Tarts Velünk Te is!
20486 regisztrált felhasználó

3. lecke: Honnan tudjuk, hogy megbocsátottunk valakinek?

Ahányan vagyunk, annyiféle megbocsátó attitűddel rendelkezünk. Van azonban néhány lelki jellemző, amiből kiderül jó úton vagyunk-e már a megbocsátás felé. Az első erre utaló jel, hogy megváltozott a gondolkodásmódunk, hogy már nem akarunk annyira ártani az illetőnek, és inkább valami jót szeretnénk tenni vele vagy a kapcsolat pozitív oldalát hasznosítjuk. Gondold végig, hogy mennyire értesz egyet az alábbi kijelentésekkel, amelyeket egy megbocsátást mérő skálából valóak:

  • Majd én teszek róla, hogy megfizessen érte!
  • Látni akarom, hogy szenved és boldogtalan!
  • Úgy fogok élni, mintha nem is létezne.
  • A lehető legnagyobb távolságot fogom tartani tőle.

Minél inkább egyetértesz bármelyik kijelentéssel - az első kettő a bosszúállásról, a második kettő pedig az elkerülésről szól -, annál több munkára van még szükséged a megbocsátás érdekében.

Vajon miért érdemes megbocsátani?                      

Mind a kutatási eredmények, mind pedig az anekdotikus megfigyelések rengeteg olyan érvet kínálnak, amelyek szerint jobban járunk, ha megbocsátunk azoknak, akik megsértettek, megbántottak vagy áldozattá tettek bennünket. A megbocsátás olyasvalami, amit kizárólag önmagunkért, és nem a nekünk sérelmet okozó másik ember érdekében teszünk.

Rengeteg közmondásunk van, amelyek mindegyike valami olyan üzenetet hordoz, hogy ha ragaszkodunk a keserűségünkhöz vagy gyűlöletünkhöz, akkor az többet árt nekünk, mint a gyűlöletünk tárgyának. Buddha szavaival: „Aki ragaszkodik a haragjához, az hasonló ahhoz az emberhez, aki forró szenet tart a kezében azzal a szándékkal, hogy megdobjon vele valakit, pedig csak saját magát égeti meg."

Az empirikus kutatások megerősítik ennek a meglátásnak az igazát. A megbocsátó emberek kisebb valószínűséggel gyűlölködnek, kevésbé depressziósok, erőszakosak, aggodalmaskodók, dühösek és neurotikusak. Nagyobb a valószínűsége, hogy boldogabb, egészségesebb, kellemesebb és nyugodtabb emberek. Képesek jobban együtt érezni másokkal, és hajlamosak spirituális vagy vallásos utat követni.

A kapcsolatokban esett sérelmeket megbocsátó emberek jobban képesek helyreállítani a kapcsolat bensőségességét. Hosszú távon mind érzelmi, mind testi téren csak árt nekünk, ha nem tudunk szabadulni a sérelem gondolatától, ha agresszívak vagyunk és neheztelünk.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A negyedik leckét itt olvashatod >>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7461
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
április 3., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!