Tarts Velünk Te is!
24227 regisztrált felhasználó

A célhoz vezető út

2016. január 9.

Boldogságprogramunk e havi leckéje, a Célok kitűzése és elérése. Gondolkodtál már azon, hogy mit jelent neked ez a szó: CÉL? Hogy mi a te elérendő célod az életben? Vannak még álmaid, vágyaid, amiket még szeretnél elérni, megvalósítani? Ha megfogadjuk John Powell tanácsait, akkor bizonyára nem egy, de tizenegy célunk is születhet, ha igazán mélyen magunkba tekintünk.

„Talán jó lenne, ha mindegyikünk időt szakítana és leülne egy csendes sarokba és megírná élete hátralevő részének forgatókönyvét. Próbáld meg egyszer te is. Szabad kezet kapsz. Beírhatod a siker-kudarc, a könnyek-nevetés, a hosszú élet-a rövid élet, az agónia-extázis összes mennyiségét. Teljhatalmat kapsz az élvezet, a hatalom, a pénz, a hírnév és kapcsolataid felett. Mit tekintenél ideális életnek? Igazából mit akarsz leginkább? Esetleg segítene, ha leírnád a te tökéletes napodat, vagy egy listát írnál arról a tíz tevékenységről, amelyet a legjobban kedvelsz. Ha elmélkedsz azon, amit leírtál, bizonyára tisztábban meglátod legmélyebb vágyaidat és szükségleteidet. A kérdés ez: Mi az élet célja, a te számodra?"

Célok és részcélok

Ha a magasabb szintű célok felé szeretnénk haladni, akkor fel kell bontanunk őket kisebb részcélokra, mert a részcélok elérése könnyebben megvalósíthatónak tűnik, nem frusztrál annyira és nem érzed képtelennek az elérését, míg ha a fő célt célzod meg egyenesen, az könnyen elbizonytalaníthat. Mielőtt a francia konyha mestereivé válnánk, előbb meg kell tanulnunk articsókát párolni. Ez azt jelenti, hogy meghatározott terveket kell készítenünk arra, hogy mit, mivel, esetleg kivel, hogyan és mikorra akarjuk elérni a célunkat. Azok az emberek, akik ilyen kis lépésekké tudják bontani a céljaikat, nagyobb valószínűséggel érik el a nagy, távolabbi célokat is. Természetesen soha ne tévesszük szem elől a fő célt!

Montreali kutatók szerettek volna segíteni újdonsült, közösségben élő nyugdíjasoknak, hogy megtalálják, megtervezzék és elérjék a céljaikat, ezért elvégeztek egy kísérletet. A résztvevők körülbelül három hónapon át találkoztak egymással kis csoportokban, és egy vezető segítségével hetente kétórás „műhelyeken" vettek részt, hogy megtanulják megvalósítani az életcéljaikat. A beavatkozás rendkívül sikeresnek bizonyult: a kontrollcsoporthoz képest a műhelyeken részt vevő nyugdíjasok szignifikánsan boldogabbnak bizonyultak a beavatkozás után, és figyelemre méltó, hogy fél évvel később is megmaradt náluk ez a javulás. Ha sikerült ilyen jól megtanítani az embereknek, hogyan kell célokat kitűzni és megvalósítani, akkor érdemes végiggondolni, hogy mi is kellett ehhez. Jegyezd meg, milyen lépéseket hajtottak végre a vizsgálatban részt vevő egyének, mert érdemes lehet neked is ugyanezeket átültetned a gyakorlatba. Az első néhány ülés során a résztvevők felsorolták, hogy milyen személyes törekvéseik, szándékaik, és terveik vannak pl. többet lenni emberek között, mélyebb spirituális, vallásos életet élni, háziállatot tartani, többet és rendszeresebben mozogni, stb., és megnézték, milyen irracionális hiedelmek kapcsolódhatnak ezekhez a célokhoz. Többen gondolták a következőket, a barátaim már nem szeretik, ha átmegyek hozzájuk, vagy soha nem engedhetném meg magamnak, hogy egy kisállatot tartsak, esetleg már nehezemre esik a mozgás. Másodszor: azonosították a legfontosabb céljaikat, és alaposan átgondolták őket.

Tegyük fel, hogy a legfontosabb célod az, hogy a városba költözöl. Mennyi erőfeszítés kell ehhez? Milyen erőforrásokra lesz szükséged? Mennyire élveznéd a költözést? És így tovább. Harmadszor: kiválasztottak ezek közül egyetlenegy célt pl., hogy megtanulnak spanyolul, leírták, hogy mit jelent ez pontosan, vagyis megtanulni folyékonyan beszélni, viszonylag könnyedén írni és olvasni, majd személyesen elkötelezték magukat mellette. Érdemes megfontolni, hogy leírjuk-e a célunkat egy naplóba, vagy kitűzzük egy jól látható helyre, esetleg bejelentsük a családunknak, vagy a baráti körünknek. A negyedik lépés abból állt, hogy kidolgozták a gyakorlatba ültetés lépéseit, vagyis hogy hol, mikor kezdik, hogyan és mikorra hajtják majd végre a szükséges tevékenységeket pl. végigvenni egy nyelvkönyvet, elvégezni egy nyelvtanfolyamot hétfő esténként egy éven keresztül, stb.

Nagyon fontos volt ennél a pontnál annak végiggondolása, hogy milyen akadályok várhatóak. Unalom, időhiány, frusztráció, családi neheztelés, és annak átgondolása, milyen stratégiákkal lehetne elhárítani ezeket pl. minden erejét belefekteti, felkészíti a családot, a személyes találkozókat átütemezi, akkor szán időt a tanulásra, amikor van hozzá elég energiája, stb. Érdemes lehet megfigyelni, hogy felvetődik-e az abbahagyás gondolata, vagy túlságosan alacsonyra süllyed-e a motiváció szintje, mert ilyenkor tudatos erőfeszítéssel visszaterelhetjük a figyelmünket a szükséges feladatra. A résztvevők az ötödik lépésben végrehajtották a terveiket, s a csoport érzelmi támogatásával kitartottak a váratlan fordulatok és nehézségek ellenére is. Olykor természetesen újra kell gondolnunk vagy meg kell változtatnunk a céljainkat, sőt esetleg a fontosságát is meg kell kérdőjeleznünk, valóban az a leghelyesebb, ha most elköltözöm, vagy inkább maradjak még? Mi szól mellette és ellene?

Ha hasznosnak találtad ezt a kutatást, tarts velem következő cikkemben, mert további érdekes tapasztalatokat osztok meg veled, aminek nagy hasznát veheted ebben a hónapban.

Szerző
Fodor Katalin

Az életem ajándék. A családom, a barátaim, a társaim mind segítenek abban, hogy önmagam jobban megismerjem. Szeretném jobbá tenni a saját és mások életét is azzal, hogy szeretem és elfogadom magam, fejlődök, ami által egyre boldogabbá válok.

Fodor Katalin összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7830
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz



 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.