Tarts Velünk Te is!
24227 regisztrált felhasználó

Majd idén megváltozom!

2016. január 14.

Ha hihetünk az új évi szokásokkal kapcsolatos felméréseknek1 (bizony már ilyenek is vannak!), akkor a fogadalmat tevő kedves olvasók, az alábbi ígéretek (legalább) egyikét fogadták meg maguknak szilveszter éjjelén: „boldogabb leszek” – mondta a fogadkozók háromnegyede (!), „többet fogok edzeni és végre le fogok fogyni”, „leteszem a cigarettát”, „keményebben fogok dolgozni”. Aztán valahogy ezek a fogadalmak mégsem váltják be a reményeket, nem hozzák el a várt boldogságot. Sőt, általában február közepére csak hűlt helyüket találjuk a feladat listánkon.

Az új év remek alkalom arra, hogy új szokásokba kezdjünk, mintha ilyenkor előröl kezdhetnénk mindent. Minden könnyebbnek tűnik. Megvesszük a befőttes üveget az 52 hetes spórolási módszerhez2, megvesszük a konditermi bérletet, és veszünk egy új jegyzetfüzetet a munkahelyi és otthoni feladataink pontos vezetéséhez. Aztán eljön a február, a március és egy tavaszi kardigán fontosabb befektetésnek tűnik, mint a befőttesüveg és legalább ápol és el is takar, így az edzőteremre már nincs is szükség! A feladatainkat pedig ismét nem írjuk, mert túl sok apróság szokott összejönni, amit nem érdemes leírni. Majd ismét december lesz, amikor újra fontosnak tűnnek ezek a beteljesítendő tételek, és lám-lám, újra megfogadjuk őket.

Miért könnyű megfogadni és miért nehéz betartani?

A válasz a motivációban keresendő. Bizonyára a boldogságprogram 5. hónapjára már mindenki számára ismertté és elfogadottá vált az a tény, hogy a boldogság nem egy állandó állapot. Nos, ugyan ez a helyzet a motivációval is. Vannak olyan időszakok, amikor nagyon lelkesek és elszántak vagyunk, máskor a hátunk közepére sem kívánjuk nem csak az extra, de a mindennapos tennivalóinkat is. Ilyenkor mintha a fogunkat húznák.

A világ egy sötét, borús hellyé változik, ahol mi csak az ágyunkra vágyunk, a takarónkra, talán a televíziónkra. Ha ilyenkor kell elmenni bevásárolni (hiszen az új évi fogadalmunk, hogy mindennap főzünk), vagy sajogató fejfájás közepette kell hála listát írnunk (hiszen úgy egyeztük meg magunkkal, hogy mindennap emlékeztető írunk arról, hogy miért is jó nekünk) akkor az egésztől elmegy a kedvünk, meggyőzzük magunkat, hogy ez amúgy is teljesíthetetlen. Akkor mi a megoldás?

A „MIÉRT?”- ek fontossága

Először is motiváció az kell, és pont, e nélkül nem tudsz eredményesen nekiindulni. Ehhez szükséges, hogy egyrészről a saját céljaidat kövesd (a külső jutalmak, a vélt vagy valós félelmek csak átmeneti muníciót jelentenek!), továbbá, hogy ismerd az igazi miértjét a célodnak. Ne azt fogadd meg, hogy „többet fogsz törődni a testvéreddel”. Ez túl általános. Fogadd meg, hogy minden héten legalább kétszer írsz neki, vagy felhívod, és beiktattok havi egy rendszeres találkozót. Ezekről készíts magadnak emlékeztetőt, hogy megkönnyítsd a rutin beépülését a mindennapjaidba.
„Korábban le fogok feküdni aludni, mint eddig.” Majd jön egy érdekes film, vagy egy jónak ígérkező koncert és te megint későn kerülsz ágyba. Miért kell korábban lefeküdnöm aludni? Mert folyton fáradt vagyok. Miért baj, hogy fáradt vagyok? Mert nehezebben bírom a mindennapi munkát, és figyelmetlenebb leszek. Attól, hogy rosszabbul megy a munka frusztráltabb leszek és mire haza megyek türelmetlen leszek a családdal is. Nem csak aludnod kell többet! Jobban kell teljesítened, és jobb családi életre vágysz. Minden fogadalmad mögött, ami iránt elköteleződsz, álljon 4-5 megválaszolt „MIÉRT?”

„Nem tudtam, hogy lehetetlen így megcsináltam.”

Amerikában készítettek egy nagyon érdekes felmérést3 a motivációval kapcsolatban. Emily Balcetis pszichológus, és a vele dolgozó kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy mitől függ az, hogy valaki közelebbinek, megvalósíthatóbbnak lát egy célt, miközben ugyanazt a távolságot valaki más pedig távolabbinak látja. Megnézték, hogy a vizsgálatban résztvevő emberek mennyire fittek (csípő és derék méret, illetve állóképesség vizsgálattal), majd megkérték őket, hogy gyalogoljanak el egy adott célig, extra túlsúllyal (a súlyuk 15%-a). Mielőtt elindultak volna, arra kérték őket, hogy becsüljék meg, hogy az a cél milyen messze található az indulási pontjuktól. Azok, akik rosszabb formában voltak és NEM VOLTAK MOTIVÁLTAK messzebbinek látták a célt, mint fittebb és motiváltabb társaik. Pedig a rájuk váró távolság ugyanakkora volt. Azok az emberek pedig, akik szintén nem voltak túl fittek, VISZONT MOTIVÁLTAK VOLTAK, úgy érezték, hogy a távolság ugyanolyan elérhető és közeli, mint azok, akik remek értékeket értek el az egészségügyi felmérésen.

Ha valódi, intrinzik4 motivációd van, a célod máris könnyebben megvalósíthatónak fog tűnni, és ez által pedig könnyebben meg is valósítod majd.
Azt már tudjuk, hogy milyen célokra van szükségünk és, hogy hogyan tűzzük ki őket. Elolvastuk, hogy milyen fontos a motiváció. De mi van akkor, amikor elfogy a lendületünk? Hogyan segíthetünk ilyenkor magunkon?

Ha hullámvölgybe kerülsz, válaszd a könnyebb utat!

Ahogy azt az fentebbi bekezdésben említettem a motiváció szintünk nem állandó. Vannak benne fantasztikus magasságok (általában ilyenkor születnek a fantasztikus teljesítmények), és persze hullámvölgyek is. Először is ezekre a hullámvölgyekre előre érdemes felkészülni. Ha azzal szeretnénk spórolni az új évben, hogy mindennap otthonról visszük az ebédet, akkor egyszer-egyszer mikor az időnk engedi, készítsünk nagyobb adagot, és fagyasszuk le. Ha egy alkalommal épp nincs időnk, energiánk a napi főzésre, akkor csak kikapjuk a dobozt a mélyhűtőből, főznünk sem kell, és mégis lesz másnapra ebédünk. Ha látjuk, hogy sűrű hetünk lesz, akkor ne tűzzük ki célul, hogy mindennap edzeni fogunk menni. Egyezzünk meg magunkkal 3 alkalomban, és ha ennél többször tudunk menni, akkor annak csak örülünk! Persze lehet, hogy ez valaki számára már a csalás kategóriáját meríti ki, azonban az ilyen és ehhez hasonló praktikák hozzásegítenek ahhoz, hogy ne terheljük akkor magunkat, amikor annak nincs itt az ideje, ám mégse adjuk fel a célkitűzéseinket. Ilyen esetekben nem gyávaság a könnyebb utat választani!

Van, hogy hátra kell nézned ahhoz, hogy előrébb juss!

A diéta, a vizsgaidőszak, netán egy hosszú interjú sorozat, aminek a végén a hőn áhított új állásod lehetősége vár, remek példa arra, hogy miért van szükség arra, hogy használjuk a mentális visszapillantó tükrünket. Ne arra fókuszálj, hogy 10 leadandó kg, 10 vizsga, vagy 10 órányi elbeszélgetés vár még rád. Azt nézd, hogy honnan indultál! Hogy mik azok a mérföldkövek, amiket már magad mögött hagytál.

Te már úton vagy, a legnehezebb első lépéseket már megtetted. Nem baj, ha vissza kell venned a sebességből, attól még ugyanúgy előre visz az utad!

Célkitűzéseidhez sok sikert kívánok! 


1 http://www.adweek.com/socialtimes/twitter-instagram-users-want-to-be-happier-healthier-in-2016/632149
2 http://365sporolasitipp.cafeblog.hu/2016/01/03/tanulmanyozd-az-52-hetes-perselyt-3-sporolasi-tipp/
3 https://www.ted.com/talks/emily_balcetis_why_some_people_find_exercise_harder_than_others?language=hu
4 Belső indíttatású

Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7830
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.