Tarts Velünk Te is!
21717 regisztrált felhasználó

Belső fényképünk

2017. június 30.

Vannak olyan szavak, amelyeket nagyon sokszor használunk, ennek ellenére a pontos megfogalmazáson már gondolkodnunk kell. Talán emiatt a homályos jelentéstartalom miatt vannak olyan szavak, amelyek gyakran egészen más fogalmat takarnak egyikünknél és másikunknál.
Ilyen szavak az önértékelés, önbecsülés, önelfogadás, önbizalom, melyeket sokszor egymás szinonimájaként használunk. De mit is takarnak valójában? Hogyan is fogalmazhatnánk meg ezeket?

Énkép

Magunkról alkotott képünk, az énképünk felállításához az egymás közötti beszélgetéseinkből, a másik velünk kapcsolatos viselkedéséből, társas interakcióinkból szűrjük le a tapasztalatokat.

A különböző élményeink megélése közben már gyermekkorunk óta, folyamatosan vizsgálgatjuk a másoktól kapott visszajelzéseket. Kialakul a bensőnkről és külsőnkről egy kép, ahogy egészében látjuk személyünket. Így válunk képessé arra, hogy megválaszoljuk a – nem is olyan – egyszerű kérdést: „ki is vagyok én?”

Önértékelés

Ahogy az énképünk a gondolatvilágunkban megjelenik, illetve ahogy szubjektívan viszonyulunk ehhez a felépített képhez, ezt fejezi ki az önértékelés. Nagyon fontos része az énidentitás, énmeghatározás felépítésének folyamatához az a reális önértékelés, amely az „én”-t minősítés nélküli tényként – nem jó vagy rossz minőségben – látja és elfogadja. Hiszen ez az életünk formálásának igazi kormányosa, akár viharban vagy derűs vizeken evezünk. Ez alapján merünk belevágni egy új kalandba, vagy mondunk le a mellettünk elmenő lehetőségekről.

Gyakorlat az énképpel kapcsolatban
Mit látsz a Johari-ablakon keresztül? Keress és írj össze 60 különböző típusú pozitív tulajdonságot („jótulajdonság-lista”)! Ebből válaszd ki azt az ötöt, amely téged a legjobban jellemez! Kérd meg öt közeli ismerősöd, hogy ők is – böngészve a listát – gyűjtsék ki a rád legjobban vonatkozó öt személyiségjegyet! Ezeket helyezd be a lenti táblázatba, a „Johari-ablakba”!

Az életünk arénájában a személyiségünknek az a része van, melyet mi magunk is jól ismerünk, és melyre mások is a legjobban rálátnak.
Megvizsgálhatjuk, hogy mennyire használjuk ki ezeket az erősségeinket a magánéletünkben vagy munkánkban.
Számunkra van egy olyan vakfolt, melyre most mások rámutattak. Vannak olyan titkos képességeink, melyeket észrevétlen használtunk? Annyira természetes, hogy nem is tűnt fel nekünk? Tudatosan használjuk ki a bennünk rejlő lehetőségeket, vagy csak más veszi észre ezeket?
Tartogatunk magunkban egy zárt helyet, ahova másokat nem engedtünk be. Biztos, hogy olyan képességeink ezek, amelyeket másoknak nem mutathatunk meg? Mennyire látványosan jelenik meg az életünkben, hogy eddig más nem vette észre?
Vannak olyan tulajdonságaink, melyeket sötét homály borít. A jövő egyszer talán lerántja egyik-másikról a leplet, és előbújva majd felhasználhatjuk életünk kormányzásához.

Önismeret

Jó, ha van bennünk önismereti és személyiségfejlesztési igény. Ennek a segítségével megláthatjuk a belső, lelki működésünket: azt, ahogy élményeinket feldolgozzuk, reagálunk a mellettünk élőkre és a bennünket érő eseményekre. Megtanuljuk, mire – vagy épp mire nem – vagyunk képesek. Igyekszünk ezekben fejlődni, közben újabb és újabb reális célokat állítunk fel önmagunk számára.

Önbecsülés

Így alakulhat ki bennünk a pozitív önbecsülés. Azt érezhetjük, hogy értékesek vagyunk. Ezt azzal is kimutatjuk, hogy kifejezzük igényeinket, vágyainkat, és – nem utolsó sorban – meghúzzuk határainkat.

Alkalmazkodunk környezetünkhöz, de nem engedjük másoknak, hogy manipuláljanak vagy kihasználjanak bennünket. Segítséget nyújtunk és fogadunk el egymástól, ennek köszönhetően tudunk kapcsolódni egymáshoz. De úgy, hogy mellette önállóak is maradunk. Szeretjük és elfogadjuk önmagunkat.

Önelfogadás

Tehát fontos eleme önbecsülésünknek az önelfogadás. Ez a befelé forduló pozitív viszonyulás egy olyan belső élmény, melynek a hatására „elég jónak” érezzük magunkat, és kedveljük saját lényünket – függetlenül képességeinktől, eredményeinktől vagy tulajdonságainktól. Megéljük emberi tökéletlenségünk ellenére a szerethetőségünket. Hiszen tudjuk és elfogadjuk, hogy az emberi tökéletesség mindenki számára – így számunkra is – csupán illúzió.

Gyakorlat az önelfogadás erősítésére
Vajon magunkkal szemben vagy magunk mellett állunk?

Állj a tükör elé, és nézz bele az előtted álló ember szemébe!
• Kit vagy mit látsz abban a személyben? Mit érzel vele kapcsolatosan?
• Mit tudnál neki mondani? • Mikor válik már kellemetlenné, hogy saját szemedbe nézz?
• Mennyiben változna a kapcsolatod a tükörben látott önmagaddal, ha szembesítene valaki, hogy ő az a személy, akitől a legtöbb pozitív visszajelzést és a legtöbb bátorítást kaphatod?
• Tudnál őszintén rámosolyogni, ha tudnád, hogy ez az az ember, akitől a legmotiválóbb biztatást nyerheted?
• Mit kellene tenned ahhoz, hogy így nézz önmagadra?

Önkritika

A második alkotóeleme önbecsülésünknek az önkritika. Jó, ha tudunk nevetni saját hibáinkon. Ha nyitott szívvel meghallgatjuk mások véleményét, és ezeket megszűrve építjük fel az önkritikánkat, így kívülről láthatjuk magunkat. Az egészséges egyensúly akkor jön bennünk létre, ha az önkritika és önirónia átélésével nem fokozzuk le magunkat, nem tartjuk magunkat kevésbé értékesnek.

Önbizalom

A pozitív önbecsülésünk harmadik része az önbizalom. Bízunk a fizikai, lelki, szakmai képességeinkben. Ezért feladatokat, célokat tűzünk ki, és vállaljuk az ezekkel járó felelősséget.

Bízunk abban, hogy sikereket érhetünk el. Munkánkban eredményesnek érezzük magunkat. Tehetségünkhez mérten újabb és újabb kihívásokat keresünk, melyek mindig egy kicsit nagyobbak, így szép lassan kitoljuk a képességeink határait. Az új tapasztalataink és azoknak az öröme pozitív visszacsatolásként megerősít bennünket. Így mintegy spirálisan fejlődünk: leszünk mindig egyre többek.

Gyakorlat az önbizalom erősítésére
„Az én sikerlistám”
Írd fel magadnak tíz olyan sikered, melyre büszke vagy! Ez lehet tanulmányi, kapcsolati, karrierbeli eredmény vagy változás önmagaddal kapcsolatosan, amivel elégedett vagy. A lista mind a tíz eleméhez rendelj minél több (de minimum 4-5) olyan képességet vagy készséget, amely nélkül nem lett volna lehetséges a „győzelem”. Ezeket szedd össze egy üres oldalra!
Most nézd meg, milyen erőforrásokkal rendelkezel! Ezek azok az adottságok, melyeket mindennap felhasználhatsz az újabb céljaid elérésére. Ezekre büszkén nézhetsz, és mindegyikét tökéletesítheted.

Felhasznált szakirodalom:
Berentés Éva: Az érett személyiség
Kulcsár Zsuzsanna: Korai személyiségfejlődés és énfunkciók

Szerző
Dobosi Ervin

Sokszor nehezebb őszintén a másik felé fordulva hallgatni, mint beszélni. De így nagy ajándékot kaphatunk egymástól. Én ezt gyakorlom már több éve, amikor hozzám fordulnak segítségért. Az életutak elakadásaiban vagy krízisek között olyan jó megpillantani és megmutatni a mindenkiben megszunnyadó lehetőséget a változásra, fejlődésre. Gyönyörű élmény, amikor beleláthatok mások izgalmas útkeresésébe, önmaguk megtalálásába, kibontakozásaiba. Hálás lehetek, hogy a nyitott lelkületemmel megkaphatom mások bizalmát ezekhez a rejtett kincsekhez.

Dobosi Ervin összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7744
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.