Tarts Velünk Te is!
24100 regisztrált felhasználó

4. Lecke - A hála, mint stresszoldó technika

Ralph Waldo Emerson - amerikai esszéíró - szerint az ember úgy válhat elégedetté ha "Szokásává teszi, hogy az életében történő jó dolgokért hálás legyen, és folyamatosan köszönetet mondjon értük."

Kiderült hogy Emerson - aki munkássága javarészét a jó élet jelentésének feltárásával töltötte - nem járt messze az igazságtól. Az emberi hálaérzet modern tudományos vizsgálata hasonló következtetésekre jutott. Napjaink kutatásai folyamatosan kimutatják, hogy a hála kifejezése egy egészségesebb, boldogabb kevésbé stresszes életmódhoz vezet.

"Az élet megoldandó problémák sorozata - és ezek a problémák gyakran stresszt váltanak ki" - mondja Dr. Robert Emmons hála kutató, a Kalifornia Egyetem pszichológia professzora.

Erre a problémára ezért, szerinte - "a hála lehet az a megoldás amivel győzedelmeskedhetünk a stressz fölött." Karácsonykor, Húsvétkor gyakran beszélünk ünnepélyesen a háláról mint kívánatos hozzáállásról - de mi történik miután a maradékok elfogytak és már a porcelán étkészletet is elraktuk? Hogy tudunk, Emmons tanácsát követve minden egyes jó dolgot méltányolni az életünkben? A következő 7 tipp segítségével szokássá tehetjük, hogy minden nap megélhessük a hála felemelő érzését.

1. Hálanapló

Kutatások kimutatták, hogy számos jótékony hatással jár, ha leírjuk hogy miért vagyunk hálásak. A hálanapló írás megerősíti a pozitív gondolatokat - ez különösen hasznos, ugyanis az agyunkra jellemző, hogy hamarabb fókuszál arra ami elromlik, mint arra, ami megjavul. Az írás személyes célok elérésében is segít előre haladni. Hogy a naplóírás maximálisan hasznos legyen számunkra, Emmons 5-10 perc írást javasol, minden másnap. " Komolyan el kell magad kötelezni amellett, hogy csinálod, és egy idő után már automatikussá válik", mondja. "Hasonlóan az edzéshez - nem csak úgy felkelsz egy reggel és elmész futni, szükséges hogy legyen egy terved a napló írásra. Reggel vagy este, kinek mi felel meg jobban. "

2. Ne kerüld a negatívumokat

Bizonyított, hogy a hálaérzet megélése optimistább szemléletet  generál, de a hálás emberek nem bújnak el a negatívumok elől sem. Emmons azt mondja, hogy bár gyakran társítjuk a hálás érzelmi állapotot a jóra való fókuszálással és a rossz elkerülésével, valójában ahhoz hogy egy hálatelt életet élhessünk kulcsfontosságú hogy elfogadjuk, és az út részészének tekintsünk az akadályokat, megtorpanásokat is. Emmons azt ajánlja, hogy idézzünk fel egy múltbéli nehézséget - és nagy valószínűséggel hamar hálásak leszünk a jelenlegi állapotért és azért hogy már sok korábbi kihíváson túl jutottunk.

3. Tölts időt azokkal akik fontosak neked

A hálás emberek tudják, nem csak maguknak köszönhetik hogy eljutottak odáig ahol most az életükben tartanak - és szokásukká teszik, hogy időt töltsenek azokkal akik a legtöbbet jelentik számukra. "A hála ténylegesen segít bennünket másokhoz fűződő viszonyainkban," mondja Emmons. Megerősíti a kapcsolatokat, kapcsolataink minősége pedig a legjelentősebb előrejelzője boldogságunknak és  stressz kezelő képességünknek. Barátaink, szeretteink felé kimutatott hálánk közelebb hoz bennünket egymáshoz, mert megmutatja nekik mi milyennek látjuk őket. Dr. Michael E. McCullough, a Miami Egyetem kutatója szerint, hálaérzetünk rajtunk kívül másokon is segít. "A többi közül a hála emelkedik ki, mint a barátságban megélt legjelentősebb érzelem," - nyilatkozta McCullough a New York Times-nak  2011-ben. "Része egy pszichológiai rendszernek ami az embereket arra készteti hogy magasabbra becsüljék mennyire tűnhetnek értékes személyiségnek a többiek szemében."

4. Közösségi média használat tudatosan

A szociális média kikerülhetetlen világhálóra kapcsolódott kultúránkban. Ám a hálás emberek tudatosan a maguk javára fordítják ezeket a hálózatokat", - állítja Emmons. Bármilyen szignált, amivel mindennapi környezetünkben találkoznak úgy tudnak felhasználni hogy az hálatelt gondolatokat vált ki bennük. A szociális médiákon keresztül érkező információ és képek remek eszközök ehhez." Kutatások rámutattak hogy a közösségi médiákon megosztott pozitív gondolatok gyorsabban terjednek mint a negatívak - egyenesen megkönnyítheti a hálás hozzáállás elsajátítását ha az internethez fordulunk.

Emmons azt javasolja állítsunk össze magunknak egy archívumot a Facebookon és Instagramon olyan megosztásokból amikből meríthetünk, ha emlékeztetőre van szükségünk, hogy miért is lehetünk hálásak az életünkben. Ez a módszer segít hogy a naponta nézegetett oldalaink boldog emlékeket, gondolatokat idézzenek fel.  "Sokan okolják a technológiát és eszközeit a valós kapcsolatok hiányáért, de ha helyesen használjuk úgy gondolom pont ennek az ellenkezője valósul meg, és egyre több mély, jelentőségteljes, építő kapcsolat jön létre" vallja Emmons.

5. Ismerd fel az apró dolgok értékét

Az apró jócselekedetek óriási értéket képviselnek, ha szeretnénk hálás hozzáállást kifejleszteni magunkban. A hálás emberek szokásukká teszik hogy elismerjék, viszonozzák és mások felé is továbbadják az összes kis figyelmességet amit kapnak. Legyen ez egy egyszerű bók, elismerés, segítség egy feladatban vagy "csak úgy" egy szál virág. Egy a North Carolinai Egyetemen publikált tanulmány szerint az olyan párkapcsolatok, ahol a partnerek napi szinten kifejezik hálájukat és apró kedveskedésekkel ki is mutatják nagyobb eséllyel maradnak meg hosszútávon. A tanulmány elkészítése során arra is fény derült, hogy a kölcsönös napi szintű hálás megnyilvánulások növelték a partnerek közelség élményét és általános elégedettségüket a kapcsolatukkal.

6. Önkénteskedés

Olykor mindenkinek szükséges egy kis segítségre, és a hálás emberek tudják, hogy ezt méltányolni nincs más mód, mint ha azt előre "kifizetik". "Thanks!" (Köszönöm!) című könyvében Emmons megjegyzi, hogy azok akik önkénteskednek gyakran hálásak azért az élményért, hogy ők is adhatnak. "Amióta a mások szolgálata segített nekik felfedezni saját belső spiritualitásukat, nagyon hálásak a szolgálat lehetőségéért" - írja.
Egy a BMC Public Health -ban frissen közzétett kutatás rámuta,t hogy az önkéntesség csökkenést eredményezhet a depressziós érzések előfordulásában és fokozza az általános jól-létet. Emmons tanácsa: vizsgáld meg miben vagy tehetséges és használd a készségeid mások megsegítésére. Közben észre veheted, hogy adományozóként az emberek hálásabbá válnak mint adományban részesülőként.

7. Mozgás, vágj bele!

Nem úgy tűnik mintha bármi közük is lenne egymáshoz de a hála és a jó testi kondíció kéz a kézben járnak. Emmons 2003-as tanulmánya szerint azok akik hálás hozzáállásúak voltak többet is mozogtak. Az eredmények azt is megmutatták, hogy a tanulmány résztvevői között kevesebben diétáztak, dohányoztak vagy ittak. A testmozgás bizonyítottan kitisztítja elménket és stressz csökkentő hatású. Mindkettő kulcstényezője a hálaérzet mély átélésének. Aki rendszeresen mozog egészségesebb és a hálás emberek többet mozognak, tehát a hála az egyik legjobb orvosság, jelenti ki Emmons.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

Az ötödik leckét itt olvashatod >>

Minden napra kiírunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram főoldalára, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a kiírásokat.

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk Neked!

Fordította:
Keszthelyi Ági
Jobb Veled a Világ Alapítvány önkéntese

Forrás: http://m.huffpost.com/us/entry/4343934/
Cikket írta: Lindsay Holmes

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7820
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!



 

10 hónapos boldogságprogram témái:

2. hónap: Az optimizmus gyakorlása
3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság