Tarts Velünk Te is!
21716 regisztrált felhasználó

6 boldogságfokozó gyakorlat

2017. november 2.

Készült Linda Esposito cikke alapján

"Boldogságod titka abban rejlik, hogy összeszámold az áldásaidat, míg mások a gondjaikat tartják számon." (William Penn)

Egy barátom megkérdezte a minap, hogy mi az a legrosszabb szokás, amit sikerült leküzdenem. „Azon kívül, hogy reggelire csokit ettem? – viccelődtem vele - hát a panaszkodás.” Régebben szüntelenül panaszkodtam. A folytonos nyafogás szinte már a véremben volt. Gyermekkoromban édesapám az időjárást okolta a teniszkönyöke vagy épp a közlekedési dugó miatt, és gyakorta ítélkezett más emberek fölött. Akár a szomszéd gyönyörűen lenyírt gyepje mellett autóztunk el, akár hírét vette, hogy a kollégái a Hawaii szigeteken vakációznak, sose maradt el a hátuk mögött tett epés megjegyzés. Éppen ezért nem is volt meglepő, mikor nézeteltéréseink alkalmával elkezdtem kritizálni a barátaimat. Amikor a legjobb barátom mást hívott meg („helyettem”) Disneylandbe, szinte övön aluli ütéssel felérő volt a reakcióm irányába. Beismerem, hogy először jó érzés volt, de nem sokkal később már szomorúnak és bűnösnek éreztem magam.

A fordulópont negyedik osztályos koromban következett be. A szünidő után egy szép napon a tanárom óvatosan félrehúzott. „Tudod, néha azt gondoljuk, hogy a helyzetünk rosszabb, mint amilyen valójában. De az élet nagyszerűvé válik, amikor elkezded észrevenni, hogy milyen jó dolgok történnek.” Bár nem közvetlenül, de Braun asszony tanította meg nekem a hála ajándékát. És a hála az egyik oka annak, miért is szeretem annyira a pozitív pszichológiát.

A pozitív pszichológia hisz a boldogságfokozó gyakorlatokban!

A pozitív pszichológia arra buzdít, hogy megkérdőjelezzük, milyen gondolatokat és tetteket tudunk megváltoztatni ahhoz, hogy boldogabbak legyünk. Ez a szándékos fókusz inspirál minket a pozitív érzelmekre, a kapcsolatok ápolására és tudatos jócselekedetek megtételére! Az alábbi gyakorlatok segítenek a Te és valaki más érzelmi jól-létének növelésében is.

  1. Gyakorlat: Három vicces dolog

Írj le három vicces dolgot, ami egy adott napon történt Veled, és azt is, miért történtek így a dolgok. Olyasvalami volt ez, amiben közvetlenül érintve voltál? Valamit megfigyeltél? Vagy valami spontán dolog? Amikor nevetni tudsz magadon vagy a körülményeiden, ez azt jelenti, hogy nem veszed az életet túl komolyan. Az a legjobb az egészben, hogy a nevetés ragadós!

  1. Gyakorlat: Naplóírás

A naplóírás nem csak az önkifejezés egyik egészséges formája, amely egy időbeli pillanatképet ad, hanem általa tudjuk dokumentálni a gondolkodásunkban és a tetteinkben bekövetkezett pozitív változásokat. Ezen kívül segít, rossz hangulatunk elmulasztásában és jóra változtatásában.

Például, ha előléptettek a munkahelyeden a héten, arról ehhez hasonlóan számolhatnál be:

Hogyan történt? (Kemény munka eredményeképp, amelynek során legalább negyedórát töltöttél el az adatok kettős ellenőrzésével.)

Miért történt? (Vettem a fáradságot és megpályáztam az előléptetést)

Mit csináltam jól? (Kikértem az idősebb, tapasztaltabb kollégák véleményét arról, hogyan lehetne a legjobban javítani a munkateljesítményt.)

Mit tettem azért, hogy ez megtörténjen? (Kedvenc TV-műsorom nézése helyett kereskedelmi kiadványokat és tőzsdei jelentéseket olvastam.)

Ezt követően jegyezz fel egy olyan tevékenységet, amely nem tetszett és azt is, ahogy ezt kezelted. Például: Ráförmedtem a szobatársamra mikor múlt csütörtökön későn jött haza és felébresztett.

A problémamegoldás a következő:

Hogyan tartott ez engem fogva? (Nem tudtam visszaaludni, mert a végletekig gyötörtem azzal, hogy milyen tapintatlan.)

Milyen gondolatokkal és tettekkel tudnám ezt ellensúlyozni? (Sokkal rugalmasabb lehetnék, végülis egy felnőttről van szó, akinek nincs szüksége kijárási tilalomra! Vehetnék egy füldugót és hét közben használhatnám, mikor elmegy otthonról.)

  1. Gyakorlat: A jövő elképzelése

Akár felsőfokú tanulmányokat folytatsz, akár saját vállalkozást alapítasz, vagy megpróbálsz egészségesebben étkezni, egy biztos: a kívánt cél elérése egy örökkévalóságnak tűnik. A jövő elképzelése, vizualizálása nagyszerű motiváló tényező lehet, amely segít túljutni a nehéz időszakokon. Csukd be a szemed és képzeld el a jövődet. Arra összpontosíts, hogy az élet miben lesz más, és milyen változásokat szükséges bevezetni. Gondold át, hogyan fogsz érezni és mások hogyan fognak reagálni az új énedre. Legfontosabb, hogy gondold át, hogyan fogod mások javára hasznosítani azokat a szokásaidat, képességeidet és tehetségedet, amelyeket most sajátítasz el.

  1. Gyakorlat: Kedves gesztusok megörökítése

Jegyezd fel az összes szívességet, jótettet, amelyeket egy adott nap teszel, és azokat is, amelyeknek szemtanúja vagy. Ezek olyan egyszerű dolgok lehetnek, mint például átsegíteni egy idős személyt a zebrán, vagy rámosolyogni idegenekre.

  1. Gyakorlat: Hála-látogatás

Gondolj valakire, akinek köszönetet mondhatsz, valakire, aki segítőkész vagy kedves volt veled (most ne családtagra, a párodra vagy a házastársadra gondolj). Írj egy levelet ennek a személynek, amelyben részletesen kifejted, hogyan segítettek neked és mindez milyen hosszantartó benyomást tett rád. Szervezz egy találkozót a barátoddal és mondd, hogy hoztál neki valamit, amit szeretnél felolvasni. Miután befejezted az olvasást, ajándékozd neki a levelet. Egy kedves gesztus lehet, ha esetleg bekeretezteted vagy laminálod a levelet.

  1. Gyakorlat: Pozitív hozzáállás gyakorlása

A naponta megeső rossz dolgok ellenére fontos emlékeztetnünk magunkat arra, hogy a világ alapjában véve egy biztonságos hely. Mindannyiunkat ér fájdalom és trauma az életben. Azokban az emberekben, akik minden helyzetben meglátják a pozitívumot, megvan a rugalmasság arra, hogy könnyebben talpra álljanak. Ha tudatosan a pozitívumot választod, a belsődből merítesz forrást és megbízol gondolataidban, érzelmeidben, szokásaidban. Az élet mindig is fog bánatot és szívfájdalmat okozni neked, de tudod, hogy van kiút.

Miután múlt héten elvittem a fiam az iskolába, ok nélkül szomorúnak és rémültnek éreztem magam. És ha valami rossz fog történni és sosem látom őt újra? - gondoltam. Bár tudtam, hogy ezek hiábavaló gondolatok, mégsem volt könnyű „kísérteni a végzetet”, ahogy a középiskolások tengerében néztem fokozatosan tovatűnő alakját. Majd mély lélegzetet vettem, becsuktam a szemem és emlékeztettem magam arra, hogy az érzéseim nem tények és hogy tudatos cselekvéssel el tudom oszlatni az aggodalmaimat. Körülnéztem, mélyen érzékeltem a fákat, a friss levegőt, a reggeli napfényt és az utcasarki kereszteződésen átszaladó kuncogó tinédzsereket. A körülöttem lévő egyszerű szépségre fókuszáltam. Majd hirtelen felderengett bennem: a különbség a folyton panaszkodó és a nem panaszkodó emberek között a teljes elismerés és hála azért, amid van, itt és most.

További érdekes információkat az aktuális havi boldogságfokozó technikákról itt a leckéknél olvashatsz >>

Minden napra találsz feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat.

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Forrás: Tinybuddha

Szerző
Tissevits Mónika

Elkötelezett környezetvédő és állatbarát vagyok. Szeretem a logikai feladványokat, rejtvényfejtést, olvasást. Hiszem, hogy mindennek oka van és nincsenek véletlenek az életben.

Tissevits Mónika összes írása »

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7744
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

 

 

 

Szeretettel köszöntünk a Boldogságprogram blog oldalán.
Ezen az oldalon folyamatosan megosztjuk veled a legújabb boldogságtanulmányokat, továbbá hétről hétre életminőség jobbító, egészségmegőrző cikkeket olvashatsz.