Tarts Velünk Te is!
23115 regisztrált felhasználó

3. lecke: Miért fokozza a boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása?

Sonja Lyubomirsky tanulmánya szerint azért fokozzák az emberi kötődések a boldogságot, mert a jó kapcsolatok számos életfontosságú szükségletünket kielégítik. Mint például:

A létfenntartást:

Evolúciós alapokon vágyunk arra, hogy társas kapcsolatokat alakítsunk ki és tartsunk fenn. Az emberi faj nem maradhatott volna fenn és nem szaporodhatott volna ilyen motiváció nélkül. Az embercsoportok együtt vadásztak, megosztották az élelmet, és együtt harcoltak az ellenségekkel szemben. A párkapcsolatot kialakító felnőtteknek lettek utódaik, ezeket együtt védték meg a ragadozóktól és a természeti erőktől, s együtt nevelték fel őket.

A támasznyújtást:

A társkapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás feszült, szenvedéssel teli időkben és megrázkódtatások esetén. Kutatások szerint nincs is jobb megküzdő mechanizmus, mint megbízni egy barátban vagy hozzánk közel álló emberben, és megosztani vele a gondjainkat. A társas támasznyújtás kézzelfogható is lehet (pl. valaki bevisz minket a kórházba), működhet érzelmi szinten (pl. meghallgat, biztat és segít abban, hogy megoldásokat találjunk a problémákra, vagy más szemmel nézzük azokat), és szolgálhat információkkal (pl. valakitől pénzügyi tanácsokat kapunk). Sőt, egészségesebbek és tovább élnek azok az emberek, akiknek nagyon erős a társas támogatottságuk.

A szeretetérzés megtapasztalását adja:

Legtöbben emberi kapcsolatainkban érezzük át először a szeretet érzését - a boldogságot a lehető legvadabbul fokozni képes érzelmet - , és abban találjuk meg életünk értelmét és célját. Köztudomásúlag a szeretetben is vannak hullám hegyek és hullámvölgyek; mindazonáltal a legtöbben arról számolnak be, hogy ez az egyik legfontosabb boldogságforrásuk.

S miért fokozza még a boldogságot a társas kapcsolódás?

  • A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival.
  • Jobban meg tudnak küzdeni a gondjaikkal azok a nők, akiknek legalább egy barátnőjük van, mint azok, akiknek egy sincs.

  • Mindegy, hogy szakítás, krónikus betegség vagy az elbocsátás veszélye miatt szenvedünk, jelentősen csökkentheti a fájdalmunkat, ha beszélünk róla egy megértő barátunkkal vagy családtagunkkal, és lökést ad ahhoz is, hogy nekilássunk a probléma megoldásának.
  • Amikor megosztjuk másokkal az aggodalmainkat és gondjainkat, csökkenhet bennünk a feszültség, ha megtudjuk, hogy nekik is voltak hasonló élményeik, de túl vannak rajta, és azóta is élnek és virulnak.
  • Mások vigasztalása és biztatása csökkentheti a szorongásunkat.
  • Az érzelmi vagy kézzelfogható támogatás - mindegy, hogy egyetlen bizalmasról, baráti körről, a családunkról vagy egy pszichoterápiás csoportról van-e szó - kulcsfontosságú lehet amiatt is, hogy segít az embereknek kitartani a céljaik mellett és általában megvalósítani a céljaikat.
  • A társak támogatása azzal lendít rajtunk, hogy motivál és végigvezet bennünket az úton, s így végül sokféle cél elérését előmozdítja, többek között a munkával, a kapcsolatokkal és a személyes növekedéssel kapcsolatos céljainkat.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A negyedik leckét itt olvashatod >>

Minden napra találsz feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat.

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7793
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság