Tarts Velünk Te is!
22397 regisztrált felhasználó

Diétázz egészségesen

2016. május 24.
Rigó Balázzsal beszélgettem, aki végzett személyi edző, és már több éve egy Európában piacvezető táplálékkiegészítő gyártó cég termékeit forgalmazó bolt vezetője. Tőle kérdeztem meg, hogy mit kell tudnunk ahhoz, hogy egészségesen tudjunk nekikezdeni a diétának.

Csabai Krisztina: Mi a leggyakoribb hiba, amit egy fogyni vágyó elkövethet?

Rigó Balázs: Hogy éhezéssel akarjon fogyni. Beindul majd így is a fogyás, azonban ez izomvesztéssel fog járni. Minden értelmes, tudatosan megtervezett diéta célja az, hogy zsírt veszítsünk, ne pedig izmot. Az emberi test formáját az izmok adják meg, egy nő is az izmoktól lesz formás. Ha elveszítjük az izmainkat, elveszítjük a testünk formáját, többek között ezért is kell megkímélnünk őket. A testünket táplálni kell, 3-4 óránként, minőségi tápanyagokkal. Egy gondosan felépített diétában alacsonyan tartjuk a szénhidrát- és zsírbevitelt, és megemeljük a fehérjebevitelt, ezzel óvva az izmainkat, és így érve el a kívánt súlycsökkenést. A csirkemellen kívül lehet enni tiszta marhahúst, esetleg tiszta sertéshúst, hozzá nem csak rizst, és salátát de bulgurt, édesburgonyát, kölest is. Elképesztően színes, változatos diétás receptek vannak már, csak utána kell egy kicsit nézni.

CsK: Az étkezésre való odafigyelés mellett, milyen mozgásforma a javasolt a kívánt fogyás eléréshez?

RB: Futás, inkább kocogás. E mellett lehet biciklizni, ellipszis trainer-en edzeni. A lehető legtöbbször, a lehető leghosszabb ideig kell elnyújtani ezeket az edzéseket. Egy szigorú diétában heti négy, öt, hat alkalom is lehet a kardioedzés. A futást ki lehet egészíteni aerobic órákkal, súlyzós edzésekkel, így nem lesznek olyan egyhangúak az edzésnapok.

CsK: Mi a TOP3 legfontosabb táplálék kiegészítő, amit egy tudatosan megtervezett diétába feltétlenül szükséges?

RB: Fehérje, multivitamin, L-karnitin.

CsK: Szerintem sokan ellinkeskedik a vitaminszedést, miért van ennek kiemelt jelentősége?

RB: Az emberek azt hiszik, hogy elég zöldséget és gyümölcsöt esznek a hétköznapokban, így nincs szükségük további vitamin kiegészítésre. Ha ez így is lenne, akkor is csak a megfelelő mennyiségű rostot vennék magukhoz, mivel napjaink zöldségei és gyümölcsei sajnos már nem tartalmazzák azt a mennyiségű vitamint, ásványi anyagokat, amire szüksége lenne a szervezetünknek. Egy multivitamin legyen komplex, tartalmazza az összes vitamint és ásványi anyagot. Az ilyen igazán összetett multivitamin készítmények tasakos kiadásnál kezdődnek, ezek a pakkok több tablettát tartalmaznak, így fedezve a szükséges beviteli mennyiségeket.

CsK: És mire jó az L-karnitin?

RB: Az L-karnitin segít a kardioedzés alatt mobilizálni a zsírmolekulákat, így támogatva a fogyás sikerességét. Egy teljesen biztonságos készítmény, amit bárki elkezdhet szedni.

CsK: Ha valaki fehérjét szeretne vásárolni, mire figyeljen? Hiszen a piacon rengeteg különböző termék elérhető már. 

RB: A magas, legalább 70%-os fehérjetartalom legyen az alap, emellett figyeljük, hogy alacsony legyen a termék szénhidrát- és zsírtartalma. Ez azt jelenti, hogy egy adagban ne legyen több mint kettő-három gramm szénhidrát. Vannak gyártók, akik kijöttek a rózsaszín csomagokkal, amivel kifejezetten a hölgyeket próbálják a piacon megcélozni, azonban azt jó tudni, hogy nincs olyan, hogy külön női és férfi fehérje. Nem szokás mást főzni a férfiak és mást a nők számára sem, ugyanazt esszük, isszuk mindannyian. Mivel ezek koncentrált táplálékok, így nincs különbség ezek esetében sem. A nőket sajnos könnyebb megvezetni egy rózsaszín csomagolással, ezért jönnek ki ezek a termékek, de mindenesetben javaslom a termék összetételét megnézni a doboz hátoldalán, és az alapján dönteni a vásárlás mellett.

CsK: Mi a véleményed a különböző platformokról elérhető csodatablettákról? Ha valaki most választana táplálékkiegészítő gyártót, akkor mi alapján tegye?

RB: Ékszert ékszerboltban vásároljunk, autót az autókereskedésből, így azt javaslom, hogy táplálékkiegészítőt is az erre szakosodott gyártóktól szerezzünk be. Az egytermékes gyártókban nagyon nehéz megbízni, pláne ha csak egy-két éve vannak a piacon. Sok esetben az ilyen cégeknek nincs is meg a megfelelő anyagi bázisuk ahhoz, hogy minőségi termékeket állíthassanak elő. Javaslom, hogy minél nagyobb, nevesebb gyártót válasszunk. Jellemzően nem drágábbak a nagygyártók termékei, és jobban lehet bízni valakiben, aki több évtizede, több országban van jelen a piacon, aki a Magyar Olimpiai Bizottság választása, akinek a termékeit az Olimpikonjaink is fogyasztják.


CsK: Mit gondolsz az ilyenkor nyár előtt divatba jövő, last minute léböjt kúrákról, turmix diétákról?

RB: Ezek, ahogy a nevükben is benne van, táplálékkiegészítők. A helyes táplálkozást egészítik ki. Az emberi test szilárd táplálékra van alapvetően berendezkedve. Csak folyadékon nem lehet élni, csak vegetálni. Ezzel megint csak azt érjük el, hogy leromboljuk a testünket, izmot veszítünk. És nem az a célunk, hogy pusztán súlyt, hanem, hogy zsírt veszítsünk. Ezek a kúrák lepusztítják a testet, fehérjehiányos állapotot idéznek elő, ami az izmaink felemésztéséhez vezet. A fehérjeturmixokkal egy-két elhibázott étkezést ki lehet váltani, egy-egy vacsorát például, illetve az édesség utáni sóvárgást remekül lecsökkentik, de önmagukban nem elegendőek.

CsK: Mennyi az egészséges fogyás?

RB: Heti maximum egy kiló. Ezért szoktuk elkezdeni a diétázást januárban, nem csak azért, mert akkor kell fogadalmakat tenni, hanem azért, mert a nyári alak télen készül.

A fogyásnak tehát átgondolt értrenddel álljunk neki. Pénztárcánknak megfelelően válasszunk hozzá táplálékkiegészítő termékeket, hogy megkönnyítsük a folyamatot, azonban a termékek összetételéről  minden esetben tájékozódjunk, hogy lássuk olyan kiegészítőt vásárolunk, ami a céljainknak megfelelő. Ne hagyjuk megvezetni magunkat a csomagolással! A diéta alatt ne csak arra gondoljunk, hogy vékonyabbak legyünk, hanem figyeljünk a megfelelő vitamin- és ásványi anyag bevitelre is. Nem csak az a lényeg, hogy a mérleg kevesebbet mutasson, mert az lehet a kihajtott víz, és sajnos elveszített izom is, hogy ha nem elég körültekintően állítottuk össze az étrendünket. Törekedjünk az izomzatunk megóvására, hogy szép, nőies alakunk legyen. Ha a mozgásforma kiválasztásakor bizonytalanok vagyunk, kérjük személyi edző segítségét!

 

Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7762
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.