Tarts Velünk Te is!
24227 regisztrált felhasználó

Láthatatlan sebeink – miért olyan nehéz megbocsátani és bocsánatot kérni?

2016. április 11.

Hányszor öntöttél le valakit forró kávéval szándékosan a héten? És hányszor húztad meg valaki haját, vagy csavartad ki a karját? Remélhetőleg egyszer sem. Milyen érdekes! Azt szerencsére (az esetek túlnyomó részében) hibátlanul tudjuk kivitelezni, hogy ne okozzunk szándékos fizikai sérüléseket egymásnak. De mi van a lelki sérülésekkel?

Ha azt kérdeztem volna, hogy van-e olyan kimondott mondatod, amit megbántál a héten, akkor lenne ilyen? Van olyan helyzet, amiben úgy viselkedtél, hogy arra kifejezetten nem esik jól visszagondolnod? Sőt, esetleg ha újra lejátszhatnád, akkor változtatnál rajta? ... Na, igen, ezzel mind így vagyunk… Vajon miért nem tudunk ugyanolyan tudatosan odafigyelni arra, hogy ne bántsuk meg egymást érzelmileg, mint arra, hogy ne bántsuk egymást fizikálisan? Vajon ha ennek is lennének szemmel látható sebei, az segítene?

Sajnálom – az egyik legnehezebb szó!

A bocsánat kérés, a megbocsájtás nehézségeire komplett szakirodalmak íródtak, sőt több tucatnyi dal íródott arról, hogy „az egyik legnehezebb szónak a sajnálom tűnik” (Elton John).
Sokak számára, ha bocsánatot kell kérni, az egyenlő a kudarccal. Hibáztak, rosszul döntöttek, itt az idő, hogy elnyerjék érte méltó büntetésüket. Úgy érzik, hogy a bocsánatkéréssel kell vezekelniük az elkövetett bűnért, olyan nehéznek tűnik azt az egy árva szót kimondani! A kudarc vélt vagy valós „élménye” elképesztően káros hatással bír a személyiségünkre. 

„Mit tennél, ha nem félnél?”

Ez az a kérdés, ami rendkívül sok helyzetben segíthetne válaszhoz jutni. Ha nem félnél attól, hogy vesztes leszel, ha nem félnél attól, hogy sérül a személyes pozíciód, akkor többször kérnél bocsánatot? A bocsánatkérés hiába egy jellemerősítő szokás, mi mégis már olyan sokszor vontunk párhuzamot hibáink beismerése és a kudarc között, hogy már teljesen egybe is olvadt a kettő. Ha elnézést kérünk valamiért, azzal beismerjük azt, hogy nem mi voltunk a nyerők. Ez esetben pedig vesztesek vagyunk.

És ott az érem másik oldala, a megbocsátás.

Fejben rongyosra játszott jelenetek. Százszor elismételt mondatok, és legalább húszféle mentálisan lejátszott válaszreakció. Részlet egy tipikus „sérelemhordozó” mindennapjaiból.

Elképesztő energiákat pazarolunk olyan telefonhívásokra, amiket nem annak mondunk el, akire haragszunk. Hosszú órákat vesz el az életünkből az, hogy magunkban keressük a hibát, hogy magunknak rovunk fel hiányosságokat. Újra és újra indulatba hozzuk magunkat akárhányszor csak eszünkbe jut a sérelmünket okozó ember vagy szituáció. Egy szenzációs előadás hívta fel a figyelmem rá, hogy ha megvágjuk magunkat a konyhában, akkor utána nem próbáljuk meg elmélyíteni a sebünket, hogy lássuk, hogy lehet-e ez még rosszabb? Mentálisan viszont abszolút képesek vagyunk a magunknak való további fájdalomokozásra.

Ilyenkor a helyzettel szemben általában tehetetlenek vagyunk. Nincs lehetőségünk elmondani, hogy mit érzünk. Azért, mert van, aki túl távol van ahhoz, a hangunk elérjen hozzá. Van, aki egyszerűen csak süket ránk, és ha mellette állnánk se hallaná meg a mondandónkat. És van, aki olyan fájdalmat okozott, hogy előbb egyszerűen csak regenerálnunk kell a sérüléseinket mielőtt bármi máshoz hozzáfognánk.

Ilyenkor sajnos nem találjuk az időgépünk kulcsait, ami visszarepítene minket, hogy máshogy cselekedjünk. Így jobb híján marad a mentális bábszínház. Aztán telik-múlik az idő és egyszer csak arra ébredünk, hogy már nincs beakadva a jelenet a fejünkben. Már nem zubog a forró vér az ereinkben, ha eszünkbe jut „A név”.

Mind így működünk. Ha nem kapjuk meg azt a mondatot, ami felszabadíthatna, akkor a sérelemhordozás csapdájában találjuk magunkat, amiből általában csak az idő tud minket kiszabadítani. És ahogy azt mindannyian tudjuk, az idő rendkívül szubjektíven telik…

Ne hagyd!

  1. Ne hagyd, hogy a rágódás a szokásoddá váljon.
  2. Ne kívánd magadtól, hogy tökéletes legyél. Ha hibázol, az nem jelenti azt, hogy kudarcot vallottál! Ez talán segíthet, hogy beismerd, hogy ha tévedtél.
  3. Ne hagyd, hogy elhatalmasodjon rajtad egy-egy negatív érzés. Ezt próbáld meg azzal megelőzni, hogy annak beszélsz róla, aki a fájdalmadat okozta. Mondd el! Beszélgess!
  4. Ne hagyd, hogy valaki, aki fontos a számodra, úgy érezze, hogy nem az! Ha ehhez egy szó kell, akkor mondd ki: Sajnálom!
  5. Fog ez a helyzet egy hét múlva is számítani? Ha nem, akkor ne hagyd, hogy szükségtelen negatív érzelmek kerítsenek a hatalmukba. Okos enged…
  6. Az emberek nem fognak megbízni benned, ha nem tiszteled az érzéseiket. Ne hagyd, hogy megbízhatatlanná válj a mániákus önérzeti kérdéseid miatt. (És ez nem egyenlő azzal, hogy add fel az elveidet, vagy engedd el a kívánságaidat. Találd meg az arany középutat.)
  7. Úgy lehet a legjobban megelőzni, hogy bocsánatot kelljen kérned, ha nem hozod magad olyan helyzetbe, ahol megbánthatsz másokat. Próbálj meg megfelelő minőséggel kommunikálni és ne próbálj meg a másik ember gondolataiban olvasni, mert nem fog sikerülni.
  8. Ne vegyél fel egy olyan inget, ami nem a Tiéd. Éppen elég bántó helyzettel kell szembesülnünk a mindennapok során ahhoz, hogy ne legyen szükségünk plusz bántalmakra. Ne sértődj meg feleslegesen, ha nem muszáj!

Az élet nehéz helyzetei, a konfliktusok sajnos sokszor elkerülhetetlenek. Ami elkerülhető, az a másiknak és a magunknak való felesleges fájdalomokozás. Erősítsd a bátor emberek táborát és vállald fel, ha valamit félreértettél, vagy ha valami megbántott. Ha másokra nem is tudsz sokszor hatással lenni, de magadra mindenképp. Használd ezt a szuperképességedet, és gyógyítsd meg magad!

Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7830
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.