Tarts Velünk Te is!
22691 regisztrált felhasználó

2. lecke: Mozogj az egészségedért, mozogj az életedért

A pszichológusok szerint számos magyarázata van annak, hogy a testmozgás jó hatással van a lelki jóllétünkre, ezeket különböző vizsgálatok eredményei is alátámasztják. Egy kutatás alkalmával a kutatók olyan ötvenéves férfiakat és nőket toboroztak egy vizsgálathoz, akik egytől egyig klinikai szintű depresszióban szenvedtek, és véletlenszerűen három csoportba osztották be őket. Az első csoportot négy hónapnyi aerobikedzésre, a második csoportot négyhónapos antidepresszáns-kezelésre jelölték ki, a harmadik csoportot pedig mindkettőre. Az első és harmadik csoportra kirótt feladat heti három negyvenöt perces kerékpározó vagy sétáló/kocogó foglalkozásból állt, mely felügyelet mellett zajlott, és intenzitásában a mérsékelttől az erősig terjedt.

Figyelemre méltó, hogy a négyhónapos kísérleti időszak alatt mindegyik csoport tagjai azt élték meg, hogy csökken a depressziójuk, és kevesebb diszfunkcionális attitűdről, valamint magasabb fokú boldogságról és önbecsülésről számoltak be. Az aerobikedzés éppen olyan hatékony volt a depresszió kezelésében, mint a gyógyszeres kezelés vagy a testgyakorlás és a gyógyszeres kezelés kombinációja. A testedzés azonban mégis jóval kevesebbe kerül, általában mellékhatása sincs - ha leszámítjuk az izomlázat. Talán még ennél is figyelemre méltóbb, hogy fél évvel később a depresszióból kigyógyult résztvevőknél akkor volt kisebb esélye a visszaesésnek, ha hat hónappal korábban a testedző csoportban vettek részt. A kutatók találó nevet adtak a vizsgálatuknak: SMILE - MOSOLY.

Szabványos orvosi kezelés kontra hosszú távú testedzésvizsgálat. A testedzés jótékony hatásai közismertek, ám mindenkit meglepett, hogy a testedzés pszichológiai következményei előnyösebbnek bizonyultak az antidepresszáns gyógyszerezésnél. Lehetséges, hogy a vizsgálatban szereplő testgyakorlás növelte a résztvevők önbecsülését, és kialakította bennük azt az érzést, hogy képesek a gyakorlásra? Lehetséges, hogy megértették, hogy a saját erőfeszítéseik és a testedzés melletti kitartásuk meghozta a gyümölcsét? A SMILE-vizsgálat mindenesetre rengeteg olyan vizsgálatot összefoglal, amely a testedzésnek az egészségre és a lelki jóllétre gyakorolt hatásait hangsúlyozza.

A mozgás a hosszú élet titka

A testmozgás csökkenti a szorongást és a stresszt, általános értelemben megvéd az idő előtti haláltól, különösen attól, hogy szívbetegségben vagy rákban haljunk meg. Csökkenti számos betegség kialakulásának a veszélyét, ilyen a cukorbetegség, a vastagbélrák, a magas vérnyomás, megerősíti a csontozatot, az izomzatot és az ízületeket; javítja az életünk minőségét; jobban alszunk tőle, véd az időskori szellemi hanyatlástól; és segít kordában tartani a súlyunkat. A keveset mozgó idősek körében már a nagyon alacsony intenzitású testmozgás, séta vagy az ellenállás/rugalmasság edzése is csökkenti a depressziót és növeli az önbizalmat, ugyanakkor fantasztikus, hogy öt évre fenntartja a javulást. Végül a felmérések azt mutatják - és ezt megerősítik a véletlenszerű besoroláson alapuló, széles körre kiterjedő kísérletek is -, hogy a testmozgás lehet az összes boldogságfokozó technika közül a leghatékonyabb.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A harmadik leckét itt olvashatod >>>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7776
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

1. hónap: A boldogságfokozó hála
2. hónap: Az optimizmus gyakorlása
3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság