Tarts Velünk Te is!
22124 regisztrált felhasználó

6. lecke: Küzdj meg, érj meg lépésről lépésre

Ebben a boldogságfokozó stratégiában is arra biztatunk, hogy haladj lassan, de biztosan! Figyelj a saját benső folyamataidra, és az eredményhez engedd meg magadnak a változást!

A. Írjd le a rossz dolog természetét, a rossz eseményt vagy problémát, amellyel szembe találtad magad. Például: ’A legjobb barátnőm már három hete nem hívott fel'.
B. Azonosíts minden olyan negatív hiedelmet, amelyet a probléma váltott ki. Például: ’Biztosan haragszik rám’ vagy ’Borzasztó belegondolni, hogy azt hiszi, túl unalmas vagyok’.
C. Jegyezd fel a probléma következményét, vagyis hogy annak eredményeképpen hogyan érzed magad és hogyan cselekszel. Például: ’Nyomorultul és magányosnak érzem magam’, vagy ’Ezen a hétvégén kihagyom a közös vacsorát’.
D. Szállj vitába a negatív hiedelemmel, vedd nagyító alá, és gondold át, milyen más okai lehetnek még a problémának. Például: ’Talán szörnyen elfoglalt a barátnőm emlékszem, hogy valamilyen nagy munkahelyi szerződést emlegetett’ vagy ’Talán ő maga is rosszul érzi magát, és arra vár, hogy én hívjam fel őt’.
E. Ha átgondolod a problémád optimistább magyarázatait, akkor ebből erőt meríthetsz, és helyrebillenhet az önbizalmad, így kevésbé aggódsz majd, és több lesz benned a remény.

Az ABCDE-vitatechnika végső soron azt jelenti, hogy inkább vitába szállunk a túlságosan pesszimista gondolatainkkal ahelyett, hogy hagynánk eluralkodni őket. Biztosan észrevetted, hogy az A-tól E-ig terjedő lépések összefüggnek egymással. A rossz eseményre adott reakcióinkat nagymértékben azok a hiedelmeink és értelmezéseink határozzák meg, amelyek arról szólnak, hogy szerintünk miért történt meg az a rossz dolog, és mit jelent számunkra.

Egy optimistább, biztatóbb és kellemesebb értelmezés megváltoztatja a reakciónkat és a világlátásunkat, mivel erőt meríthetünk belőle. Mindennek a legnehezebb része természetesen a cáfolat. Az önkéntelen negatív gondolatok tetemre hívása érdekében egyértelműen a nyomozó szerepét kell felvennünk, aki olyan bizonyítékokra vadászik, amelyekkel megcáfolhatja a kezdeti megérzéseit.

Válaszoljuk meg magunknak az alábbi kérdéseket:

  • Milyen konkrét bizonyítékaim támasztják alá ezt a hiedelmet?
  • Milyen alternatív magyarázatokat lehetne felsorolni a viselkedésére?
  • Mit jelent mindez a gyakorlatban, ha mégis jól gondolom? Másképpen: mi a lehető legrosszabb dolog, ami történhet velünk? Mennyi a valószínűsége?

  • Mi a lehető legjobb dolog, ami történhet, és mi ennek a valószínűsége?
  • Mit gondolok őszintén, mi a legvalószínűbb végeredmény?
  • Hasznos számomra ez a hiedelem? Mi hasznom lesz belőle?
  • Végül: milyen tervem van arra, hogy kezembe vegyem a probléma megoldását?

Lehetőleg írásban és semleges hangulatban végezd el a feladatot.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7760
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság