Tarts Velünk Te is!
24235 regisztrált felhasználó

Hogyan tűzzünk ki magunk elé megfelelő célokat?

2016. január 6.

Az óév búcsúztatásával és az újév köszöntésével egy időben előtérbe kerülnek a fogadalmak, az új célok kitűzése, amelyek meghatározzák a következő évi hozzáállásunkat, törekvéseinket. De vajon melyek azok a célok (fogadalmak) amelyek emelik az egyén pszichológiai jóllétét, valamint amelyeket a személy valóban megvalósíthatónak értékel? Milyen szempontokat érdemes figyelembe vennünk, mielőtt megírjuk a 2016-os fogadalmaink listáját a valódi siker érdekében?

Számos kutatás, vizsgálat bebizonyította már, hogy azok az emberek, akik célokkal rendelkeznek, sokkal boldogabbak és elégedettebbek céltalan társaiknál. A pszichológiai egészség fontos építőköve, ha az egyénnek vannak értékes céljai, ami felé elkötelezett. Ezek a célok azonban némi kockázatot is magukban foglalnak. Azok a célok emelik a személy pszichológiai jóllétét, amelyeket megvalósíthatónak értékel és a siker esélyének szubjektív értékelése is magas.

„Akkor érezzük értelmesnek és értékesnek az életünket, ha a belső énünkkel kongruens (hiteles) céljaink vannak és elkötelezetten törekszünk ezek megvalósítására, végső soron az önmegvalósításra, a személyiségünk kiteljesítésére.” (Pauwlik, 2008)

Első lépésként tartsunk önvizsgálatot, kerüljünk közelebb önvalónkhoz, hogy énünkkel kongruens céljaink születhessenek. Majd amikor már biztosan tudjuk, mi az, amit el szeretnénk érni, akkor lépésről-lépésre tervezzük meg a folyamatot. Fontos, hogy ne vállaljuk túl magunkat, de mégis építő jelleggel hasson a célunk elérése személyiségfejlődésünkre. A megfelelő célok felállítása és a velük járó sikerélmény hozzájárul boldogságérzetünkhöz.

Ne feledd: 

A holnap azt hozza, amit mondasz neki. Ha nem mondasz neki semmit, akkor nem is kapsz semmit. (Maggie Stiefvater)

A Flow állapot és a célok kapcsolata

Érdemes kitérni Csíkszentmihályi Mihály Flow állapotára is, miszerint a flow olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban, amit csinál. Koncentrál, kézben tartja a helyzetet, mozgósítja belső erőforrásait, energiáit, és így a legjobb formáját hozza. Ilyenkor ideiglenesen megszűnnek a problémák, gondok és az időérzékelésünk is megváltozik. Eltűnik a külvilág, és mintha megállna az óra. A flow élmény, állapot az, ami megszünteti a különbségeket a múlt, jelen és jövő között. Feloldódunk magában a tevékenységben és minden más eltörpül mellette.

A flow állapot létrejöttének három alapfeltétele van:

• világos célok,
• folyamatos visszajelzés,
• a készségek, képességek és kihívások egyensúlya.

A flow akkor jön létre, ha a képességeinkhez mérten választunk feladatot. Fontos, hogy legyen a feladatokban kihívás, mert ha túl könnyűnek bizonyul, akkor közömbösek maraduk és unatkozni fogunk, ha pedig túl nehéz a feladat, akkor könnyen pánikba eshetünk, szorongani és aggódni kezdünk. Az áramlat tehát akkor jön létre, ha mindkét érték magas.



Forrás: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0025_Nadori-Dancs-Retsagi-Ekler-Gaspar-Sportelmeleti_ismeretek/ch04s05.html


Tehát fontos, hogy pontosan határozd meg, mit szeretnél elérni. Minden egyes célod legyen világos és egyértelmű. Valamint ne feledkezz meg értékelni a célod eléréséhez vezető úton történő apró sikereket, amelyekből szépen lassan megszületik majd a végkifejlet. Adj magadnak folyamatos visszajelzést a részeredményekről is.

Természetesen nem csak a flow állapot elérésénél fontos a világos célok megfogalmazása és a képességeinknek megfelelő célok megválasztása. Ha figyelembe vesszük az előbb leírt szempontokat, és ennek megfelelően állítjuk össze a jövő évi fogadalmaink listáját, garantáltan sikeresen zárhatjuk majd a 2016-os esztendőt.

„Az ember célja a boldogság, és a boldogságot célok teremtésével és elérésével lehet megtalálni. A célok elérése pedig a siker kulcsa.” (Nikodém Vanda)


Felhasznált irodalom:

Csíkszentmihályi, M. (1997) Flow – Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémia Kiadó, Budapest
Pauwlik Zsuzsa Orsika (2008): Szubjektív értékkategóriák és vallásosság/spiritualitás, mint a mentális egészség meghatározó faktorai főiskolai hallgatóknál. Doktori értekezés, Debreceni Egyetem, Interdiszciplináris Doktori Iskola 

Szerző
Béndek Andrea

22 éves, andragógus, munkavállalási tanácsadó. Régóta foglalkoztatnak a pozitív pszichológiával kapcsolatos írások. Szeretném én is megosztani eddigi tapasztalataimat. Remélem, szeretettel fogadjátok írásaimat és olykor-olykor erőt tudtok meríteni belőle.

Béndek Andrea összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7831
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.