Tarts Velünk Te is!
22477 regisztrált felhasználó

2. lecke: Megküzdési stratégiák szerepe

A megküzdés szakkifejezése arra vonatkozik, hogy mit tesz az ember a negatív esemény vagy helyzet okozta fájdalma, feszültsége vagy szenvedése enyhítése érdekében. A pszichológusok a stresszes helyzetek kezelésének hívják ezt a jelenséget, és mindenki tapasztalta már a saját bőrén, miről van szó.

„Boldognak nevezzük azokat az embereket, akik az életük során megtanulták elviselni az élettel járó nehézségeket, így ezek nem tudják őket maguk alá gyűrni.” Juvenalis

Amikor egy nehéz vagy fájdalmas helyzettel szembesülsz, te hogyan szoktál megküzdeni vele, vagy hogyan oldod meg a felmerült problémát? Ha elég hosszú élet adatik meg nekünk, akkor abból nem maradhatnak ki a feszültségek, a rossz dolgok és a válsághelyzetek. Szinte végtelen számú dolog történhet velünk: meghal valaki, akit szeretünk, súlyos betegség támad meg bennünket, balesetet szenvedünk, valami vagy valaki áldozatává válunk, természeti katasztrófát vagy terrortámadást élünk át, családon belüli erőszak történik velünk, elszegényedünk, megbélyegeznek minket, elválunk, vagy elveszítjük az állásunkat.

Az ilyen akut kihívások következtében sokan depresszióssá válnak, félni kezdenek és összezavarodnak. Előfordul, hogy nehezen tudnak a napi életükkel kapcsolatos feladataikra összpontosítani, és az is, hogy nem tudnak rendesen aludni vagy enni. Vannak, akik olyan erőteljesen és hosszan reagálnak a nagy megrázkódtatásokra, hogy hónapokon vagy éveken át nem tudnak visszatérni a korábbi énjükhöz.

Egy kulcskérdés a megoldáshoz

Néha megkérdik tőlem: „De hogyan kezdhetnék egyáltalán azon gondolkodni, miként lehetnék boldogabb, amíg nem oldottam meg az életem nagy kérdéseit?" Nincs egyszerű válasz erre a kérdésre. Boldogabbá válni azt jelenti, hogy a boldogsági alapszintünk fölé tornásszuk magunkat. Ha valami szörnyű dolog történik velünk, vagy elhatalmasodik egy problémánk, és boldogságunk szintje az alapszint alá száll, miközben az összes energiánkat és figyelmünket leköti a gondunk, akkor az a legfontosabb, hogy megbirkózzunk vele. Szerencsére a legtöbb - ha nem is az összes - boldogságfokozó stratégia - annak örüljünk, amink van, legyünk optimisták, gyakoroljuk a vallásunkat, ápoljuk a kapcsolatainkat, élvezzük az élet örömeit, és így tovább - egyben olyan stratégia is, amely segít átjutni az élet hullámvölgyein.

A megküzdés és a megbocsátás - nemcsak a súlyos traumákra adott reakciónk szempontjából fontos, hanem az élet átlagos és mindennapi kihívásaira is alkalmazhatjuk őket. Emiatt a megküzdés és a megbocsátás olyan alapvető stratégiánk, amelyekben benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége: amiként viselkedünk, és ahogyan gondolkodunk, az nagymértékben összefügg azzal, hogy végül mennyire leszünk boldogok, függetlenül attól, hogy mi bánt bennünket, hogy milyen feszültségeket, sérelmeket és megpróbáltatásokat ró ránk az élet.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A harmadik leckét itt olvashatod >>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7765
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!