Tarts Velünk Te is!
23197 regisztrált felhasználó

Öt tény a boldogság megtalálásáról...

2016. november 8.

…és öt tudományosan igazolt mód annak fenntartására

A boldogság egy olyan állapot, amit mindenki el szeretne érni, de gyakran mégis nehezen megfogható. Érezted már valaha, hogy az egyik pillanatban még boldog vagy, aztán hirtelen az eszedbe jut, hogy ez nem lesz mindig így, amitől a következő pillanatban máris kevésbé érezted magad boldognak? Ugye, hogy ez milyen bosszantó?

Mi a boldogság? Tudatállapot, hangulat vagy életmód? Van megoldás a fokozására? Bár nincs rá csodaszer, hogy örökkön-örökké boldogok legyünk, tudománya azonban van a boldogságnak. Ahogy jobban tisztába kerülünk a boldogság természetével, máris gyakorlottabbak leszünk abban, hogy hogyan maradhatunk hosszabb ideig boldogabbak.

1. A boldogságszintünk körülbelül fele irányítható

A Hogyan legyünk boldogok című könyv szerzője, Sonja Lyubomirsky szerint a boldogságunk körülbelül 40%-a befolyásolható általunk. A maradék 60% előre meghatározott a biológiai értékeink és az életünk közelmúltban történt eseményei által. Mindannyian különböző vérmérséklettel születtünk, ha ezen kívül minden más tényezőt változatlannak tekintünk, életünk folyamán van egyfajta hajlamosságunk egy bizonyos magasabb vagy alacsonyabb boldogságszint fenntartására. Vannak, akik egyszerűen csak boldogabbnak születtek, mint a többiek – gondoljunk csak a mosolygós babák kontra sírós babák jelenségére!

Az élet olyan eseményei, mint a házasság, az egyetemi diploma megszerzése, az előléptetés mind hatással vannak a boldogságszintünkre, de ez a hatás az idő múlásával egyre csökken a hedonikus adaptáció („élvezeti alkalmazkodás”) miatt. Ami tegnap még újszerű és izgalmas volt, az mára már teljesen hétköznapi lett. Azonban ha napi szinten gyakoroljuk a hozzáállásunk és a magatartásunk tudatos működtetését, akkor ezáltal képesek lehetünk csökkenteni a hedonikus adaptáció hatását.

2. A boldog élet nem egyenlő a jelentőségteljes élettel

Kutatók, mind például Roy Baumeister összehasonlították az emberek boldogság kontra jelentőségteljesség érzését. Nagyon sok átfedés van a két állapot között: Azok az emberek, akik jelentőségteljesnek találták az életüket, boldogabbak, és fordítva. De vannak különbségek is: a boldogság egy múló állapotnak tűnik, míg a jelentőségteljesség tartósabbnak. Amíg a boldogságot a jelenben éljük meg, amikor a szükségleteink kielégülnek, addig a jelentőségteljesség összeköti a múltat, a jelent és a jövőt oly módon, hogy értelmet ad, és felerősíti a pozitív tulajdonságainkat. Például ha több pénzed van, talán valamennyivel boldogabb leszel, de értelmessé az teheti az életed, amire azt elköltöd.

3. A minőségi kapcsolatok boldogabbá tesznek

Robert Waldinger a Harvard Egyetem pszichiátere egy 75 éves, több generációs vizsgálatot végzett a Harvardon és Boston szegénynegyedeiben, hogy megtalálja az egészség és a boldogság forrásait. Az találta, hogy a minőségi kapcsolatok erős kapcsolatban állnak a boldogsággal. A magányos emberek kevésbé boldogok, és rosszabb az egészségi állapotuk, a legboldogabbak azok, akik minőségibb szociális kapcsolatokkal rendelkeznek.

De nem pusztán a kapcsolat megléte a lényeg, az igazi különbséget egy tartósan és következetesen gondoskodó személy jelenti. Sok ismerőstől vagy egy megbízhatatlan, sértegető partnertől az emberek nem lesznek boldogabbak.

4. A boldog emberek sikeresebbek

Egy napjainkban megjelent kutatás kimutatta, hogy a boldog emberek produktívabbak a munkában, kreatívabbak és energikusabbak, mint a kevésbé boldog társaik. Egy nemrégiben a Warwick egyetem közgazdászai által készült tanulmány szerint a munkahelyi „boldogságintézkedéseknek” köszönhetően a dolgozók 12%-kal lettek produktívabbak. Egy másik tanulmány pedig kimutatta, hogy azok a dolgozók, akik a közelmúltbeli életeseményeik miatt boldogtalanabbak, 10%-kal kevésbé produktívak is. Shawn Achor kutató TEDx-előadásában azt mondja, hogy nem a siker tesz minket boldoggá, hanem a boldogság tesz minket sikeressé. Vállalkozóként az optimizmus a siker legjobb előjelzője: segít elviselni a nehéz időket, és tartja bennünk a jövőképet, a víziót még akkor is, amikor a dolgok nem mennek valami jól.

„A munkahelyi siker mindösszesen 25%-a köszönhető az IQ-nak. 75% pedig annak, hogy ha elhisszük, hogy számít a hozzáállásunk, ami kapcsolatot teremt más emberekkel, és segít kezelni a stresszhelyzeteket.” Shawn Achor

5. Boldogító szokásokkal a boldogság felé

A kutatók azt találták, hogy bizonyos cselekvések gyakorlása, a szándékos pozitív mentális állapotra való törekvés, a kapcsolataink minőségének javítása boldogabbá tesz minket. Ezek a szokások egy ideig következetes erőfeszítéseket igényelnek.

1. Ízlelgesd a mindennapokat! Állj meg egy pillanatra, hagyd, hogy elragadjon egy virág illata, egy madár látványa vagy – mint Proustot – egy teasütemény íze.

2. Vegyél részt jelentőségteljes önkéntes tevékenységekben! Kutatások bebizonyították, hogy a másoknak való adás boldogabbá teszi az adó és a fogadó feleket egyaránt (és kevésbé szerencsés sorsokat látva az ember általában még hálásabb lesz azért, amije van).

3. Keress egy optimistább nézőpontot! Van rá mód, hogy az életedre reménytelibben és több megbecsüléssel nézz? Tudsz az erősségeidre, az eredményeidre fókuszálni ahelyett, hogy a kudarcok miatt hibáztatod magad?

4. Gyakorold a hálát! Kutatások bebizonyították, hogy a napi vagy heti hálanapló vagy elismerő levél írása hangulat- és egészségjavító.

5. Meditálj! Valójában a meditáció megváltoztatja az agynak azon területeit, amelyek a stressz- és a hangulatszabályozás irányításáért felelnek. A régóta meditálók jobban és tovább képesek fenntartani az olyan pozitív érzelmi állapotokat, mint az öröm és az együttérzés. A Richard Davidson és kollégái által készített tanulmány megállapította, hogy a hosszú ideje meditálók fokozott agyi aktivitást mutatnak azokon az agyi területeken, amelyek összefüggésben állnak a boldogsággal.

Az írás forrásául a következő cikk szolgált:
Melanie Greenberg: 5 Proven Truths About Finding Happiness
https://www.psychologytoday.com/blog/the-mindful-self-express/201609/5-proven-truths-about-finding-happiness

Az eredeti írás szerzőjéről
Melanie Greenberg, Ph.D., gyakorló pszichológus Mill Valley-ben, Kaliforniában, és egykori pszichológiaprofesszora a School of Professional Psychology-nak. A stressz, az agy és a mindfulness (jelenben maradás) szakértője. Workshopokat, előadásokat, pszichoterápiákat tart egyéneknek és pároknak egyaránt. Rendszeresen hallható rádióműsorokban mint a nemzeti média szakértője, és interneten keresztüli távcoachingokat is tart. Szerzője a Stress-Proof Brain (Stresszmentes agy – ford.) című könyvnek, amely már elővételben kapható az Amazon.com-on.
Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7799
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.