Tarts Velünk Te is!
20790 regisztrált felhasználó

6. lecke: Hogyan gyakoroljuk a megbocsátást? 3.rész

Gondolj pozitív okokra!

Az empátia mellett a megbocsátás másik kulcsa az lehet, ha pozitív vagy elfogadható okokból eredeztetjük a bennünket megbántó személy cselekedeteit. Hatékonyan segítheti a pozitívabb oktulajdonítás folyamatát, ha olyan levelet írsz, amilyet kapni szeretnél a sértés elkövetőjétől - például bocsánatkérő levelet -, miután megbocsátottál neki. Milyen magyarázattal szolgálhat a másik a bántó viselkedésére?  Elfogadod a magyarázatot? Ésszerűnek és helyénvalónak tartod? Elhinnéd neki? Vagy inkább a „kételkedés előnyével" viszonyulnál hozzá?

Miközben leírod az illető neked címzett válaszát, érzékelheted, milyen benyomást tesz rád a másik ember, és hogyan alakul át a helyzet. Új szemszögből láthatod azokat a körülményeket, amelyek olyan sok gyötrődést okoztak neked. Vajon miért olyan hatékony a bocsánatkérés a megbocsátás szempontjából? Azért, mert empátiát eredményez. Emberivé tesz. Amikor bocsánatot kér valaki, aki fájdalmat, szenvedést vagy kárt okozott nekünk, akkor olyan oldalát mutatja, amely sérülékeny és tökéletlen. A bocsánatkérés mellett gyakran azt is elmagyarázza ilyenkor, mit gondolt, amikor megbántott, talán nagy hibát követett el, mert alábecsülte a lehetséges kárt, talán jó szándékok vezérelték, és így tovább. Bárhogy is történjen, a végén képes leszel kicsit jobban az ő szemszögéből látni a dolgokat. Ez pedig könnyebbé teszi a megbocsátást.

Kevesebbet rágódj!

Ha nem tágítunk attól, hogy milyen rosszul érezzük magunkat, hogy mennyire aggódunk, mert mennyivel jobban teniszezik nálunk a barátunk, akkor boldogtalan, szorongó, pesszimista és bizonytalan emberré válunk. Kiderült, hogy a rágódás a megbocsátásnak is komoly akadálya. Azok, akik gondolatban gyakran időznek el egy sérelem fölött, vagy nem képesek azt elengedni, nagyobb valószínűséggel ragaszkodnak a sértődésükhöz és haragjukhoz, s kevésbé motiváltak a megbocsátásra.

A rágódó ember képzeletben újra meg újra végigéli az eseményeket, közben egyre dühösebb, egyre jobban neheztel, egyre megalázottabbnak és kijátszottabbnak érzi magát. Arról fantáziál, hogy mit mondana annak, aki megbántotta, vagy mit tenne vele. Amikor a sértéssel vagy bántalmazással kapcsolatos gondolatok vagy képek elkezdenek betolakodni az elménkbe, sőt ellehetetlenítik a mindennapi életünket, akkor ideje tenni valamit ellenük. Ehhez javaslom például a figyelemelterelést, azonnal eltereljük a figyelmünket egy másik gondolattal, vagy elfoglaljuk magunkat valamilyen egész embert kívánó tevékenységgel, vagy egyszerűen azt mondjuk: „Állj!" Bár nem vezet automatikusan megbocsátáshoz, ha megálljt parancsolunk a rágódásnak, első lépésként mégis fontos lehet.

Teremts kapcsolatot!

Korábban már említettem, hogy nem szükséges elküldeni a megbocsátó levelet, de van, amikor megfelelő, egészséges és boldogító dolog, ha feladjuk. A megbocsátás aktusa - megírni a levelet és elhinni a tartalmát - valami olyasmi, amit önmagáért végez az ember. Hosszú távon boldogabbá válik tőle. Ha másokkal is megosztja ezt az aktust - amennyiben ez egyáltalán lehetséges -, akkor ezt azért teszi, hogy valami jó származzon belőle a másik emberre és a kapcsolatukra nézve.

Készülj fel arra, hogy visszafelé is elsülhet, akár egészen rossz vége is lehet, de légy tudatában, hogy ha nem rejted véka alá a megbocsátásod, akkor végül helyreállhat a kapcsolat, és még több boldogságot okozhat, mint amennyire számított. Csak a te döntésed, hogy elküldöd-e a levelet, vagy felhívod-e az illetőt. S végül ne feledd, hogy még akkor is van alternatíva, ha nem küldöd el a levelet: egyszerűen légy kedves azzal, akinek titokban megbocsátottál.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

További érdekes információkat a megbocsátás gyakorlásáról itt a leckéknél olvashatsz >>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!