Tarts Velünk Te is!
22878 regisztrált felhasználó

6. lecke: Tedd szokásoddá a boldogságot

Jó hírrel kezdünk: a legnagyobb erőfeszítésre az elején van szükség, de idővel, ahogy az új viselkedések és gyakorlatok megszilárdulnak s az ismétlés révén szokássá válnak, egyre kisebb erőfeszítés is elég lesz. Mindannyiunknak vannak szokásai - jók is, rosszak is. A legtöbb embernek olyan bosszantó viselkedések jutnak eszébe a szokás szóról, mint a körömrágás, az ujj szopás, a hajcsavargatás vagy a kotnyeleskedés. Közismert szokás a dohányzás, és ugyanilyen a jelzés nélküli sávváltás vagy a reggeli kávéogyasztás. Az egészséges vagy „jó" szokások közé tartozik, ha levágjuk a csirkehús kövérjét, minden étkezés után fogat mosunk, vagy újrahasznosítjuk a hulladékot. Vajon mi a közös ezekben a viselkedésekben? Azért nevezzük őket szokásnak, mert döntéshozatal nélkül végezzük őket. Nem szándékos cselekvések. Amikor reggel felébredek, azonnal kiugrók az ágyból, és már veszem is a futóruhámat. Rendszerint nem - legalábbis nem túl gyakran - töprengek azon, hogy„Vajon ma felkeljek, vagy inkább maradjak a jó meleg takaró alatt?" Nincs benne döntéshozatal. 

A szokások az ismétlés és a gyakorlás révén épülnek ki. A kutatók azt az elméletet vallják, hogy minden alkalommal, amikor megismétlünk egy viselkedést (például reggelente kocogni járunk), az emlékezetünkben társítjuk a viselkedést és azt a környezetet, amelyben történik. A reggeli kocogásomra vonatkoztatva ez a környezet az alábbiakból áll: az óra csörgése, a hálószoba, a kocogóruhám az ajtó mellett stb. Az ismétlés révén a környezetből érkező ingerek (az óracsörgés) automatikusan kiváltják a szokásos viselkedést (felveszem a futócipőt), mégpedig oly módon, hogy a viselkedés végül automatikus agyi feldolgozásra vált az irányított feldolgozásról. Ha ugyanezt a boldogságfokozó gyakorlatokra alkalmazzuk, akkor kijelenthetjük, hogy minél gyakrabban kezdeményezünk egy pozitív tevékenységet - például családi körben kívánjuk élvezni egy étel ízeit, vagy számba vennénk életünk értékeit emberpróbáló időkben, annál erőteljesebb kapcsolat épül ki a tevékenység (az ízek élvezete vagy az értékek számbavétele) és a körülöttünk lévő ingerek (családi vacsora vagy a mindennapi rohanás) között.

Ha neked szokásoddá vált a Boldogságprogram, akkor a nyári szünet során se várj ránk hanem egyszerűen csináld tovább!

 

Az összes leckét itt olvashatod >>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

 

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7785
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

2. hónap: Az optimizmus gyakorlása
3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság