Tarts Velünk Te is!
23003 regisztrált felhasználó

3. lecke: Megküzdési módok

A pszichológiában régóta tartja magát az az álláspont, hogy a megküzdésnek két típusa van: a problémaközpontú és az érzelemközpontú megküzdés. Vannak helyzetek, amik a problémaközpontú típusba tartoznak: ilyenkor célszerű kezünkbe venni az irányítást, cselekedni, valahogy megoldani a problémát, és eltakarítani az útból a rossz dolgot.

Természetesen erre nem mindig nyílik lehetőség. Amikor meghal valaki, akit szeretünk, azt nem tudjuk „helyrehozni". Ilyenkor az egyetlen megküzdési lehetőségünk az marad, hogy megpróbáljuk az eseményre adott érzelmi reakcióinkat irányítani. Ha az emberen eluralkodik a gyász, akkor tehet olyan lépéseket, amelyekkel enyhítheti vagy átdolgozhatja azt - talán pszichoterápiával, netán azzal, hogy több időt tölt a családjával, esetleg belemerül valamilyen értelmes tevékenységbe. Nem meglepő tehát, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel alkalmazzák a problémaközpontú megküzdést akkor, amikor úgy hiszik, hogy tehetnek valami konstruktívat a helyzetükkel kapcsolatban, és inkább akkor alkalmazzák az érzelemközpontú megközelítést, amikor úgy vélik, hogy a negatív eseményt egyszerűen csak ki kell bírni.

Problémaközpontú megküzdés

Ahogyan a neve is mutatja, a problémaközpontú megküzdésben a problémamegoldás a lényeg. Tegyük fel, hogy komoly problémát okoz a határidők betartása a munkahelyeden, és úgy érzed, elborít a munka. Megoldási lehetőségeket kell kidolgozni, mérlegelni kell mindegyiknél, hogy mennyi energiát kell belefektetni, és mennyi hasznot hozhat, majd ki kell választani az egyiket, és végre kell hajtani.

A problémára alkalmazható megoldások közé tartozhat, hogy beszélsz a feletteseddel a feladatok módosításáról, új, tartható munkabeosztást készítesz magadnak, de akár az is, hogy másik munkahely után nézel. A problémaközpontú megoldást választó emberek kevesebb depressziót élnek át a stresszes helyzetek közben és után, inkább a cselekvésre fókuszálnak:

  • Minden erőmmel igyekszem tenni valamit a megoldás érdekében.
  • Megteszem, amit kell; lépésenként haladok.
  • Megpróbálok kitalálni egy stratégiát arra, hogy mit lehetne tenni.
  • Cselekvési tervet készítek.
  • Félreteszem a többi dolgomat, hogy ezzel tudjak foglalkozni.
  • Igyekszem valakitől tanácsot kapni arra nézve, hogy mit tegyek.
  • Beszélek valakivel, aki tenni tud valamit a helyzet megoldása érdekében.


Érzelemközpontú megküzdés

Ha az adott esemény vagy helyzet kezelhetetlen, vagy ha teljesen beborítanak bennünket a negatív érzelmek, s emiatt képtelenek vagyunk cselekedni, akkor az érzelemközpontú megküzdés a helyénvaló és gyakran az egyetlen lehetséges megközelítés. Számos érzelemközpontú stratégia létezik, vannak, amelyek viselkedéses jellegűek, és vannak kognitívak, amelyek a gondolkodás megváltoztatására irányulnak.

A viselkedéses stratégiák közé tartozik például a figyelemelterelés vagy a testgyakorlás, pl. egy túrázással emeljük a hangulatunkat, vagy ha érzelmi támaszt keresünk a hozzánk közel álló embereknél, együttérzésre és megértésre lelünk egy barátunknál. A magukat kellemes tevékenységekbe vető emberek, akik szeretnek moziba járni vagy piknikezni a barátaikkal, adnak maguknak egy szusszanásnyi időt a szomorúság, szorongás vagy szenvedés közepette, és így jobban felkészülnek a problémára, s jobban tudnak vele foglalkozni. Ezzel szemben a kognitív, gondolkodásra irányuló stratégiák közé olyanok tartoznak, mint a helyzet újraértelmezése - megpróbálunk tanulni a tapasztalatból vagy keresni valami jót a történtekben -, a helyzet elfogadása - megtanulunk együtt élni vele, vagy elfogadjuk a történtek valóságát - vagy a vallás felé fordulás.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A negyedik leckét itt olvashatod >>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7789
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság