Tarts Velünk Te is!
20892 regisztrált felhasználó

Az 5 leggyakrabban alkalmazott konfliktuskezelési mód - 1. rész

2016. február 17.

A konfliktus szó a latin conflictus (összecsapni) szóból származik.
A konfliktus fogalmát legegyszerűbben a szó nyelvtani értelme alapján határozhatjuk meg. A latin eredetű kifejezés ellentétet, nézeteltérést, nézetkülönbséget, összeütközést, összecsapást jelent. (Bakos, 1984)

Hogyan viselkedünk konfliktushelyzetben?

A konfliktushelyzetek mindenkire másképpen hatnak. Vannak, akikben dühöt, haragot, feszültséget keltenek és vannak olyanok, akikben félelmet ébresztenek és megbénítják őket. Mindannyian másképp igyekszünk kezelni a konfliktusokat, valamint az általuk előidézett negatív hatásokat.



Az emberi kapcsolatokban szinte elkerülhetetlen a konfliktus. Akkor alakulnak ki általában konfliktushelyzetek, amikor az egyik érintett személy viselkedése akadályozza a másik személy valamely igényének kielégülését, vagy pedig értékrendek ütközése állhat a háttérben. Konfliktushelyzetben az ember viselkedését az önérvényesítés és az együttműködési hajlandóság aránya határozza meg.

Tehát érdemes megvizsgálni, hogy

  • az egyén mennyire képes, szeretne és törekszik anyagi, erkölcsi befolyását, személyes varázsát célja érdekében, akár a másik rovására is, érvényesíteni.
  • Valamint, hogy az egyén mennyire hajlandó alkalmazkodni, feladni saját célkitűzéseit, kompromisszumra jutni a konfliktus megoldása során, érdekében.

Az 5 konfliktuskezelési stratégia

A két tényező arányából a következő konfliktuskezelő módok, stratégiák alakulhatnak ki Thomas és Kilmann német pszichológusok szerint:



Forrás


1. VERSENGÉS (nyer/veszít): maximális önérvényesítés

A konfliktusokban a versengő stratégiát alkalmazó személy megragadja és alkalmazza a szükséges eszközöket, hogy biztosítsa céljainak elérését. Ez gyakran a személyes kapcsolatok megromlásához vezethet. A versengő személy a konfliktust győztes-vesztes helyzetnek tekinti, amelyben csak az egyik fél győzhet.

2. ALKALMAZKODÁS (veszít/nyer): a versengés ellenkezője, maximális önalávetés

Alkalmazkodó konfliktuskezelés a saját igények háttérbe szorításán és a másik fél érdekeinek feltétel nélküli elfogadásán alapszik. Az ilyen személy általában lemond a saját érdekeiről, álláspontjáról, s hagyja, hogy teljes mértékben a másiknak legyen igaza, hogy az ő szempontjai érvényesüljenek.

3. KOMPROMISSZUMKERESÉS: az egyéni célok elérése szempontjából félúton van a versengés és az alkalmazkodás között (többről mond le, mint a versengő, de kevesebbről, mint az alkalmazkodó)

A kompromisszumkereső konfliktuskezelési mód célja egy, a felek számára kölcsönösen elfogadható megoldás kialakítása. Ennek során mindkét fél lemond bizonyos igényeiről, a megoldás csak részben elégeti ki azokat. A kompromisszumkereső magatartás a másik négy konfliktuskezelési mód átlójában helyezkedik el.

4. ELKERÜLÉS (veszít/veszít): nem kezeli, hanem elkerüli az összeütközést

Az elkerülés tulajdonképpen a konfliktus vagy probléma előli meghátrálás, amikor az egyén egyáltalán nem törekszik a megoldásra, hanem inkább tudomást sem vesz róla, hárítja, hogy nem tartozik rá, időben elodázza a kérdést, elkerüli a vitahelyzetet, inkább hallgat, nem tesz megjegyzést és nem mond véleményt.

5. PROBLÉMAMEGOLDÁS (nyer/nyer): az egyénekről a problémára, a feladatra tevődik át a hangsúly. (Mi a probléma?)

Együttműködő konfliktuskezelési mód során mindkét fél számára kielégítő megoldás keresése a cél. Gyakorlatban ez a konfliktus okainak feltárását, megértését, és ennek figyelembe vételével kreatív megoldását jelenti.

Bármelyik konfliktuskezelési mód hatékony lehet, ha megfelelő helyzetben használjuk. Nincs jó, vagy rossz, csak helyzettől függ, hogy az adott stratégia célszerű, vagy célszerűtlen konfliktuskezelési mód.  

Minden esetben fontos megvizsgálni:

  • magát a problémát,
  • a rendelkezésre álló időt,
  • a szembenálló felet.
„Nincs olyan konfliktus, amelyet ne lehetne megoldani, hacsak a valódi felbujtója rejtve nem marad.” (Lafayette Ron Hubbard)

Te melyik konfliktuskezelési stratégiát alkalmazod?

Ha kíváncsi vagy rá, te melyik konfliktuskezelési módot alkalmazod a leggyakrabban, egy teszt segítségével magad is kiderítheted.

Szeretnél még jobban elmélyülni a témában?

Regisztrálj be az INGYENES Boldogságprogramba, ahol boldogságkutatók által leghatékonyabbnak bizonyult tippeket, gyakorlatokat kapsz majd ajándékba, és még több hasznos cikket és tanulmányt olvashatsz.

Igen, regisztrálok az ingyenes Boldogságprogramba!

 

Felhasznált irodalom:
Bakos Ferenc (1984): Idegen szavak és kifejezések szótára. Akadémia Kiadó, Budapest.
Coach Akadémia: Hozzád értő támogatás. Konfliktuskezelési módok.
Csemáné Dr. Váradi Erika, dr. Gilányi Eszter (2011): Alternatív vitarendezés. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Göndör András (2013): Üzleti kommunikáció. Digitális Tankönyvtár.
Tóth Éva Mária: Konfliktuskezelés. Új Magyarország Fejlesztési Terv TÁMOP 2.2.1 08/1-2008-0002
Üzlet&Pszichológia: Thomas – Kilmann teszt.

Szerző
Béndek Andrea

22 éves, andragógus, munkavállalási tanácsadó. Régóta foglalkoztatnak a pozitív pszichológiával kapcsolatos írások. Szeretném én is megosztani eddigi tapasztalataimat. Remélem, szeretettel fogadjátok írásaimat és olykor-olykor erőt tudtok meríteni belőle.

Béndek Andrea összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7705
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.