Tarts Velünk Te is!
20892 regisztrált felhasználó

Öt tipp az önbecsülés növelésére

2017. június 26.

John 25 éves volt, amikor eljött hozzám pszichoterápiára. Az előző évben hagyta abba „unalmas irodai munkáját”, és visszaköltözött szüleihez, hogy kitalálja, mit kezdjen az életével. Most részmunkaidős baristaként dolgozik, videojátékokat játszik és hétvégenként meglátogatja a barátait. Ami a további életét illeti, nem sikerült döntést hoznia.

„Úgy vélem, az önbecsülésem az, ami hátráltat a dologban” – mondta az első beszélgetésünk alkalmával. „Egyszerűen nem érzem jól magam – semmilyen tekintetben sem.” John úgy próbálta meg növelni az önbecsülését, hogy naponta néhányszor olyan pozitív megerősítéseket ismételgetett, mint például „Nagy sikerem lesz.” vagy „Bármit meg tudok tenni, amit a fejembe veszek”.

„Azok a pozitív megerősítések, melyeket használsz, nem jók sem nyelvi sem pszichológiai szempontból” – magyaráztam Johnnak. Ám a nagyobb gond az, hogy úgy tűnik, semmi sincs az életedben, ami táplálhatná az önbecsülésedet – semmi olyat nem teszel, amitől jól érezhetnéd magad.

Valóban, táplálnunk kell az önbecsülésünket. Ha jól akarjuk magunkat érezni, olyan dolgokat kell csinálnunk, amelyektől ténylegesen büszkének, értékesnek, tiszteletreméltónak érezhetjük magunkat, vagy olyan lépéseket kell tennünk, amelyektől úgy érezhetjük, hogy a kitűzött céljaink felé haladunk. John ezek egyikét sem tette meg.

Öt lépéssel azonban mi közelebb juthatunk az egészséges önbecsülés eléréséhez.

1. Óvakodj az általános pozitív megerősítésektől!

A pozitív megerősítések az üres kalóriákhoz hasonlók. Mondhatod magadnak, hogy nagyszerű vagy, de ha igazából nem hiszed el, akkor az elméd visszautasítja a megerősítést, és még rosszabbul fogod magad érezni magad. A megerősítések csak abban az esetben működnek, ha a hihetőség tartományán belül maradnak, és az alacsony önbecsüléssel rendelkező emberekről ez sajnos nem mondható el.

2. Határozd meg a hiteles erősség- vagy kompetenciaterületeket!

Az önbecsülésed fölépítéséhez azonosítanod kell, miben vagy jó, mit csinálsz jól, vagy mi olyat teszel, amit a többi ember nagyra értékel. Ez lehet egy apró, egy kis lépés a helyes irányba, de valaminek lennie kell.

Ha John videojáték-bajnok lett volna, az megtette volna a hatást. Ám ő ennyire nem volt elszánt. Ennek eredményeként azok az órák, amelyeket videojátékozással töltött, nem adott az önbecsülésének semmiféle érzelmi táplálékot.

3. Bizonyítsd be, hogy képes vagy rá!

Ha már felismerted az erősségeidet, találj rá módot, hogy ezt be is mutathasd! Ha erősséged a bowling, csatlakozz egy bowlingcsapathoz. Ha jól írsz, posztolj egy esszét valamely blogra! Ha jó a szervezőkészséged, bonyolíts le – mondjuk – egy családi összejövetelt.

4. Tanuld meg elfogadni a pozitív visszajelzést!

Ha alacsony az önbecsülésünk, akkor „ellenállóvá” válunk a bókokkal szemben. Dolgozz rajta, hogy kedvesen fogadd a bókokat (egy egyszerű „köszönöm” bőven megteszi).

Ez főleg eleinte lesz nehéz, de azok számára, akik önértékelésük növelésének útjait keresik, különösen fontos, hogy képesek legyenek a bókok fogadására.

5. Önmegerősítés

Ha már bizonyítottad a képességedet, engedd meg magadnak, hogy jól érezd magad, légy büszke és elégedett magaddal! Az önmegerősítések olyan, speciálisan kialakított pozitív üzenetek, amelyeket magunknak adhatunk a valós erősségeinkre alapozva (például: „Fantasztikus szakács vagyok.”).

Értsd meg, hogy nem arrogáns dolog, ha büszke vagy azokra a dolgokra, melyekben jó vagy, legyen az bármi is. Ha alacsony az önbecsülésed, akkor minden gramm érzelmi táplálék segít.

Az önbecsülést nem a remény – „Minden nap sikeres leszek!” – vagy a hamis hit – „Én vagyok a legnagyszerűbb ember!” – fűti, hanem a kompetencia és képesség, valamint a jól megérdemelt visszajelzés valódi megtapasztalása. Ha ezek hiányoznak az életedben, tégy lépéseket, hogy visszahozd őket a napi tapasztalataidba úgy, hogy megmutatod a képességeidet, és nyitottá válsz az akár saját magadtól, akár másoktól érkező pozitív visszajelzésekre.


Guy Winch Ph.D. cikke alapján: https://psychologytoday.com/blog/the-squeaky-wheel//-ways-boost-your-self-esteem-and-make-it-stick

 

Szerző
Tissevits Mónika

Elkötelezett környezetvédő és állatbarát vagyok. Szeretem a logikai feladványokat, rejtvényfejtést, olvasást. Hiszem, hogy mindennek oka van és nincsenek véletlenek az életben.

Tissevits Mónika összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7705
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.