Tarts Velünk Te is!
21292 regisztrált felhasználó

Megbocsátás: a gyógyulásod kulcsa

2017. április 16.
„Sosem fogom elfelejteni, hogy az a hazug évekkel ezelőtt megcsalt.
Gondolnom is fájdalmas rá, hogy a tanár milyen igazságtalanul elbánt a fiammal.
Még ma is feldühít, ha eszembe jut, hányszor megalázott a régi főnököm a kollegák előtt.
Hibás vagyok, mert nem töltöttem elég időt a gyerekeimmel.”

Talán ismerősek lehetnek ezek a mondatok. Ha igen, akkor egyszerűen arról van szó, hogy még nem tudtál megbocsátani igazán valakinek vagy önmagadnak egy múltbeli történésért.
Mi van a megbocsátás hátterében?
Azért nem tudsz megbocsátani igazán, mert a múltbeli fájdalmakat, haragot, sértődöttséget, még mindig magadban hordozod. Ez több szinten is megjelenhet, lehet fizikai, lelki vagy szexuális jellegű.
Amikor a sérelmeidre gondolsz, valójában nem vagy szabad. A gondolataidat és az érzéseidet még mindig annak a régi személynek, múltbeli eseménynek adod. És minél többet beszélsz róla, annál nagyobb töltetet, energiát teszel bele. Vagyis azt erősíted akár tudattalanul is, amitől épp szabadulni akarsz.

Nagyon sok ember képes akár élete végéig is hurcolni magában a meg nem bocsátott eseményt. Önmaga elítélését egy korábbi döntése miatt vagy a traumát okozó személy hibáztatását. Ilyenkor vagy igyekszik elkerülni az illetőt, vagy meg akarja torolni a kudarcát. Egyik sem célravezető megoldás, mert mindkettővel ártasz magadnak és a környezetednek is.

Mit jelent a megbocsátás?

A megbocsátás pszichológiai hátterét kutató szakemberek szerint, a megbocsátás:

  • nem jelent mentegetést, amikor valamilyen okot keresel a megbántó tettére;
  • nem jelenti azt, hogy le kellene tagadni a sérelem megtörténtét;
  • nem egyenlő azzal, hogy felmentést adsz az elkövetőnek a tette súlya alól;
  • nem jelenti azt, hogy elfelejted a történteket, mintha meg sem történt volna, és látszólag továbblépsz.

A megbocsátás valójában azt jelenti,

  • amikor már szabad vagy a sérelem gondolatától és a hozzá kapcsolódó negatív érzelmektől;
  • amikor már képes vagy uralni a múltbeli fájdalmas emléket és tovább tudtál lépni;
  • amikor már a jelenben is együtt tudsz élni a megbántó múltbeli személlyel, elfogadva őt olyannak, amilyen;
  • amikor már nem hibáztatod magad azért, amit régebben tettél, hanem megértetted az üzenetét, és le tudtad vonni a tanulságokat belőle.

Miért fontos megbocsátanod?

A régóta magadba zárt harag, fájdalom, keserűség fizikailag és érzelmileg is kimerít. Számos kutatás kimutatta, hogy a megbocsátást gyakorló emberek kevésbé voltak depressziósak, dühösek, feszültek. A harag dédelgetése növeli a stresszt, ez pedig fokozza a betegségek kockázatát.

Azt is igazolták a vizsgálatok, hogy a megbocsátás hiánya akadálya a továbblépésnek. Amíg folyamatosan a múlton rágódsz, nem tudod megélni a jelen pillanat boldogságát, és képtelen vagy boldog jövőképpel élni, majd meg is teremteni azt.

Kinek kell megbocsátanod?

1. A másik személynek
Annak, akivel kapcsolatban még benned van a negatív érzés. Akire nem tudsz kellemesen, jó érzésekkel gondolni.
2. Önmagadnak
Igen. Lehet, hogy úgy tűnik, nem is te voltál a hibás, hanem a másik. De már az is megbocsátásra vár, hogy még mindig nem tudtad elengedni azt a régi sérülést. Hogy még mindig nem voltál képes továbbjutni a dolgon. Ne a fekete pontokat gyűjtögesd a magad számláján, hanem a pirosakat! El kell engedned önmagad hibáztatását. Mindenki azt tudta csak tenni az adott helyzetben, amire éppen képes volt. Ha jobban tudta volna, akként cselekedett volna.

Hogyan bocsáss meg?

„De hogyan bocsáthatnék meg neki, amikor annyira megbántott? Amikor tönkretette az életemet? Hogyan bocsássam meg, hogy elhagyott?” – kérdezheted. Ne felejtsd el: a megbocsátás sosem a másik emberről szól, csakis rólad! Hiszen gondolj csak bele: dühös vagy a volt párodra, mert félrelépett és hazudott neked! Ő lehet, hogy vígan éli az életét, nem is tud arról, hogy te otthon éppen széttéped a képeit. Ez a harag a te érzésed, és magadat pusztítod vele, minél inkább teret adsz neki az életedben.
Nem az a fontos, hogy a másik mit gondol. Csak az, hogy ez a feszítő negatív érzés – a harag, bosszú, fájdalom, cserbenhagyottság, keserűség, szomorúság – ne tudjon uralni téged. Vagyis képes legyél kontrollálni az érzéseidet és jobb színben látni a világot.

Honnan tudod, hogy valóban sikerült megbocsátanod?

Járt nálam konzultáción egy idősebb asszony, aki úgy húsz éve elvált már a férjétől. Nem született közös gyermekük, így nem tartották a kapcsolatot az elmúlt években. A párkapcsolatai azonban valami miatt nem sikerültek, nem találta a boldogságot egyetlen férfi mellett sem. Ennek okát szerette volna megtudni nálam. Amikor a volt férjével való kapcsolatáról kérdeztem, azt mondta, ő már teljesen túl van rajta, megbocsátott neki (a férj félrelépett). És aztán hozzátette, hogy amikor látja az utcán, inkább átmegy a másik oldalra, minek találkozni vele. Vajon ez az asszony megbocsátott a férjének? Úgy igazán, szívből?

A megbocsátás nem azt jelenti, hogy kimondom: „na jó, megbocsátok neked”, hanem azt, hogy érzelmileg már nem érint meg az a múltbeli dolog. Már nem a haragot, szomorúságot, csalódottságot, igazságtalanságot érzed. Amikor úgy tudsz az eseményre vagy a személyre gondolni, hogy semleges vagy. Sőt, az igazi az lenne, ha képes lennél szeretettel gondolni a fájdalmat okozó személyre. Ekkor valóban megbocsátottál.
A megbocsátás sosem a fejben történik meg, hanem mindig a szívben, az érzelmekben.

Mi lesz a megbocsátásod eredménye?

  • Nem kell áldozatként élned tovább;
  • felelősséget vállalhatsz az életedért és kezedbe veheted a sorsodat;
  • nyertes leszel a vesztes pozíció helyett;
  • képes leszel megérteni a történteket és akár tanulni is belőle;
  • a múltad elengedésével új kapuk nyílhatnak meg előtted, melyek a boldogabb élethez vezetnek;
  • szabaddá válsz és élvezettel, energikusan, lelkesen élheted a mindennapjaidat!

Megéri megbocsátani, mert hatalmas erőt nyerhetsz belőle!

Szerző
dr. Kovács Fatime

Mentálhigiénés szakemberként és terapeutaként dolgozom hosszú évek óta. A hivatásomnak tekintem, hogy minél több embert segítsek abban, hogy jól érezze magát, és örömben élhessen. A boldogság az életünk alapja, és el is érhető, ha teszünk érte. Írásaimmal is ebben szeretnélek támogatni, hogy minél inspiráltabban tudj cselekedni magadért és másokért.

dr. Kovács Fatime összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7717
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.