Tarts Velünk Te is!
21484 regisztrált felhasználó

Hogyan boldogít a helyes táplálkozás?

2017. május 2.

Tudtad, hogy a spenót egy folsavban gazdag zöldség, amely ezáltal jó hatással van a hangulatodra? Hogy a lazac Omega3 tartalma segít megküzdeni a hangulatingadozásokkal?
Az avokádó egy igazi jóakaród, mivel többek között serotonint is tartalmaz, amely a „jól érzem magam” üzenetek átvitelében segít egyik idegsejtedtől a másikig. A zöld tea szintén a barátod, mivel nyugtató aminosavakat tartalmaz – ezért javasolják egy bögre elkortyolását, hogyha ingerült vagy. És – hogy a boldogító gyümölcsökről se feledkezzünk meg – az eper például az antocinain tartalmának köszönhetően segít csökkenteni a stresszt.

Bridget Jones étkezési naplója

Akkor már csak az a kérdés, hogy miért éppen a bonbonosdoboz után nyúlunk, amikor vigaszra vágyunk, rosszkedvűek vagyunk, hogyha minden más is ilyen jó hatással bír a hangulatunkra? Mert ezt tanultuk el Bridget Jonestól és a női magazinokból.

Ha azonban Bridget egy kicsit tudatosabban táplálkozott volna, akkor inkább pulykahúst vagy zabpelyhet választott volna a szerelmi bánata elűzésére, ezek az ételek ugyanis ugyanúgy tartalmazzák a jobb hangulat eléréséhez szükséges triptofánt, mint a csokoládé, csak éppen jobb hatással vannak a szervezetünkre. (Hogy mi is az a triptofán? A triptofán egy esszenciális aminosav, melyet az emberi szervezet nem képes azt magától előállítani, így az ételeinkkel kell biztosítanunk a szükséges beviteli mennyiséget. Antidepresszánsként, természetes altatóként, és súlycsökkentőként alkalmazzák. Forrás: https://shop.builder.hu/triptofan-a3061)

Úton az egészség felé

Egyre többen tudatosan, aszerint tervezik meg az étrendjüket, hogy az milyen hatással bír a testükre, és itt és most nem csak az alakra gondolok! Gondolok a bélrendszerre, az agyra, az izomzatra.
Bízom benne, hogy ha Sonja Lyubomirsky megírja a Boldogságmítoszok című könyvének folytatását, akkor annak témái közé az életmódváltás és az egészséges ételek is felkerülnek majd. Hiszen ezek is boldogságmítoszok, csak éppen más szemszögből. Ugyanis sokan még mindig abban a nosztalgikus tévképzetben élnek, hogy ilyenkor önsanyargató és önéheztető életformára kell átváltaniuk. Pedig éppen ellenkezőleg!

Milyen a jó étrend?

Egy megfelelően összeállított étrend és életmód, biztosítja a napi szinten szükséges tápanyag-, vitamin- és ásványianyag-bevitelt. Ez azt jelenti, hogy nem fáj a fejünk az éhségtől, mert megfelelő időközönként, rendszeresen eszünk. Nem leszünk tompák a vízhiánytól, mert bevisszük a napi szinten elengedhetetlen folyadékmennyiséget (Apropó! Te megiszod a testsúlyod 5%-át? Például, ha 60 kilós vagy, akkor 3 liter vízre biztosan szükséged lesz egy nap!). És kiegyensúlyozottá válik az önbizalmunk, mert elmúlik a hajhullásunk, nem lesznek töredezettek a körmeink, és megoldódik a pattanásos vagy éppen a száraz bőrrel kapcsolatos problémánk.

Az ételek, vitaminok és ásványi anyagok közvetlen és közvetett hatást is gyakorolnak a mindennapi jóllétünkre. Ez azt jelenti, hogy nem csak attól mehet tönkre a napunk, hogy ha egész délután fáj a hasunk (közvetlen hatás) az elfogyasztott ebédünktől, de attól is, ha nincs kellő energiánk ahhoz, hogy aktívan töltsük a munkaidő utáni órákat, vagy hogy egyáltalán indulatmentesen végigcsináljuk a napi rutinunkat (közvetett hatás).

Az önuralom hullámvölgyei

Ismeritek azt az érzést, amikor egy fáradt munka- vagy iskolanap után éhesen és ingerülten végre hazaértek, lerúgjátok az esőben elázott cipőt, ledobjátok a nehéz bevásárlótáskákat és elsüllyedve a kanapéban, végigeszitek a hűtő és a konyhaszekrény szinte teljes menüsorát? Ilyenkor – amikor derékig a hűtőszekrényben találjátok magatokat egy nehéz nap után – szinte biztosak lehettek benne, hogy elértetek az önuralmi szintetek aljára.
Az önuralom egy naponta „újratölthető” üdítős pohárra emlékeztet. Minden reggel egy teli pohárral indulunk útnak, amiből a nap folyamán szépen lassan kiöntögetjük az önuralmat. Minden lemondás (például a délutáni islerről), minden napi nehézség (például egy olyan munkahelyi feladat elvégzése, melyről úgy érezzük, hogy nem is a mi feladatunk lenne, csak éppen nem merünk rá nemet mondani) megcsapolja az aznapi önuralomszintünket. Tehát, ha reggel tíz egységnyi önuralommal vágunk bele a napba, akkor az első egység elvesztésekor még játszi könnyedséggel mosolygunk elnézően legyintve a metrón, ha a lábunkra lépnek, azonban a kilencedik egység elvesztése után már könnyen tehetjük ezt – esetleg nem éppen illő módon – szóvá a figyelmetlen útitársunknak.
Ilyenkor az agyunk (a megszokásból adódóan) pontosan tudja, hogy egy zacskó chips, egy tábla csoki vagy egy gyorséttermi étlap nyújtja a lehető legkönnyebben elérhető boldogság-utánpótlást. Persze, szerethetjük a csirkemellet és a salátát, a zabkását és párolt zöldséget egy olyan napon, amikor mindenhol csak napsütés és szivárvány... Azonban az olyan napokon, amikor túl sok konfliktus ér minket az iskolában vagy a munkahelyen, amikor úgy érezzük, hogy a világ is ellenünk esküdött, akkor könnyebbnek tűnik a tévét és a gumicukrot választani.
Ha ezzel az egyszerű ténnyel tisztában vagyunk – hogy ilyenkor valójában csak gyors és egyszerű vigasztalásra vágyunk, nem akarunk megint várni és megint lemondani valamiről – akkor könnyen tehetünk is ellene!

10 + 1 boldogító életmódtipp

1. Tarts otthon a napi tápanyagbevitelednek megfelelő összetevőkből készített házi kekszet, és inkább egyél meg abból három darabot a megszokott egy helyett, mint hogy felfalj egy tábla csokit.

2. Ha mindig van otthon főtt étel, akkor nem fogsz haza esve üres kalóriáktól hemzsegő szendvicset enni, hiszen ott az elkészült vacsora, amit csak a mikróba kell tenni, és már vacsorázhatsz is.

3. Tarts otthon zöldséget, és ne tarts otthon sós rágcsálnivalót, így, ha a tévé előtt rád jön a falatozhatnék, nem kell azt érezned, hogy lemondasz a mogyoróról.

4. Csomagolj magadnak egészséges (és az ízlésednek megfelelő!) reggelit vagy uzsonnát, így nem lesz olyan nehéz lemondanod a metróban illatozó csokis tekercsről, hiszen lesz majd fogadra való ennivaló.

5. Legyen hobbid! A hobbi megóv az unalomevéstől.

6. Egy alkalommal mérd ki és nézd meg, hogy hány gramm zsír, szénhidrát azon belül is cukor van a kedvenc snackjeid egy javasolt adagjában, és abban, amennyit te szoktál elfogyasztani!

7. Csak akkor fogyassz kevésbé egészségbarát ételeket, ha te készíted el őket otthon a lehető legkímélőbb és legegészségesebb módon.

8.  Vezess szokásrögzítőt az életmódváltásod első napjától kezdve, hogy a lelkileg és mentálisan nehezebb napokon is megkapd a buzdító visszajelzést!

9. Ha nehezen tudsz leszokni egy-egy rossz (étkezési) szokásról, csinálj belőle egy vagy több barátnőddel kihívást. Legyen az 10, 20 vagy akár 30 napos, és motiváljátok egymást egy közös e-mail-listán vagy csevegőcsoportban.

10. Ha hirtelen nehezen boldogulsz az egészséges életmódra való átállással, kezdd kicsiben! Az első héten reformáld meg csak a reggelidet, majd a másodikon az ebédedet, utána a vacsorádat! Vagy jelölj ki egészségnapokat a héten, amikor igenis, szigorúan tartod magad a kigondolt irányelvekhez!

10 + 1. Szeress enni, szeresd az ételeket, azonban, ha az életedben az étel jelenti a jutalmat és a vigaszt is, tarts önvizsgálatot!

 

Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7725
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.