Tarts Velünk Te is!
22397 regisztrált felhasználó

Testmozgás és mentális egészség

2017. május 22.

Mindenki tudja, hogy a rendszeres testmozgás jó a test számára. Ám ezen kívül a torna egyben a mentális egészségünk javításának is az egyik leghatékonyabb módja. A következő néhány írásunk ezzel a témával foglalkozik részletesen.

A rendszeres testmozgásnak erős pozitív hatása lehet a depresszió, szorongás, figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (ADHD), és egyéb tünetek esetén is. Csökkenti a stresszt, fejleszti a memóriát, segít a jobb alvásban, és hangulatfokozó is. A fenti előnyök kiaknázásához nem is kell fitneszfanatikusnak lenned. A kutatások szerint már egy szerény mennyiségű mozgás esetén is megtapasztalható a különbség. Nem számít sem a korod, sem az, hogy mennyire vagy edzett, meg tudod tanulni, hogy a testmozgást hatékony eszközként használd ahhoz, hogy jobban érezd magad.

Miben rejlik a testmozgás mentális egészségre gyakorolt jótékony hatása?

A gyakorlatok végzése nem csak az aerobkapacitás növeléséről és az izomnövelésről szól. Kétségtelen, hogy a testmozgás javíthatja a fizikai egészségedet és a fizikumodat, csökkentheti a derékbőségedet, javíthatja a szexuális életedet, és akár évekkel is meghosszabbíthatja az életedet. Ám a legtöbb embert nem ez motiválja abban, hogy aktív maradjon.

Azok az emberek, akik rendszeresen mozognak, hajlamosak azért tenni ezt, mert a testmozgás a jóllét érzését nyújtja: energikusabbnak érzik magukat a nap során, éjszaka jobban alszanak, a memóriájuk is élesebb, illetve nyugodtabbnak érzik magukat, és pozitívabban látják az életüket. Ráadásul ez egy fontos segítség számos mentális egészségügyi kihívás esetén is.

A testmozgás és a depresszió

Kutatások bizonyítják, hogy rendszeres testmozgással az enyhe és közepes depressziót ugyanolyan hatékonyan lehet kezelni, mint antidepresszáns gyógyszerekkel — csak mellékhatások nélkül, természetesen. Azon kívül, hogy a depresszió tüneteit enyhíti, a kutatások szerint egy testmozgási menetrend kidolgozásával megelőzhető a visszaesés is.
A testmozgás több okból is sikeresen veszi fel a harcot a depresszió ellen. A legfontosabb, hogy az agyban többféle változást elősegít: beleértve az idegi növekedést, gyulladáscsökkentést, és az olyan új tevékenységi mintákat, amelyek a nyugalom és jóllét érzését segítik elő.

Ezenkívül a mozgás hatására endorfin termelődik, ezek az erős vegyületek az agyat energiával töltik fel, és hozzájárulnak, hogy jól érezd magad. Végül, a testmozgás elterelésként is funkcionálhat, és közben rátalálhatsz egy kis csöndre, nyugodt időre, hogy kitörj a depressziót tápláló negatív gondolatok köréből.

A testmozgás és a szorongás

A testmozgás természetes és hatékony szorongáselleni kezelés, mivel csökkenti a feszültséget és a stresszt, fellendíti a fizikális és a mentális energiát, és endorfinok kibocsátásával növeli a jóllétünket. Bármi segíthet, ami mozgásra késztet, de a legjobb a mozgás hatásfoka, ha közben koncentrálsz is, és nem hagyod, hogy közben elkalandozzon a figyelmed.

Igyekezz megfigyelni, milyen érzés, mikor a lábad a földhöz ér, vagy figyeld a légzésed ritmusát, vagy tudatosítsd például azt, amikor a szél fújja a bőrödet! Ennek a tudatos elemnek a hozzáadásával —valóban a testedre és a testmozgás közben születő érzésekre koncentrálva — nemcsak gyorsabban fogod a testi erőnlétedet fejleszteni, hanem képes lehetsz arra is, hogy félbeszakítsd a fejeden keresztülcikázó aggodalmak folyamatos áramlását.

A testmozgás és a stressz

Megfigyelted már valaha, hogy stressz alatt hogyan működik a tested? Az izmaid megfeszülhetnek, leginkább az arcodban, nyakadban és a vállaidban, hát-, nyak-, vagy szörnyű fejfájást hátrahagyva. Mellkasi szorítást is érezhetsz, lüktető pulzust vagy izomgörcsöt. Megtapasztalhatsz olyan problémákat is, mint álmatlanság, gyomorégés, hasfájás, hasmenés vagy gyakori vizelés. A fenti tünetek miatti szorongás és diszkomfortérzet még nagyobb stresszhez vezethet – ördögi kört létesítve ezzel az elméd és a tested között.

A testmozgás hatékony módszer lehet a körből való kitörésre. Ahogy az agyban az endorfinok kibocsátása is, a fizikai aktivitás segíti az izmok ellazulását és a testben lévő nyomás csökkentését. Mivel a test és az elme rendkívül szoros kapcsolatban állnak egymással, ezért amikor a tested jobban érzi magát, az elméddel is így lesz.

A testmozgás és az ADHD

A rendszeres testmozgás egyike a legkönnyebb és leghatékonyabb módoknak az ADHD tüneteinek csökkentésére és a koncentráció, motiváció, memória és hangulat javítására. A fizikai aktivitás azonnal felturbózza az agy dopamin-, norepinefrin- és szerotoninszintjét — ezek mindegyike az összpontosításra és a figyelemre hat. Ezáltal a testmozgás többnyire ugyanazon a módon hat, mint akár a Ritalin vagy Adderall nevű ADHD-gyógyszerek.

A testmozgás, a PTSD és a trauma

Bizonyítékok utalnak arra, hogy mikor valóban a testedre, és a testmozgás alatt megszülető érzéseidre koncentrálsz, valójában segíthetsz az idegrendszerednek abban, hogy megszűnjön a „beragadás”, és elkezdjen kimozdulni abból az immobilizációs stresszválaszból, ami a PTSD-t vagy a traumát jellemzi. Ahelyett, hogy más dolgokon gondolkodnál, fordíts koncentrált figyelmet a testmozgás során az izmaidban és ízületeidben, a belsődben tapasztalt fizikális érzetekre is! A keresztmozgásokat tartalmazó tornagyakorlatok, amelyek a karokat és lábakat is megdolgoztatják – mint például a séta (főleg a homokban), futás, úszás, súlyemelés vagy tánc – a legjobb választás.

Kimutatták, hogy a szabadban végzett tevékenységek, mint például a túrázás, vitorlázás, hegyi kerékpározás, hegymászás, vadvízi evezés, síelés szintén csökkentik a PTSD tüneteit.

Eredeti cikk: https://www.helpguide.org/articles/exercise-fitness/emotional-benefits-of-exercise.htm

Szerző
Tissevits Mónika

Elkötelezett környezetvédő és állatbarát vagyok. Szeretem a logikai feladványokat, rejtvényfejtést, olvasást. Hiszem, hogy mindennek oka van és nincsenek véletlenek az életben.

Tissevits Mónika összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7762
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.