Tarts Velünk Te is!
24227 regisztrált felhasználó

Boldogságmotiváció és a jó cselekedetek

2016. december 9.

Világunk ki van éhezve a jó cselekedetekre. Millió ember létezik, csak úgy, lebeg az életében, tudatosítás nélkül. A jó cselekedetekkel értelmet, tudatot nyerhet létezésünk, mindamellett, hogy másoknak is támaszt nyújtunk. Jelenlegi cikkemben a jó cselekedetek oda-vissza érvényes hatásával foglalkozom, mely a Boldogságfokozó Motiváció alapkövének tekinthető.

A BOFOMO-hatás

A hatás ok-okozati viszonyok közös tánca, melyek nap, mint nap befolyásolják életünk minőségét. A Boldogságfokozó Motiváció (BOFOMO) minden egyénben benne rejlik, csak a felszínre hozása okoz nehézséget. A felszín kapirgálása: a pótcselekvések, a „megfogadom”-dumák, a pletyka, a kritika megfogalmazása, asszertív kommunikációba burkolt dühöngés… mind-mind átmeneti megoldások a BOFOMO-hatás eléréséhez. A konstruktív út az egyéni belső motiváció felkutatása őszintén, kendőzetlenül. A kérdések megfogalmazása céljaink megtalálásához egy kiváló lehetőség. A megválaszolásuknál pedig fontos szintén az őszinteség. Mert – ugye – kit akarunk becsapni: magunkat, másokat, mindenkit?


Egy másik metodika szerint a szabad asszociációs írás és/vagy rajzolás lehet az út, exploráció megtámogatásával. A módszer sajátja, hogy előre megfogalmazott kérdések mentén történik a rajzolás, írás. A kérdéseket megírhatod te magad, de kérhetsz segítséget is szakembertől vagy segítő szándékú barátodtól is. A végeredmény tanulságos szokott lenni, az elemzésnél jól figyeld meg a méreteket, a színeket és az összhangot. A konzekvencia levonásához hagyj időt magadnak, először írd vagy rajzold le a válaszokat, majd egy hét múlva vedd elő újra, és elemezd: figyelj az érzéseidre!
A harmadik nagyon hatásos módszer, ha megalkotod, saját motiváló idézetedet. Legyen rövid és velős! Ne mástól vegyél át szöveget, hanem az legyen csak a tiéd, ami belőled táplálkozik és te meg belőle, vagyis a motiváló idézetedből.
Ha nem megy az önálló felismerés, lehetőség és igény szerint konzultálj pszichológussal vagy mentálhigiénés szakemberrel vagy kineziológussal, vagy életmód-tanácsadóval vagy csak egy jó baráttal, aki meghallgat. Légy bátor és tudatos abban, hogy változtatni akarsz, mert boldogan akarsz élni!

Jó cselekedetek, vagyis jót tenni – jól tenni

Mi is a jó cselekedet? Mi a jó?
A jó-rossz kérdésköre: filozófiai, szemantikai, pszichológiai jellegű, de leginkább szubjektív, egyénfüggő. Hogyan tehetünk másoknak és magunknak is jót? Ez relatív, mert ami nekem jó, az nem biztos, hogy a másiknak is jó. Hatásos, ha figyelünk, hallgatunk és kérdezünk. Jót csak akkor tehetünk embertársainknak, ha az igényeiknek megfelel. Nézzünk néhány példát! Hiába adok szerintem „jó” tanácsot másoknak, mondjuk egy diétát illetően, ha azt a másik nem kérte. Vagy hiába adok egy hajléktalannak egy csokor virágot télvíz idején, attól még éhes marad és fázik is.

A hatásvadász „de én csak jót akartam” szlogen
Mondanom sem kell: „imádom” vagyis nem kedvelem az „én csak jót akartam” megjegyzéseket. A jó szándék nem lesz feltétlenül jó attól, hogy annak gondoljuk. Az egyéni preferenciáink meghatározzák jó cselekedeteinket, de „szakadjunk” le az egónkról, és figyeljünk mások igényeire is! Mitől is hatásvadász az „én csak jót akartam” szlogen? A hatásvadászat leginkább külső motivációs szemléletre hajt, és kizárólag az egóról szól és nem mások megsegítéséről, támogatásáról. Azt figyeli, hogy a környezet miként reagál „az Én…” cselekvésekre. Elvész a lényeg: a jó cselekedet.
Az igazi jó cselekedet – hagyd és segítsd élni a másikat! Hagyd élni és lélegezni a másikat! Sokszor a segítségbe öltöztetett jó cselekedet megfojtja a kapcsolatainkat. Csak akkor segíts, ha azt kéri a másik, vagy „lépéseket” tett már a segítségkérés felé, például: ambivalens viselkedés, folyamatos szomorúság, sírás, tombolás, káros szenvedélyek elkezdése vagy folytatása…etc. Persze néha kellenek a rossz tapasztalatok is, mert az azonnali segítség nem ad lehetőséget a tanulásra. Érdemes aktívan hallgatni, értőn figyelni és kérdezni, segíteni, ha igényét látjuk.

Mikor – Mit – Hol – Hogyan tehetünk jót embertársainknak?
Mikor – az időzítés nagyon fontos momentum. Se előbb – se később. Pont akkor jó a segítség, amikor éppen szükség van rá. Tehát figyeljünk!
Mit – azt, amire éppen szüksége van az illetőnek. Az igények felmérése, a felismerés, a tudatosítás és az azonnali segítségadás a hatásos eljárás.
Hol – minden egyén saját tapasztalataiból és élethelyzetéből építkezik, ezért a szűkebb-tágabb környezet adhatja meg, hogy hol tud segíteni. Például a munkahelyéhez közeli kórház gyerekosztályán olvas fel mesét, vagy hazafele menet ételt visz egy hajléktalan szállóba. A lényeg itt is a felismerés.
Hogyan – a válasz egyszerű: a saját módunkon, de mégis szem előtt tartva az egyén igényeit, vagyis azt, hogy kinek és miben szükséges egy jó cselekedet.

Konklúzió: Miért és Kinek jó a jó cselekedet?

A jó cselekedetet az ember magáért teszi igazán vagy másokért, esetleg mindkét fél benne van a dologban? Nagyon nehéz szétválasztani, igazából az egónk határozza meg, hogy mennyire önös érdek a jó cselekedet. Az biztos, hogy jó érzéssel tölti el a segíteni szándékozót. Legtöbbször az adni-kapni örömérzése hatja át az egészet, de olykor nem is tudjuk, hogy egy-egy cselekedetünk mások számára jó cselekedetnek minősül, csak egyszerűen betalál, és pont jókor jön.

Mindenkit arra ösztönöznék így karácsony tájékán, hogy gondolkodjon el azon, kinek és miben tudna segíteni. Sokszor az egyszerű dolgok csodálatosabb eredményt képeznek, mint egy „jódrágacucc”, szóval rugaszkodjunk el egy kicsit a materiális dolgoktól, mert olykor egy jó beszélgetés is jó cselekedet barátunk, embertársunk lelki üdvéért.

Szerző
Hegedűs-Gál Csilla

Munkamotivációs szakértőként elsődleges célom az egyéni motivációban rejlő boldogságcsírák felismertetése, és tudatosítása az egyénekben. Számomra a siker a motivációs szinttel mérhető, mely a boldogság fokmérője. HŰ de forró, az JÓ.

Hegedűs-Gál Csilla összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7830
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.