Tarts Velünk Te is!
21292 regisztrált felhasználó

Mérd meg a boldogságod!

A boldogság talán a lehető legnehezebben megfogható és definiálható érzés. Értelmezése kultúránként, koronként, nemzetenként más és más. Feltételezhetően a legtöbb ember nem is érti, miért kell a boldogság szót definiálni, hiszen tudjuk, hogy milyen az, amikor épp boldognak érezzük magunkat, és gyakran gyűjtőfogalomként használjuk a boldogság szót olyan érzésekre, mint például: öröm, büszkeség, elégedettség és hála. Ahhoz azonban, hogy megértsük a boldogság okait és hatásait, a kutatóknak muszáj definiálniuk magát a szót.

Dr. Sonja Lyubomirsky, aki a pozitív pszichológia jelentős alakja, így definiálja a boldogságot Hogyan legyünk boldogok című könyvében: „A boldogság az öröm, elégedettség vagy pozitív jól-lét állapota, mely kiegészül azzal az érzéssel, hogy az élet jó, értelme van és értékes." A pozitív jól-lét fogalmába természetesen beletartozik a bio-pszicho-szociális egyensúly, tehát az általános mentális és fizikai egészség.

KATTINTS IDE A REGISZTRÁCIÓHOZ >>

Önzőek–e a boldog emberek?

Amellett, hogy a boldogság egy meglehetősen kellemes állapot, Lyubomirsky számos kutatótársával együtt 225 tanulmány áttekintése után a következőkre jutott:

  • a boldog emberek több pénzt keresnek és kreatívabbak a munkájukban
  • jobb tárgyalópartnerek és vezetők
  • sokkal valószínűbb, hogy házasságot kötnek
  • ha házasságban élnek, akkor számukra a házasság örömtelibb
  • sokkal több barátjuk van
  • szeretik az embereket
  • jobb a megküzdési stratégiájuk stressz vagy trauma esetén
  • sokkal rugalmasabbak
  • erősebb az immunrendszerük
  • tovább élnek.

Mindezek a tulajdonságok pedig bizonyítják (számos ember vélekedése ellenére), hogy a boldog emberek sokkal önzetlenebbek, mint hinnénk.

Hogyan tápláljuk a boldogság érzését?

Kutatásai során Lyubomirsky a következőket állapította meg: boldogságunkat: 50 százalékban a génjeink, 10 százalékban az életkörülményeink határozzák meg, a maradék 40 százalékért azonban a mindennapi tevékenységeink a felelősek.

A Greater Good in Action internetes oldal (A Berkeley Egyetem, Kalifornia tudományos háttérrel rendelkező boldogságnövelő módszereket ismertető honlapja) a következő tudományos megalapozottságú technikákat ajánlja a boldogság gyakorlásához:

  • Idézd fel, amikor nagy örömöt éreztél
  • Képzeld el, hogyan zajlana az életed a lehető legjobban, és írj részletesen magadnak feljegyzést erről az elképzelt jövőről
  • Képzeld el, hogy a kapcsolataid a lehető legjobban működnek
  • Képzeld el, milyen lenne az életed azok nélkül a pozitív dolgok nélkül, amiknek most részese vagy
  • Írj azokról a dolgokról, melyek nagy jelentőséggel bírnak számodra

Ugyanakkor felmerül az a kérdés is, hogy az egyén esetében mérhető–e a boldogság, s ha igen, mi alapján? Olvass tovább, mert kiderül.

Boldogságtesztek egyénre szabva

A következőkben néhány tudományos megalapozottságú kérdőívet adunk meg, melynek segítségével meghatározható a boldogságszintünk.

Sonja Lyubomirsky tesztje a Szubjektív Boldogság Skála (SHS)

A teszthez és a kiértékeléshez angol nyelvű információk megtalálhatóak itt >>

Szintén érdekes lehet az SWLS egy rövid 5 pontos teszt, mely az egyén globális kognitív elégedettségét hivatott mérni.

Ed Diener (a pozitív pszichológia jelenlegi kutatója, professzor az Illinois Egyetemen) Satisfaction with Life Scale (SWLS) eszköze

Az adott pontok így alakulnak: 31-35: nagyon elégedett, 26-30: elégedett, 21-25: enyhén elégedett, 16-20: semleges, 15-19: enyhén elégedetlen, 5-9: nagyon elégedetlen. A pontozás mélyebb megértéséhez azonban érdemes az alábbi oldalt tanulmányozni itt >>

Susánszky Éva, Susánszky Éva Konkolÿ Thege Barna Stauder Adrienne Kopp Mária 2006-ban elfogadott tesztje, mely az 5 tételes WHO Jól-lét Kérdőív (WHO Well-Being Questionnaire) magyar változata:

Ha kedvet kaptál hozzá és kiértékeled, hogy hányadán is állsz a boldogsággal, a pozitív pszichológia kutató pszichológusai a további ötleteket tudják adni boldogságszinted növelésére: építsünk kapcsolatokat; adjunk hálát a minket érő történésekért és azért, amivel rendelkezünk; legyünk kedvesek másokhoz (bizonyított, hogy ilyenkor agyunk örömközpontja fénybe borul); ne tartsunk haragot; sportoljunk; pihenjünk; figyeljünk (legyünk tudatában pillanatról pillanatra, hogy mi történik velünk, bennünk és körülöttünk); és ne fókuszáljunk az anyagi gazdagságra.

Jó gyakorlást! Jobb Veled a Világ!

Ismerd meg a 10 hónapos INGYENES boldogságprogramot!

Boldogságprogram célja, hogy a boldogságtudomány eredményeit lefordítsa az emberek hétköznapi nyelvére és közérthető formában adja tovább egy bárki számára elvégezhető ingyenes program keretén belül azokat a gyakorlatokat, amelyek boldogságkutatók szerint hozzájárulnak a boldogságszintünk megnöveléséhez.

Ha Te is szeretnél részese lenni ennek a programnak, amely minden napra feladatokat, havi munkafüzeteket tesz ingyenesen elérhetővé a számodra, továbbá egy olyan közösségi oldalnak lehetsz a részese, ahol új barátokat, ismerősöket szerezhetsz magadnak, akkor kattints ide a regisztrációhoz >>

Összes cikk megtekintése a témában >>

 

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7717
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

10 hónapos boldogságprogram témái:

2. hónap: Az optimizmus gyakorlása
3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság