kiegyensúlyozottan tudjuk kezdeni és befejezni a napjainkat, személyre szabott rutinra van szükség, melyben azokat a dolgokat csináljuk olyan sorrendben és ideig, amik nekünk kedveznek, nekünk kényelmesek. Már többször is írtunk róla, de a rutin egy hálás segítőtárs abban, hogy automatikusan, szükségtelen erőforrások mozgósítása nélkül képesek legyünk tenni a dolgunkat, megnyugtatóan hat az agyunkra, hiszen így mindig tudja, hogy mikor és mi után mi fog következni.
Szeretettel ajánlom a fent említett könyveket és a témával foglalkozó megszámlálhatatlan online cikket további olvasásra, hogy ha felkeltette a figyelmeteket az, hogy egy olyan egyszerű dolog, mint az alvás, milyen nagy és fontos hatással lehet a mindennapjaink minőségére, a stressz-szintünkre, a megküzdésben való sikerességünkre.
 

Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7766
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.