Tarts Velünk Te is!
24235 regisztrált felhasználó

Hogyan bocsáss meg - még ha olykor lehetetlennek tűnik is?

2016. április 13.

Legyen szó akár egy hűtlen házastársról, akár egy gyermekét elhagyó szülőről, vagy egy titkot kifecsegő barátról, mindannyiunknak szembe kell néznünk azzal a kérdéssel, hogy megbocsássunk-e, és ha igen, akkor hogyan tegyük ezt meg.

Miután megsértettek, és az érzelmek kezdeti hullámzása kicsit lecsitult benned, egy új kihívással találod szembe magad: Megbocsátasz annak a személynek? A megbocsátás által elengeded a sérelmeidet és ítéleteidet, ezáltal lehetővé teszed magadnak, hogy gyógyulj. Elméletben ez valóban jól hangzik, de a gyakorlatban a megbocsátás néha lehetetlennek tűnik.
Ahhoz, hogy megtanuld, hogyan is bocsáss meg, először meg kell tanulnod, hogy mi nem a megbocsátás. A legtöbb emberben él néhány tévhit a megbocsátásról, ezt szeretnénk most eloszlatni.

Íme néhány dolog, hogy mivel nem egyenlő, ha megbocsátasz valakinek:

  • A megbocsátás nem azt jelenti, hogy a másik személy tettét elnézed vagy jóváhagyod.
  • A megbocsátás nem azt jelenti, hogy el kell mondanod annak a személynek, hogy megbocsátottál neki.
  • A megbocsátás nem azt jelenti, hogy megszűntek az érzéseid a történtekkel kapcsolatban.
  • A megbocsátás nem azt jelenti, hogy ezek után nem kell többé a kapcsolaton dolgozni, vagy most már minden rendben van.
  • A megbocsátás nem azt jelenti, hogy el kellene felejtened azt az incidenst, ami történt.
  • A megbocsátás nem azt jelenti, hogy ennek a személynek továbbra is jelen kell lennie az életedben.
  • ... és végül egy nagyon fontos dolog: a megbocsátás nem olyan valami, amit másért teszel.

A megbocsátással elfogadod a megtörtént dolgok valóságát és megtalálod annak a módját, hogy mindezzel megbékélve tudj tovább élni. Ez a folyamat fokozatosan fog megvalósulni, és nem is szükséges ebbe bevonni azt a személyt, akinek megbocsátasz. A megbocsátás nem olyan valami, amit azért a személyért teszel, aki téged megbántott, hanem olyasvalami, amit saját magadért teszel.

Szóval, ha a megbocsátás olyasmi, amit magadért teszel, és segít a gyógyulásban, akkor miért is olyan nehéz?

Íme néhány ok: elméd betölti a büntetés vagy a bosszú gondolata, élvezed a felsőbbrendűség érzését; nem tudod, hogyan is oldd meg a helyzetet; a harag által kiváltott adrenalin rabja vagy, magadat az „áldozat” szerepével azonosítod, vagy attól tartasz, hogy a megbocsátással újra kapcsolatba kerülsz – vagy épp elveszíted a kapcsolatot - a másik személlyel. Ezeket az okokat feloldhatod, ha elkezded jobban megismerni önmagadat, a gondolataidat és az érzéseidet, illetve a határaidat és a szükségleteidet.

Most, hogy már tisztában vagy vele, mi nem a megbocsátás, és hogy miért is olyan nehéz megtenni, kérdezd meg magadtól: Meg akarok bocsátani?

A megbocsátáshoz szükséges az is, hogy hajlandó legyél rá. Ám ha a sértés túl mélyen érintett, vagy az adott személy túl gyalázkodó volt, vagy egyáltalán nem tanúsított megbánást, ez nem így lesz. Ne is próbálj meg megbocsátani valakinek, mielőtt felismerted volna, teljesen érezted volna, kifejezted volna és elengedted volna a haragodat és a fájdalmadat.

Ha amellett döntesz, hogy hajlandó vagy megbocsátani, találj egy alkalmas időpontot és egy helyet, ahol egyedül lehetsz a gondolataiddal. Majd igyekezz követni az alábbi négy lépést a megbocsátáshoz, még akkor is, ha lehetetlennek tűnik:

  1. Gondolj arra az incidensre, ami felbosszantott. Fogadd el, hogy megtörtént. Fogadd el, hogy hogyan éreztél ezzel kapcsolatban és hogyan reagáltál rá. Ahhoz, hogy megbocsáss, tudomásul kell venned a tényt, hogy ez megtörtént, és hogy hogyan érintett ez téged.
  2. Ismerd el azt a növekedést, amit megtapasztaltál a történtek eredményeképp. Mit tanultál ezáltal magadról,  vagy a szükségleteidről és a határaidról? Nem csak túlélted az incidenst, hanem minden bizonnyal növekedtél is általa.
  3. Most gondolj a másik személyre. Igen, ő is hibás, mert minden emberi lény hibás. A korlátozott meggyőződése és az eltérő viszonyítási rendszere miatt cselekedett így, mivel olykor mindannyian a korlátozott meggyőződésünk és az eltérő viszonyítási rendszerünk alapján cselekszünk. Amikor téged megbántott, ez a másik személy megpróbálta egy szükségletét kielégíteni. Mit gondolsz, mi volt ez a szükséglet és miért ilyen sértő módon igyekezett a másik személy ezt keresztülvinni?
  4. Végül, döntsd el, hogy elmondod-e a másik személynek, hogy megbocsátottál neki. Ha úgy határozol, hogy közvetlenül nem fejezed ki a megbocsátást, tedd meg egyedül. Mondd ki hangosan, hogy "Megbocsátok neked" és fűzz hozzá annyi magyarázatot, amennyit csak jónak látsz.

A megbocsátás az utolsó lépés ebben a folyamatban. Eztán is emlékezni fogsz rá, hogy mi történt, de már nem fogsz kötődni hozzá többé. Miután feldolgoztad az érzéseidet és megtanultad, hogyan tudod megerősíteni a határaidat vagy kielégíteni a szükségleteidet, jobban tudsz magadra figyelni a jövőben. A másik személynek való megbocsátás csodálatos mód arra, hogy kitüntesd vele saját magad is: megerősítést ad az univerzum felé, hogy megérdemled a boldogságot.

Eredeti cikk: How Do You Forgive Even When It Feels Impossible? szerző: Andrea Brandt Ph.D. M.F.T.

 

Szerző
Tissevits Mónika

Elkötelezett környezetvédő és állatbarát vagyok. Szeretem a logikai feladványokat, rejtvényfejtést, olvasást. Hiszem, hogy mindennek oka van és nincsenek véletlenek az életben.

Tissevits Mónika összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7831
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.