Tarts Velünk Te is!
24235 regisztrált felhasználó

Boldogság a hétköznapokban

2016. január 24.

A boldogságról mindenkinek más jut eszébe. Egy kedves emlék, egy családtag, egy barát. Csupa olyan dolog, melyek örömet, lelkesedést és motivációt jelentenek nekünk a szürke hétköznapokon. De vajon mindenki tudja, hogy mitől lehetünk igazán boldogok? Egyáltalán befolyásolhatjuk a boldogságunkat?

Kutatások bebizonyították, hogy a száz százalékkal kifejezett boldogság 50 százaléka a „jó géneknek” köszönhető, tehát az örökletességnek tulajdonítható. 40 százalékban mi magunk vagyunk felelősek boldogságunkért, a maradék 10 százalék pedig a környezeti feltételeknek tulajdonítható. Tehát van egy hozott, öröklött boldogságpotenciálunk, amely egy megélési alapszintet biztosít. Azonban génjeink nem határozhatják meg teljes mértékben viselkedésünket, hozzáállásunkat, céljainkat. Tehát igenis felelősek vagyunk saját boldogságunkért. De akkor milyen cselekedetekkel tudjuk befolyásolni a boldogságot? Mi jellemzi, és hogyan viselkedik a boldog ember?

Bagdy Emőke szerint 10 „parancsolatba” foglalhatók azok az üzenetek, amelyeket a boldogságkutatás elénk tár.

1. Legyünk hálásak!

Azok, akik rendszeresen kifejezik hálájukat és tudnak köszönetet mondani sokkal jobb egészségi állapotnak örvendnek, valamint kevesebbet mérgelődnek, mint másként viselkedő társaik.

2. Rendszeresen gyakoroljuk az optimizmust!

Mosolyogjunk, nevessünk, keressük a dolgok jó oldalát és törekedjünk a derűre. A pesszimista emberek egészségi állapota testileg és lelkileg egyaránt romlik optimista társaikéhoz képest. Az optimizmus és a pesszimizmus szociálisan eltanult minták hatására jön létre. Tehát ami a legfontosabb, hogy az optimizmus tanulható!
Amíg nem jövünk rá arra a tényre, hogy a boldogságunk a saját hozzáállásunk gyümölcse, addig a sötétben tapogatózunk és boldogtalanok maradunk. Igyekezzünk észrevenni a körülöttünk lévő megannyi apró örömforrást.

3. Tegyünk jót másokkal!

A boldogságkutatás szerint a jócselekedetek, az adakozás, a segítségnyújtás, tehát az altruizmus fokozza az egyén szubjektív jóllétérzését.

4. Ápoljuk szeretetkapcsolatainkat!

Az ember veleszületetten társas lény. A szeretetkapcsolatok jelentik a legnagyobb örömforrást és boldogságot az életben. Ápoljuk hát társas kapcsolatainkat és ne feledkezzünk meg szeretteinkről.

„A te örömöd az első. Mindenki a saját boldogságáért felelős. Ha megteremted a saját boldogságodat, és azt teszed, ami örömöt okoz neked, akkor másoknak is öröm lesz veled lenni.” Rhonda Byrne

5. Gyakoroljuk a szeretetnyelvet!

Gary Chapman szerint ahhoz, hogy jól érezhessük magunkat a bőrünkben és kiegyensúlyozott kapcsolatot tudjunk létesíteni a párunkkal, gyakorolnunk kell az elismerő, bátorító szavak használatát, minőségi időt kell egymásra fordítanunk, szerezzünk meglepetést, valamint tegyünk szívességet a párunknak és végül pedig gyakoroljuk a testi érintés szeretetnyelvét is.

6. Tanuljuk meg kezelni a stresszt!

Először mindig saját magunkban kell feloldani a stresszt, mert amit mi magunk nem tudunk, azt hiába várjuk el másoktól.

7. Gyakoroljuk a megbocsájtást!

A megbocsájtás is elvezet minket az emelkedett öröm és megkönnyebbülés lelki állapotába.

„A megbékélt lélekben könnyebben megszületik az öröm és a csendes boldogság érzése.” Bagdy Emőke

8. Tűzzünk ki magunk elé célokat!

A belsőleg motivált célok kitűzése is emeli az egyén szubjektív jóllétérzését. Mindig legyenek a képességeinkkel arányos céljaink és lépésről lépésre haladjunk azok megvalósításában.

9. Éljünk a jelenben!

Mindig igyekezzünk belemerülni és átadni magunkat a pillanatnak. Akik képesek erre, azoknak növekszik az önbizalma, nyitottsága és elégedettségérzése.

10. Mozogjunk!

Fontos, hogy törődjünk testi kondíciónkkal is, mert ha nem mozgunk eleget, akkor a test inaktivitása pszichikai renyheséget és testi gyengeséget okoz. A mozgás által felszabadult endorfin (örömhormon) közérzet- és kedélyjavulást képes előidézni.

Pár lépés melyet érdemes megfogadni egy kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb és boldogabb élet reményében. Ne az anyagi javaktól és ne külsődleges forrásoktól várjuk a csodát. Ne feledjétek, a csoda bennünk van.

„A világ minden szeretete a tiéd lehet, de ha te úgy döntesz, hogy boldogtalan leszel, boldogtalan maradsz. Pedig lehetsz boldog, végtelenül boldog minden ok nélkül - mert a boldogtalanság és a boldogság a te döntésed.” Osho

 

Felhasznált irodalom:
Bagdy Emőke (2010): Hogyan lehetnénk boldogabbak? Kulcslyuk kiadó, Budapest.

Szerző
Béndek Andrea

22 éves, andragógus, munkavállalási tanácsadó. Régóta foglalkoztatnak a pozitív pszichológiával kapcsolatos írások. Szeretném én is megosztani eddigi tapasztalataimat. Remélem, szeretettel fogadjátok írásaimat és olykor-olykor erőt tudtok meríteni belőle.

Béndek Andrea összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7831
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.