Tarts Velünk Te is!
23003 regisztrált felhasználó

1. lecke: Megküzdési technikák a boldogsághoz vezető úton

Mindannyiunk élete ki van téve nagy életkríziseknek, olyan túlfűtött negatív érzelmi energiával szembesülünk magunkban és környezetünkben melynek a kezelése igen nehézkesnek tűnik. Jobbára keresve a válaszokat a megoldásra, azonban csak nekünk kell megküzdeni a helyzettel. A megküzdés alatt a személy azon erőfeszítéseit értjük, melyek arra irányulnak, hogy legyőzze a ráható külső vagy belső fenyegetéseket. – mondja Dr. Valló Ágnes pszichológus. Egy akut katasztrófa helyzet megtapasztalásában, mely lehet szerettünk elvesztése, válás, egy súlyos baleset, az életünk valójában egy rémálommá válhat és hirtelen érzelmi viharaink áradatában találhatjuk magunkat. Azonban vannak technikák az akut események kezelésére, hogy lerövidítsük a hosszukat, a szenvedést, a fájdalmat és lecsökkentsük a megnövekedett stressz szintünket amennyire lehetséges.

Az elmúlt évtizedben a stressz mint fogalom, egyre inkább életünk részévé vált. De mi is az a stressz? A stresszkutatás atyja, Dr. Selye János „jó” és „ rossz” stresszt különböztetett meg egymástól az ötvenes években. Eustressznek nevezte a jót, míg az ártalmasat distressznek. A jótékony hatású stressz ösztönöz. Olyan késztetés, mely segíti, hogy pozitívak maradjunk, és nem utolsósorban lelkesítő hatású. Míg a kártékony stressz energiánkat felemészti, kapcsolatainkat meggyengíti, önbizalmunkat megtépázza, hosszan fellépve betegségek kialakulásához is vezethet. A stresszkutatás területén talán ez az egyik legmeglepőbb eredmény, hogy nem a stressz a probléma. A stressz sok esetben jó nekünk mutatták ki a pszichológusok – állítja Tal Ben Sahar Harvard Egyetem tanára a Pozitív Pszichológia területéről. Mivel szívóssá tesz bennünket, erősebbé és még rugalmasabbá, fogékonyabbá a boldogságra és a jó közérzet kialakulására.

Megküzdés

A stresszel való megküzdés legátfogóbb megközelítése Lazarus nevéhez kötődik. Mi is a megküzdés? Lazarus szerint, a megküzdés kognitív vagy viselkedéses erőfeszítés, amelyek olyan külső vagy belső kihívások, veszélyek kezelésére irányul, melyek meghaladják vagy felemésztik az egyén tartalékait, forrásait. Lazarus megküzdésnek, copingnak nevezi a stresszhelyzet megoldását célzó alkalmazkodási próbálkozásokat, melyeket két részre csoportosított a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdésre. A probléma centrikus megküzdés lényege, hogy az egyén a stressz forrását kívánja megszüntetni, megpróbálja megváltoztatni, átalakítani a jövőre nézve. A helyzet megváltoztatásán van a hangsúly ennél a típusnál. Fontolóra vesszük a lehetőségek kimeneteleit, analizálunk, majd aztán cselekszünk. Az érzelmi centrikus megküzdés esetében a stresszhelyzethez kapcsolódó negatív érzelmi állapot csökkentése a cél. A stresszre adott negatív érzelmi reakciók hatásait, szorongást, aggódást, agressziót próbálja levezetni az egyén. Érzelemközpontú stratégiához folyamodunk, amikor befolyásolhatatlan helyzettel találjuk szembe magunkat – mondja Lazarus és Folkman.

Milyen megküzdési stratégiákat tudunk alkalmazni?

Érzelmeink, viselkedésünk befolyásolása. A helyzet pozitív jelentésének a keresése, helyzetértékelés. Megbízható, elérhető társak keresése az élet megpróbáltatásainak időszakában. Személyes felelősségvállalás a tetteinkért, így később jobban bevonódhatunk a megoldáskeresésbe. Problémamegoldás tervezés, alternatíva kidolgozás a stressz faktorokra. Figyelemelterelés elfoglaltságokkal vagy segítségnyújtással. Önmegnyugtatás, érzékszervek megnyugtatása zenével, illatokkal természetben való kikapcsolódással.

Stressz - rekreáció

Gondolj csak egy pillanatra a következő analógiára, mi történik amikor elmész az edzőterembe és elkezdesz súlyokat emelni, edzed az izmaidat. Majd az izmok bekeményednek edzés hatására. Vajon ez rossz dolog? Nem az. Mikor kezdődik el a probléma? Mikor folyamatosan csinálod, nap nap után. Ez az a pillanat, amikor enerváltakká, kimerültté válunk ahelyett, hogy energikusak lennénk. Tehát a probléma nem a stressz, hanem a regeneráció hiánya. – mondja Tal Ben Sahar. Mind úgy a fizikai szinten, mint ahogy a pszichológia és érzelmi szinten is.

Amire szükségünk van, hogy növekedjünk ebben a felgyorsult világban, az az, hogy szisztematikusan alakítsunk ki regenerációs helyzeteket különböző szinteken. Először a mikroszinten, mely lehet egy rövid szünet munkaidőben, vagy szerettünkkel való beszélgetés, meditáció 15 percig, vagy egy ebéd, telefonálás, és e-mailezés nélkül. Ezek az apró regenerációs időszakok nagy változásokat okoznak, úgy mind a jó közérzetben, a produktivitásban, és a kreativitásban. Majd közepes szinten is szükségünk van erre, egy jó alvás keretében akár. Aztán a legnagyobb szinten is, mikor elmegyünk szabadságra egy vagy két hétre. Nem véletlen a szókapcsolat kreativitás és rekreáció között, el kell kötelezni magunkat a pihenés mellett azért, hogy a legjobbat tudjuk kihozni magunkból és az életünkből, és hogy a problémáinkra más nézőpontból is rávilágítást nyerhessünk, boldogságot, örömöt és beteljesedést átélve a napjainkban.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A második leckét itt olvashatod >>>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

Szerző

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
4890 84 7789
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

3. hónap: Társas kapcsolatok
4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság