Tarts Velünk Te is!
24227 regisztrált felhasználó

A megbocsátásban rejlő felszabadító erő

2016. április 18.
„A gyűlölet energiája nem vezet sehová, de a megbocsátás energiája,
amely a szeretetben testesül meg, jó útra terelheti az életedet.” Paulo Coelho

Ki vagyok? Extrovertált vagy introvertált?

A valós életben a megtapasztalt pozitív és negatív élmények folyamatosan építik az emberi személyiséget. A faktoranalitikus szemlélet szerint az egyén extrovertált (kifelé forduló) vagy introvertált (befelé forduló) beállítódása határozza meg viselkedését, reakcióját, emlékezetét, kommunikációját…és ez a megbocsátás szemszögéből is lényeges momentum lehet. Hiszen a megbocsátás is hasonló, olyan, mint egy érme, melynek két oldala van.

Mit is jelent ez?

Az extrovertált egyén egy dinamit, mely folyamatosan pörög, robbanásra kész. Sokat beszél és nem kendőzi el a mondanivalóját. Az öröm folyamatosan benne ég, vidám természet, egy igazi motivátor. Nem szereti viszont, ha irányítják és a kognitív képességeit tekintve nehezebben tanul és gyorsan felejt. A megbocsátás számára „nem téma” gyorsan túllép rajta, nem agyal a bántásokon. Ha problémája van, külső segítséget kér és elmondja mindenkinek bánatát, így igyekszik kezelni a számára nehéz helyzeteket.

"Mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek." Nem, nem olyan könnyű, néha lehetetlen. Hogy az idő segít. Biztosan. De nem olyan egyszerű a dolog; a megbocsátás nem pusztán lelki diszpozíció, erősen függ a körülményektől. Könnyebbé válik, ha a károsodás következményei életünkben megszűntek. Könnyebbé válik akkor is, ha a rossz következmények nem szűntek meg ugyan, de sikerült másban, máshol kárpótolni magunkat. Boldog ember könnyen megbocsát. Ha pedig ehhez a két lehető körülményhez egy harmadik is járul - most már csakugyan lelki tényező -, az úgynevezett lelkiismeret, a jóvátétel szándéka és cselekvése a vétő részéről, akkor a megbocsátás természetessé válik. Megkönnyebbüléssé, majdnem örömmé, mintha valami fájdalmas betegségből, keserű fekélytől szabadultunk volna meg.” Nemes Nagy Ágnes

Az introvertált egyén viszont pont az ellenkezője az extrovertáltnak, mivel zárkózott, nem fecseg sokat, kognitív képességei magasak, nyugodt természetűek, viszont a felejtést nem ismerik. A megbocsátás nála, komolyabb feladat, mint elsőre gondolnánk, hiszen folyamatosan jár az agya, tépelődik, rágja magát, ezért nála a megbocsátás hosszabb időt, folyamatot igényel. Sajnos Ő az, aki némán tűri a megbántásokat és hosszú időn keresztül emészti magát. Igyekszik maga kezelni, megoldani a problémát.

Szép az egészben az, hogy nincsenek tisztán extrovertált vagy introvertált személyiségek. Keveredik bennünk az egyik a másikkal. Mindezek Eysenck személyiségfaktorai, melyek kiegészülnek még a labilis és stabil faktorral, melyeken belül megjelenik a melankolikus, kolerikus, flegmatikus és szangvinikus személyiségek. Egyszóval komplikált a helyzet, hogy csak a személyiség oldaláról közelítsünk a megbocsátáshoz.

Interperszonális én-te kapcsolatok

Természetesen a két személyiség ellenkezően reagál egy ugyanazon eseményre, és ez a pszichológiában gyakran említett interperszonális kapcsolatokat is befolyásolja. A megbocsátás mindig egy eseménnyel, reakcióval, viselkedéssel hozható összefüggésbe. Az ok-okozati kapcsolat egyértelműen kirajzolódik, hiszen vagyok én, aki haragszik és vagy te, aki megsértettél egy számomra érzékeny területen.
A megoldás sokféle lehet a megbocsátásra, egy biztos az egyének közötti különbözőségek, melyek nem mindig a személyiségben és az én-te kapcsolatokban keresendők, hanem a generációs – kulturális – vallási különbségekben is, mivel azok megbélyegzik a megbocsátás minőségét, idejét és módját.

„Ha a bocsánatkérés életstílussá válna, akkor a kapcsolatok egészségesek maradnának. Az emberek megkapnák a vágyott elfogadást, bátorítást és támogatást.” Gary Chapman

Harag, düh és társai

A megbocsátás kiindulópontja lehet: harag, düh, gyűlölet, irigység… és hosszú a sor. Az biztos, hogy negatív töltetű érzésekről beszélünk, melyek hatása a testben és lélekben is nyomot hagynak betegségek formájában. Ki ne hallott volna már a „jó” kis hátfájásról, a refluxról, a szívinfarktusról… és itt is nagyon hosszú a sor, merthogy mindenki máshol hordja terheit.

„Ha egy reggel az ember felébred, és észreveszi, hogy a szívéből eltűnt a düh, eltűnt a sérelem, akkor szerintem hálás lehet. Akkor a világmindenség megengedte, hogy megbocsásson.” Feldmár András

Megoldókulcsok

Megoldás a felszabaduláshoz, sokféle lehet, mindenki igénye, erénye, tudása szerint válogathat a feloldó módszerek között. Nézzünk néhányat: kineziológia, pszichoanalízis, jóga, meditáció, asszertív kommunikáció, önismereti és megbocsátó tréningek, gyónás, ima.

„A megbocsátásnak egyetlen lehetősége van: a felejtés. S amikor kompetens személy azt mondja, hogy én megbocsátok, de nem felejtek, akkor bizony paprikajancsit csinál saját magából.” Popper Péter

A megbocsátáshoz vezető út lehet hosszú vagy rövid idő, ez sok mindentől függ, mint azt korábban vázoltam, egy viszont tuti, amikor elértünk a megbocsátás lezáró szakaszának végére hihetetlen mennyiségű energia szabadul fel. Megszűnnek a betegségek, vidámság uralja testünket, meglátjuk az élet apró örömeit és szépségeit. Boldogok vagyunk.
Megindul egy boldogságvonat-érzés az ember gyomrában, hogy megcsináltam, megbocsátottam: elengedtem, elfogadtam, feldolgoztam, elfelejtettem…, egyszóval túl vagyok rajta, na akkor most már koncentráljunk a jelenre, mellyel építjük a jövőt, mert a valódi szeretet: önzetlen, türelmes, megbocsátó.

„Az a szó, hogy megbocsátani, görögül úgy hangzik, hogy aphiémi. Azt is jelenti, hogy elengedni, elbocsátani, figyelmen kívül hagyni, maga mögött hagyni. Amikor az ember feloldja magában a kötelékeit, amikor nem tapad valamire vagy valakire érzelmileg, sem gondolatilag, amikor fájdalmát és sértettségét maga mögött hagyva elengedi az egészet: az aphiémi. Amikor nem nézünk utána, mert nem a miénk többé: ez a megbocsátás.” Müller Péter

 

Szerző
Hegedűs-Gál Csilla

Munkamotivációs szakértőként elsődleges célom az egyéni motivációban rejlő boldogságcsírák felismertetése, és tudatosítása az egyénekben. Számomra a siker a motivációs szinttel mérhető, mely a boldogság fokmérője. HŰ de forró, az JÓ.

Hegedűs-Gál Csilla összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7830
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.