Tarts Velünk Te is!
20786 regisztrált felhasználó

Aranyszabályok, hogy a mozgás öröm legyen

2017. június 14.

Szerintem már mindenki pontosan tudja, hogy miért lenne fontos sportolni. Nem baj, hogyha időnként emlékeztetjük magunkat az OECD szörnyen szomorú statisztikáira, de enélkül is már fejből tudnunk kéne a mindennapi testmozgás előnyeit. Ugyanakkor sokaknak – hiába a sok pozitívum vagy a rémisztő adat – a sport, a mozgás szeretete még mindig csak feltételes módú, és még mindig csak „jó lenne megszeretni”-dolog. 

Hogy mi ennek az oka, az több dologra is visszavezethető. Nézzük meg azt a TOP 3 hibát, amibe belecsúszhatunk.

Rossz mozgásformát választunk

Divatsportok mindig is lesznek. Hol éppen zumbázni jár mindenki, hol spinningelni, hol a szabadba street workout edzésre. Egy biztos, a kanapén ülve soha nem fog kiderülni, hogy egy adott spotággal jól rezonálunk-e. Próbálkozni kell. Ezért remek dolog, hogy vannak ingyenes próbaalkalmak, illetve egyalkalmas belépőjegy-vásárlási lehetőségek a különböző sportcentrumokban, mert így minimális anyagi befektetéssel (esetlegesen veszteséggel) lehet kipróbálni a szinte végtelen számú sportlehetőséget, amiből a hét bármely napján választhatunk. (Az ingyenes youtube videókról, applikációkról, amelyek segítségével otthon vagy pusztán a szabadban próbálhatunk ki új lehetőségeket teljesen ingyen, már ne is beszéljünk!) Igen, lehet, hogy az irodában sokan szeretnek úszni, de ha tőlünk messze van az uszoda, a vízben gyakran görcsöt kap a lábunk, és nem akarunk kétnaponta hajat szárítani, akkor az úszás lehet, hogy nem a mi sportunk lesz.

Lehet, hogy valaki húsz kilót fogyott attól, hogy edzőterembe járt (és mellette rendbe tette a táplálkozását – nem lehet eléggé hangsúlyozni ennek fontosságát sem), de ha mi egyedül elveszettnek érezzük magunkat az edzőteremben, és szükségünk van egy csoportra, ahova tartozhatunk, a csoporterőre, akkor nem biztos, hogy annak a húsz kilónak a leadása nekünk is pont ezzel a módszerrel fog sikerülni. Ezért kell sok mindennel próbálkozni, és megnézni, hogy milyen típusú sportnál érezzük azt, hogy abba bele tudunk felejtkezni, hogy várjuk, hogy mehessünk csinálni, és hogy energetizál még akkor is, ha közben tetemes mennyiségű energiát használtunk rá el.

Aranyszabály, hogy attól, hogy valakinek bevált valami, még nem biztos, hogy nekünk is be fog!

Túl korán feladjuk

Van egy nagyon fontos tényezője annak, hogy valamit szeressünk csinálni, hogy szenvedélyesen tudjunk csinálni. Az, hogy jók legyünk benne, vagy legalábbis éreznünk kell a fejlődést. Ahhoz pedig, hogy elérjük a „jó” szintet, el kell telnie pár alkalomnak, ha nem hétnek vagy hónapnak. Bizony! Tehát miután meggyőződtünk arról, hogy egyik vagy másik sportolási lehetőséget tudjuk és akarjuk hosszú távon, fenntarthatóan űzni (például, ha túl sokat kell érte utazni, ha túl sok mindent kell hozzá cipelni, ha nem kezdődik a megfelelő időben, és egy héten háromszor kell másfél órát egy bevásárlóközpontban sétálgatva eltöltenünk ahhoz, hogy részt tudjunk venni az órán stb.), akkor utána adjunk magunknak pár próbahónapot, indítsuk el a tesztüzemmódot! A munkahelyeken sem véletlenül van a három hónapos próbaidő, amikor még te is mint munkavállaló meggondolhatod magad. Egy pozíció hirdetését vagy munkaköri leírását elolvasni nem ugyanaz, mint ellátni azt. Nagyon sok minden a gyakorlatban és nem rögtön az első munkanap után derül ki. Adj magadnak időt arra, hogy fejlődj, hogy próbára tedd magad! Ez alatt az idő alatt arról a fontos dologról se felejtkezz el, hogy nem várhatsz el magadtól mindig azonos szintű teljesítményt. Akár egy kis megfázás, gyomorbizonytalanság, egy rossz éjszaka vagy egy kellemetlen hétköznapi életesemény is hatással lehet nemcsak a munkahelyi, a magánéleti, de a sportteljesítményünkre is.

Lehet, hogy valaki ezt előnyként tudja felhasználni, és energiát kovácsol az esetleges őt ért atrocitásból, de van, akinek ez annyira leköti a mentális energiáit, hogy így kevesebb koncentrációt tud az aznapi edzésbe beletenni. Mélységek és magaslatok itt is vannak és lesznek, a teljesítmény sajnos nem egy állandó tényező. Fogadd el azt is, ha egy alkalom nem sikerült jól, vagy nem esett olyan jól, mint az előző. Azok az igazi „diadaledzések”, amikor igenis legyőződ magad, és végigcsinálod a napi tervet még akkor is, ha éppen nem az lenne a leginkább kedvedre való dolog, amit csinálhatnál. Ilyenkor tegyél egy csillagot a naptárba az edzés mellé, mert ezek az edzések erősítenek meg igazán lelkileg!

Aranyszabály, hogy megvan az a megnyugtató és felszabadító lehetőséget, hogy ha mégsem érzed azt, hogy a step aerobic lesz a te mozgásformád, akkor egyszerűen nem csinálod többé!

Irreális elvárásokat támasztasz magaddal szemben

Ne úgy kezdj bele az új életformádba, hogy heti ötször mész majd edzeni, ha idáig egyáltalán nem volt a mozgás a mindennapi életed része! Légy magaddal reális! Kezdd heti két alkalommal, és ha úgy látod, hogy ez tartható, és akár még többet is tudnál menni, emeld meg a heti alkalmak számát! Nem az a cél, hogy egy hónap alatt lepucold magadról az évek alatt lerakódott plusz kilókat – amit nem mellesleg nem is lehet. Nem tudsz egyetlen edzéssel bepótolni öt kiesett hónapot. Ne is próbálkozz vele! Ne rohanj sehova!

Az (örökös) újrakezdőknek is általában ez a legnagyobb problémája. Vegyük példának, hogy korábban heti háromszor is örömmel mentél a Margitszigetre szigetköröket róni. Aztán bejött a rossz idő, nem szívesen mentél esőben futni, kicsit bele is kényelmesedtél abba, hogy van kifogás, hogy miért ne menj. Aztán jött a tél, egyszer-egyszer talán lementél az edzőterembe a futópadra futni, de mivel azt annyira nem szereted, nem vitted túlzásba. Aztán eljött a jó idő, és a villamoson ülve mardos a bűntudat, mikor látod a futókat, ahogy leszállnak a sziget bejáratnál a négyes-hatosról, és te pedig továbbmész, mert éppen úton vagy a kedvenc kávézódba, hogy egy barátnőddel találkozz. Elhatározod, hogy te is visszatérsz a szigetre. Leporolod a tavalyi naptáradat (vagy a telefonod erre való alkalmazását), és megnézed, hogy mennyit is futottál mennyi idő alatt. Arról persze elfelejtkezel, hogy ide is el kellett jutnod valahogy. Hogy az első köröd valójában egy negyed kör futás és háromnegyed kör séta volt. Nem, te onnan akarod folytatni, ahol abbahagytad, hiszen véres verejtékkel jutottál el oda. Tehát folytatva a tavalyit, heti háromszor egy kör, ha nem kettő! Majd mikor lemész, és az edzésből kiesett idő miatt jelentősen rosszabbul teljesítesz, nem futod olyan örömmel a kört, vagy ne adj isten, még meg is kell állnod, dühös leszel, szomorú, és elmegy az egésztől a kedved.

Aranyszabály, hogy az elején annyit vállalj, amennyit biztosan, ha törik, ha szakad, ha túlóráznod kell, ha a hidegfront miatt fájni kezd a fejed is, meg tudsz csinálni! Nagyon fontos, hogy az elején könnyen ugord át az akadályokat, hogy ezáltal meghozd a saját magad kedvét a folytatáshoz. És egy másik fontos aranyszabály, hogy ha kihagyás után akarsz visszatérni a mozgáshoz, akkor ne onnan akard folytatni, ahol abbahagytad! Adj magadnak egy hetet, hónapot (függ attól, hogy mennyit hagytál ki, mennyire hanyagoltad el az egész mozgásokat stb.) arra, hogy visszarázódj. Ilyenkor ugyanúgy fokozatosan emeld a napi, heti sportadagodat, mint az elején, hogy ne ijeszd majd el magad a visszatéréstől!

Bízom benne, hogy az ismertetett aranyszabályok a betartásával ti is könnyebben rátaláltok majd arra a mozgásformára, amelyet igazán, szeretettel és jókedvvel hosszú távon, fenntarthatóan tudtok űzni. Ne felejtsétek el, a mozgás alapvetően öröm kell, hogy legyen az életünkben, nem pedig nyűg. Ehhez azonban meg kell találnotok azt a mozgásformát, amelyik örömet tud okozni nektek

Szerző
Csabai Krisztina

Több éve már, hogy napi szinten foglalkozom a boldogság témakörével. Teszem ezt Humánerőforrás menedzser diplomával és Andragógia master oklevéllel. Kedvenc vizsgálódási területem a „munkaerőpiaci boldogság” és a hétköznapi produktivitás. Nem csak mint blogger foglalkozom ezekkel a területekkel, hanem rendszeresen tartok előadásokat is a témában. Jelenleg a bankszektorban dolgozom.

Csabai Krisztina összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7702
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.