Tarts Velünk Te is!
20662 regisztrált felhasználó

Hatékony stresszkezelés

2017. április 21.

Stressz akkor lép fel, amikor az egyének ellentmondást észlelnek a fizikális vagy pszichológiai szükségleteik és a biológiai, pszichológiai vagy társas rendszerük között (Sarafino, 2012).

A stresszel való megküzdésnek számos formája van. A hatékonyságuk függ a stresszt kiváltó tényező típusától, az egyéntől és a körülményektől. Például, ha csak arra gondolsz, hogy a barátaid hogyan kezelik a vizsgahelyzeteket, egy sor különböző megküzdési módot fogsz látni. Néhányan körbe-körbe járkálnak, és azt mondogatják, mennyire idegesek, mások a tanáraikat piszkálják, hogy árulják el a megoldást.

Lazarus és Folkman (1984) kétféle megküzdési módot különböztetett meg a stressz kezelésére, az érzelemközpontú, illetve a problémaközpontú megküzdést.

Érzelemközpontú megküzdés

Az érzelemközpontú megküzdés során igyekszünk csökkenteni a stresszel kapcsolatos negatív érzelmi válaszokat, mint például a zavar, félelem, depresszió, izgatottság és frusztráció. Ez lehet az egyetlen reális választás, amikor a stressz kiváltó oka az egyén ellenőrzésén kívül esik.
A gyógyszeres kezelés érzelemközpontú megküzdésnek tűnik, mivel nem a problémára, hanem a stressz által okozott helyzetre fókuszál.

Egyéb érzelemközpontú megküzdési technikák:

  • Figyelemelterelés – például folyamatosan elfoglalja magát az ember, hogy kiverje a fejéből a problémát;
  • Érzelmek közlése – az erős érzelmeket az őket kiváltó negatív eseményekről való beszélgetéssel vagy írással fejezzük ki (Pennebaker, 1995), ez a pszichoterápia fontos részét képezi;
  • Útmutatásért és erőért való imádkozás;
  • Meditálás, a tudatos jelenlét gyakorlása;
  • Többet evés – a vigasz az ételben van…;
  • Alkoholfogyasztás;
  • Kábítószer használata;
  • Naplózás – például hálanapló vezetése (Cheng, Tsui és Lam, 2015);
  • Kognitív újraértékelés – ez a megismerő változás egy formája, amely egy potenciális érzelemfelderítő helyzet értelmezését jelenti, amely által megváltozik annak érzelmi hatása (Lazarus és Alfert, 1964);
  • A negatív gondolatok vagy érzelmek elfojtása, amely – ha hosszabb ideig fennáll – veszélyezteti az immunrendszer megfelelő működését, és rossz egészségi állapothoz vezet (Petrie, K. J., Booth, R. J. és Pennebaker, 1988).

Előnyök és hátrányok

A metaanalízis feltárta, hogy az egészségi állapotban bekövetkezett eredményeket tekintve az érzelemközpontú stratégiák gyakran kevésbé hatékonyak, mint a problémaközpontú módszerek, amikor ez utóbbiakra lehetőség nyílik (Penley, Tomaka, & Weibe, 2012). Az érzelemközpontú stratégiákat – mint például az evés, ivás, kábítószerfogyasztás – használó emberek általában rosszabb egészségi állapotról számoltak be. Az efféle stratégiák hatástalanok, mivel figyelmen kívül hagyják a stresszt kiváltó fő okot. A stresszor típusa és az, hogy fizikai vagy pszichológiai egészségre gyakorolt hatásról van–e szó, magyarázta a különböző megküzdési stratégiák és az egészségre tett hatás összefüggéseit.
Ezen kívül Epping-Jordan (1994) úgy találta, hogy azoknak a rákos betegeknek, akik elkerülési stratégiákat használtak, például tagadták, hogy betegek, gyorsabban romlott az állapota, mint azoké, akik szembenéztek a problémáikkal. Ugyanez a minta létezik a fogak egészségére és a pénzügyi problémákra vonatkozóan is.

Az érzelemközpontú megküzdés nem biztosít hosszú távú megoldást, és negatív mellékhatása is lehet, mivel elhalasztja, hogy az egyén a problémával foglalkozzon. Bár ez akár jó választás is lehet, ha a stressz forrása az egyén ellenőrzésén kívül esik (pl. fogászati kezelés).
A nemek szerinti különbséget szintén dokumentálták a kutatók a megküzdéssel kapcsolatban: a nők hajlamosabbak több érzelemközpontú stratégiát használni, mint a férfiak (Billing és Moos, 1981).

Problémaközpontú megküzdés

A problémaközpontú megküzdés a stressz kiváltó okait célozza meg olyan praktikus módon, amely megküzd a problémával vagy stresszes helyzettel, ezáltal közvetlenül csökkenti a stresszt.

A problémaközpontú stratégiák célja, hogy elmozdítsák vagy csökkentsék a stressz kiváltó okát. Ilyen stratégia például a problémamegoldás, a hatékony időgazdálkodás vagy az eszközös szociális támogatás megszerzése.

Előnyök és hátrányok

Általában a problémaközpontú megküzdés a legjobb, mivel elmozdítja a stresszort, tehát a probléma okával foglalkozik, így hosszú távú megoldást biztosít. A problémaközpontú stratégiák sikeresek az olyan stresszorok kezelésében, mint például a diszkrimináció (Pascoe és Richman, 2009), HIV-fertőzések (Moskowitz, Hult, Bussolari és Acree, 2009) és a cukorbetegség (Duangdao és Roesch, 2008).
De nem minden esetben lehet problémaközpontú stratégiát alkalmazni. Például, ha valaki meghal, ez a stratégia nem jelent segítséget az elhunyt hozzátartozóinak. A veszteség érzésének feldolgozása érzelemközpontú megküzdést kíván.
A problémaközpontú megközelítések olyan esetben sem működnek, amikor a stressz forrását nem tudjuk megszüntetni. Akkor a leghatásosabb ez a stratégia, ha a személy tudja kontrollálni a stressz forrását, ilyenek például a vizsgákhoz, munkához kapcsolódó stresszorok.

Ez nem mindenki számára eredményes módszer. Például nem minden ember képes átvenni az irányítást egy helyzet fölött, vagy irányíthatónak érzékelni egy helyzetet. Az optimisták például, akiknek pozitív elvárásaik vannak a jövőre nézve, valószínűbb, hogy problémaközpontú stratégiát használnak, míg a pesszimisták hajlamosabbak az érzelemközpontú stratégiára (Nes és Segerstrom, 2006).

Eredeti cikk: http://www.simplypsychology.org/stress-management.html

Szerző
Tissevits Mónika

Elkötelezett környezetvédő és állatbarát vagyok. Szeretem a logikai feladványokat, rejtvényfejtést, olvasást. Hiszem, hogy mindennek oka van és nincsenek véletlenek az életben.

Tissevits Mónika összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7656
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.