Tarts Velünk Te is!
24235 regisztrált felhasználó

Mentális sebtapasz – avagy a megbocsátás, mint lélekgyógyszer

2016. április 7.

„Kezeket fel!” – kiáltom el magam egy emberekkel zsúfolásig megtelt, ám mindössze a képzeletemben létező teremben. „Kezeket fel, akit még soha életében nem bántott meg senki!” Néma csend, egyetlen zakó, blézer vagy pulóver ujja sem suhan, hogy megtöltse a levegőt. „Akkor most az tornáztassa meg a karizmait – képzelődöm tovább – de tényleg csak az, aki soha életében nem bántott meg még senkit!” Mintha szobrok ülnének a vörös bársonnyal bevont székeken. Mindössze egy-két fej tekereg körbe, hogy felmérje a helyzetet. A többiek tudják maguktól: nincs ilyen ember.

Apróbb-nagyobb sérüléseink az emberi lét szükséges velejárói,  csakúgy mint a születés és a halál. Csomagban kapjuk, az örömeinkkel, bánatainkkal, sikereinkkel és kudarcainkkal együtt. S hogy mit kezdünk velük, az csak rajtunk áll.

Kétélű fegyver – a harag

Amikor valaki megbánt bennünket, gyakran – akár a csigák – behúzódunk házunkba, és magunkra zárjuk az ajtót. Odabent aztán szépen elücsörgünk önsajnáló magányunkban nyalogatva a sebet, amit a külvilág ejtett. S hogy ne unatkozzunk, elkezdünk haragudni arra, aki megbántott bennünket. Ilyenkor két eset lehetséges:

  • Ha számunkra idegen, vagy kevésbé fontos ember okozott fájdalmat, akkor rég árkon-bokron túl jár, amikor mi még nagyban az események utóhatása alatt roskadozunk. Ilyenkor érdemes belátni, hogy a másik személy iránt táplált haragunk teljesen meddő dolog, semmilyen hatással nincs az illető életére. Mindössze önmagunkat, a saját életünk drága perceit keserítjük meg vele.
  • Abban az esetben, ha valódi szeretet-kapcsolat van köztünk, és a számunkra fájdalmat okozó ember között, akkor haragunkkal nem csupán önmagunkat sanyargatjuk, hanem távol tartjuk magunktól azt is, aki korábban sokat jelentett az életünkben. Ilyenkor az értékes időnkön kívül a szeretett személyt is elveszíthetjük.

A harag legjobb ellenszere a megbocsátás.
Íme néhány ötlet, ami segíthet bennünket

1. Aki haragot táplál, önmagát mérgezi.

Az előző állítások tükrében érdemes megvizsgálni, hogy kinek is ártasz valójában a haragoddal. Míg legtöbbször a számodra fájdalmat okozó személy életére haragod alig van hatással, addig a saját boldogságodat messze tartja tőled. Ha szereted magadat, megbocsátasz. Ezzel nem a másik embernek teszel szívességet, hanem önmagadnak.

2. Megbocsátani nehéz.

Legalábbis annak, aki nem túl gyakorlott benne. Első pillanatban úgy tűnhet, hogy haragot tartani könnyebb, ám ez csupán a látszat. Sokan akár egész életükben képesek önmagukat mérgezni a harag energiájával, miközben a megbocsátás viszonylag rövid időt vesz igénybe, és nagy súlyt emel le minden érintett emberről. Jó hír az, hogy minél többször választod a harag helyett a megbocsátást, annál könnyebbé válik számodra, idővel pedig automatikusan döntesz majd önmagad felszabadítása mellett.

3. Idő kell, míg készen állsz rá.

Idő kell, hogy eljuss addig a pontig, amikor képessé válsz a megbocsátásra. Érdemes önmagad hibáztatása nélkül megvárni, amíg az első, zsibbasztó fájdalom elviselhetővé enyhül. Ennél korábban felesleges próbálkozni, a túlélő ösztöneid azonban nem is ezzel vannak elfoglalva. A megbocsátás nem reflexszerű hanem tudatos tevékenység, ezért csak az ösztönös cselekedetek után vagy képes működésbe hozni.

4. A megbocsátás egy folyamat.

A megbocsátás sosem egyetlen pillanat műve. Nem elég egyetlen egyszer kijelenteni, hogy megbocsátasz. Elméd napokkal, hetekkel, hónapokkal, vagy akár évekkel később is képes felhánytorgatni a múlt sebeit. Ilyenkor mindig tudatosítsd és erősítsd meg magadban a megbocsátás szándékát. Minél többször emlékezteted magadat erre, annál ritkábban jutnak eszedbe a múlt sérelmei, és annál gyorsabb lesz a gyógyulásod. Ne várd hát el magadtól, hogy egyik pillanatról a másikra rendben leszel!

5. A másik is csak ember.

Áldozatként legtöbbször eszedbe sem jut beleélni magadat annak a helyzetébe, aki fájdalmat okozott neked. Pedig valójában nem tudhatod, mi rejlik a cselekedete mögött. Nem tudhatod, hogy az ő lelke milyen sebesülések nyomait viseli. Legtöbbször az „elkövető” nem is az „áldozatra” mérges, hanem önmagára, és csupán a kivetített dühét tölti ki az első keze közé kerülő emberen. Azzal, hogy kicsit belenézel a helyzetébe, nem őt mented fel a tette súlya alól, hanem saját magad számára teszed könnyebbé a megbocsátást.

6. Egyedül Te kellesz!

A megbocsátáshoz nincs szükséged a másik emberre. Nem kell sem az, hogy megértsd, mi miért történt, sem az, hogy ezt megbeszéld azzal, aki bántott téged. Ezeket csupán az elméd támaszt(hat)ja követelménynek, hogy elkerülhesse a célba érkezésedet. A valódi megbocsátáshoz senkire és semmire nincs szükség, csak rád, és a tiszta szándékodra.

7. Önmagaddal úgy, mint felebarátaiddal.

A valódi megbocsátás egyik – ha nem a legfontosabb – eleme az önmagadnak történő megbocsátás. Gyakran hibáztatod magadat azért, amiért olyan embert szerettél, olyan emberben bíztál meg, aki nem volt érdemes erre. Olyan helyen vagy időben jártál, ahol vagy amikor nem kellett volna. Satöbbi, satöbbi. Önmagad hibáztatásával azonban nem teheted meg nem történtté az eseményeket. Bármi is történt veled, nagyon fontos, hogy tudatosítsd magadban, hogy nem hibát követtél el, nem veszteséget szenvedtél, hanem valójában egy tapasztalattal gazdagodtál. Tedd meg magadért, hogy mély önvizsgálatnak veted alá saját magadat, és keresd meg az eset tanulságait. Ha jól végezed ezt a nehéz feladatot, valódi kincsesbányára bukkanhatsz. A következtetéseket levonva a jövőben elkerülheted a sérelmeid ismétlődését, szert tehetsz mélyebb önismeretre, és megkönnyítheted a megbocsátást saját magad számára. Csak és kizárólag így lehet teljes a folyamat.

+1 Ha túl sok(k) ez neked.

Néha előfordul az életben, hogy valakit nagyon mély, egyedül szinte feldolgozhatatlan trauma ér. Ilyen esetekben célszerű minél hamarabb szakember segítségét kérni, aki átvezet ezen a nehéz életszakaszon. Ha ilyen helyzetben vagy, ne rejtegesd, és főleg ne gyűjtögesd a fájdalmad! Kérj mihamarabb segítséget! Ma már rengeteg hagyományos és még több alternatív módszer, és számos kiváló szakember közül választhatsz. Keresd meg a szíved számára leginkább szimpatikust, és ne habozz felkeresni!

Honnan tudhatod, hogy a megbocsátásod teljes és sikeres?

Sokszor azt gondoljuk, hogy már megbocsátottunk, és továbbléptünk a történteken, aztán meglepődünk, amikor az élet feltárja, hogy még mindig rejtegetjük a sérüléseinket. Honnan tudhatod hát, hogy valóban sikerült teljesen megbocsátanod, és lezárnod a múltat?

Íme néhány jel, amelyek támpontként szolgálhatnak:

1. Mozi – feeling.

Amikor visszaidézed az egykor fájdalmas eseményeket, olybá tűnik, mintha filmet néznél. Semmilyen érzelmet nem tudsz kapcsolni a szereplőkhöz, nem rándul össze, vagy feszül meg a tested. Teljesen semlegesen tudsz tekinteni az emlékeidre.

2. Tökéletes elfogadás.

Már nincsen benned kérdőjel az eseményekkel kapcsolatban. Nem kérdezed magadtól, sem másoktól, hogy „Istenem, miért történt ez velem?” Teljes benned a béke.

3. Nincs több félelem.

Amikor teljesen feldolgoztad az eseményeket, és megbocsátottál minden érintettnek, abban a pillanatban megszűnik benned a félelem, hogy ez még egyszer megtörténhet veled. Ez nem zárja ki, hogy újból fájdalom érjen, azonban már nem félelemben éled a mindennapjaidat. Ha netalán mégis újra rád talál egy nehéz helyzet, meglesz benned az erő, amiből meríthetsz a továbblépéshez.

Összefoglalva a lényeget

Röviden összegezve azt mondanám, hogy a megbocsátás a bennünket ért sérelmek legjobb gyógyszere. Út, amely elvezet minket a saját belső békénkhez. Út, amelyen mindenkinek végig kell mennie, aki boldog életet szeretne.

Szerző
Németh Szilvia

Kilencedik éve keresem magamat, és a jelek szerint jó úton járok arrafelé, hogy meg is találjam. A saját, egyre sűrűsödő boldogságom azt súgja nekem, hogy közel a cél. Tapasztalataimmal szeretnék másoknak is segíteni.

Németh Szilvia összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7831
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.