Tarts Velünk Te is!
24100 regisztrált felhasználó

3. Lecke - A hála fogalmának megvizsgálása

„A hála inkább tisztelet magad felé, mint más felé”
Raheel Farooq pakisztáni író

A hála, mint kutatási terület

Szerencsére ma már egyre többen kutatják a tudomány világában is a pozitív gondolkodás hatásait az egyén viselkedésére nézve. Ezáltal kapva alátámasztást és racionális magyarázatot, azokra a jelenségekre, amiket egyre többen tapasztalnak meg azok, akik gondolataik pozitív befolyásolásával élik mindennapjaikat, kedvező irányba változtatva önmaguk és környezetük életét napról napra. A pozitív pszichológia képviselői számos kutatást végeztek már a hála témakörében, a tanulmány, amit Claire Meade állított össze pszichológusok írásai és kutatásai alapján, mélyebb aspektusból vizsgálja meg a fogalmat, ami egyértelműen kimutatható, hogy hatással van viselkedésünkre. A történelem folyamán számtalanszor és különbözőképpen vizsgálták a hálát, mint társadalmi és polgári értéket, a jólét egyfajta motivátorát, mind ismereti és érzelmi alapon, felhívva a figyelmet jellegére, ami szociális szükségletet mozdít elő. Azonban pszichológiai megközelítésből, és még inkább az új tudomány a pozitív pszichológia nézetéből a hála egyre inkább úgy értelmezhető, hogy több mint csupán evolúciós alkalmazkodás vagy a társadalmi változás egyik módszere.

Az elégedettséget fokozó érzés nyomában

A hála jellemezhető erkölcsi, szociális és érzelmi fogalomként is. A hála kifejezése hatással van az elégedettségre és a jólétre.  Még ha ez a felfogás érvényes is, azonban csak napjainkban kezdték tapasztalati úton felfedezni. A hála fogalma számtalanszor megjelent az idők folyamán, és elterjedt, mint értékes és hasznos tényező a kultúrákon és vallásokon keresztül. Ugyanúgy megtalálható a keresztény, iszlám, zsidó kultúrába is, mint például a hindu hagyományokban. (Dumas, Johnson & Lynch, 2002).

A szó a latin „Gratia” szóból ered, aminek jelentése hálás és a jóságra, kedvességre utal, valamint az adás és a kapás gyönyörűségére. A hála az a leggyakoribb egyedi, pozitív érzelem, aminek hatását az emberek többsége megtapasztal életében.

Ez a közös vonása a társadalomnak, azonban nem terjed ki a megértésre a pszichológián belül, ahol a haszon perspektívája különbözőképpen van pozícionálva, a jutalom adásának és kapásának a kombinációját lehet érzelemként vagy beállítottságként is tekinteni. Ezen felül a hála egy pozitív eredmény felismerésből fakad. Ekképpen vajon a hála működteti azokat a feltételeket, amik által köszönetet érzünk valaki vagy valami iránt, vagy ez egyfajta hajlandóság valami megtapasztalására a folyamatos jenlétén keresztül a különböző helyzetekben? Ebből a megközelítésből nézve a hála, mint érzelem megtapasztalása, négy összetevőnek a függvénye: a hála erőssége, gyakorisága, időtartama és sűrűsége. Egy hálás beállítottságú ember a hálát intenzívebben éli meg, mint egy kevésbé hálás típus, gyakrabban és viszonylag kisebb dolgoktól is érzik a hatását, emellett sokkal több forrásban is találják meg egy szituáción belül, több ember iránt is éreznek hálát a pozitív eredmények révén, mint társaik. A pozitív életszemlélet és a hála érzése együttesen előidézi az egyénben a társadalmi szituációk kedvezőbb értelmezésé ez által pozitívabb képet festve le róluk.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A negyedik leckét itt olvashatod >>

Minden napra kiírunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram főoldalára, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a kiírásokat.

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk Neked!

Fordította:
Győrfi Edina
Jobb veled a Világ Alapítvány önkéntese
Forrás: http://positivepsychology.org.uk/pp-theory/gratitude/108-gratitude.html

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7820
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!



 

10 hónapos boldogságprogram témái:

2. hónap: Az optimizmus gyakorlása
3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság