Tarts Velünk Te is!
21837 regisztrált felhasználó

2. lecke: Mit jelent a megbocsátás?

A megbocsátás megszakíthatja az elkerülés és bosszúállás körét, amelybe gyakran kerülünk. A világ sok vallása fontosnak tartja a megbocsátást.

Dr. Sonja Lyubomirsky tanulmányában így ír megbocsátásról

Életünkben számtalanszor fordulhat elő olyan nehéz életesemény, amivel meg kell küzdenünk, azonban ennek is van ellenszere, ami tanulható, elsajátítható. Az egyik különösen fájdalmas gyötrelem akkor köszönt be, amikor az embernek valaki rosszat tesz, megsérti vagy megtámadja. A sérelem vagy visszaélés lehet testi, szexuális vagy érzelmi jellegű. Lehet sértés, bántalmazás, árulás vagy cserbenhagyás. Úgy tűnik, hogy az emberek természetüktől fogva hajlamosak először negatívan reagálni és a sérelmet egy azzal egyenlő sérelemmel viszonozni. A két másik tipikus reakció: elkerülni az illetőt és bosszúra szomjazni. Eléggé nyilvánvaló, hogy az ilyen reakciók negatív következményeket szülnek.

Ha igyekszünk távol tartani magunktól az erőszak elkövetőjét, és különösen, ha meg akarjuk torolni a tettét, akkor végső soron mi válunk boldogtalanná, károsítjuk vagy leromboljuk a kapcsolatainkat, sőt tágabb értelemben a társadalomnak is ártunk vele. A bosszúvágy a történelem során - s még ma is - rengeteg bajt és borzalmat hozott a világnak, többek között gyilkosságokat, nők megerőszakolását, fosztogatást, valamint háborúkat, terrorizmust és népirtást.

Mit is jelent a megbocsátás, és vajon érdemes-e megtanulni, és gyakorolni?

A megbocsátás megszakíthatja az elkerülés és bosszúállás körét, amelybe gyakran kerülünk. A világ sok, ha nem a legtöbb vallása fontosnak tartja a megbocsátást. A megbocsátást tanulmányozó pszichológusok szerint a megbocsátás nem egyenlő a megbékéléssel, vagyis nem feltétlenül jelenti azt, hogy helyreállítjuk a kapcsolatot az erőszaktevővel.

Nem egyenlő a felmentéssel sem, amely egy jogi kifejezés, és általában az igazságszolgáltató rendszeren belül használatos, sem azzal, amikor eltekintünk valamitől, ami azt jelenti, hogy kimagyarázzuk, alábecsüljük vagy toleráljuk az erőszaktételt vagy sértést, s így teljesen feleslegessé tesszük a megbocsátás szükségességét. A megbocsátás nem jelent mentegetést, amikor is mentő körülményeket vagy „jó okot" találunk az illető tettére, nem jelenti a sérelem letagadását, ami egybecseng a freudi elfojtás fogalmával, és azt sem jelenti, hogy nem vagyunk hajlandóak elfogadni azt, ami történt. 

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A harmadik leckét itt olvashatod >>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7748
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság