Tarts Velünk Te is!
21484 regisztrált felhasználó

4. Lecke - Hogyan gyakoroljuk az optimizmust?

Sokféleképpen lehet gyakorolni az optimizmust, de az első stratégia kutatók által letesztelt hatékonysággal bír, amely segít ráhangolódni a derűlátó gondolkodásra.

És ez nem más, mint:

A lehető legjobb énünk gyakorlása:

Laura King, a Missouri Egyetem Kolumbiai Tagozatának professzora volt az első, aki módszeresen (kísérletileg) vizsgálta az optimizmust.

Semmi ördöngösségre nem kell gondolnunk: egyszerűen arra kérte a vizsgálati személyeket, hogy négy egymást követő napon keressék fel a laboratóriumát. Minden egyes nap azt az instrukciót kapták, hogy húsz percig írjanak a „lehető legjobb jövőbeni énjeikről”. Ebben a gyakorlatban az ember maga elé képzeli a lehető legjobb jövőt önmaga számára az élet különböző területein.

Egy huszonkilenc éves nő például elképzelheti, hogy tíz év múlva a lelki társával fog házasságban élni, lesz két egészséges gyermekük, a reklám szakmában fog tevékenykedni, és egy amatőr kamarazenekarban fog hegedülni.

Lényegében arról szól ez a fantáziálás, hogy milyen lehet az élete, ha minden álma valóra válik. Talán nem szerencsés választás a fantázia szó, hiszen arra utalhat, hogy az életéről alkotott elképzelése csak a képzelet szüleménye, légből kapott ábránd. Pedig éppen ellenkezőleg: ez a gyakorlat azt jelenti, hogy végiggondoljuk a legfontosabb, szívünkből fakadó céljainkat, és elképzeljük, hogy már elértük őket. Laura King azt találta, hogy akik néhány napon át napi húsz percet írtak ezekről a vízióikról, azoknak nagyobb valószínűséggel lett azonnal pozitívabb a hangulata, néhány héttel később is boldogabbak voltak, sőt kevesebb testi panaszt említettek néhány hónappal a kísérlet után, mint azok, akik más témáról írtak.

Vajon miért működik olyan jól a lehető legjobb énünk gyakorlata?

1. Azért, mert segít ráhangolódni a derűlátó gondolkodásra.
A gyakorlat arról szól, hogy még ma építsd fel a lehető legjobb énedet, amely majd lehetővé teszi azt a jövőt, amit láttál és ezt írásban rögzítsd.

2. A gyakorlat során felismerheted, hogy hatalmadban áll átalakítani önmagadat, és értékes célokért küzdhetsz, valamint hogy a mára és a holnapra vonatkozó álmaik nem a házastársadon, a pénzen vagy a jó szerencsén múlnak.

3. A lehető legjobb énünk gyakorlatának egyik nagy előnye az, hogy írásban történik. Ez az írásos gyakorlat bizonyos mértékben megdolgoztatja a derűlátás „izmait". Idővel és gyakorlással még akkor is kialakulhat benned az optimista gondolkodás, ha elsőre nem tudod kellő természetességgel elképzelni a legfényesebb jövőt önmagad számára.

Mivel az írás természete szerint rendszeres, és szabályok kötik, az ember kénytelen összeszedni, integrálni és elemezni a gondolatait, mégpedig oly módon, ahogyan nem tudná akkor, amikor csupán a képzeletével játszik. Ha a céljainkról írunk, akkor az segít összerendezni a gondolatainkat, segít abban, hogy megtaláljuk az értelmét az életünk során átélt élményeinknek.

4. Ha leírjuk az álmainkat, akkor ezáltal önmagunkról tanulhatunk – William Faulkner (Nobel-díjas amerikai író) állítólag azt mondta egyszer, hogy „Addig fogalmam sincs, mit gondolok valamiről, amíg el nem olvasom, mit írtam róla.” Új dolgokat fedezhetsz fel önmagaddal kapcsolatban, amikor a jövődről és a céljaidról írsz. A naplóvezetés a türelem és kitartás gyakorlásához is jól jön.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

Az ötödik leckét itt olvashatod >>

Minden napra kiírunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram főoldalára, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a kiírásokat.

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk Neked!

 

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7725
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

10 hónapos boldogságprogram témái:

3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság