Tarts Velünk Te is!
21717 regisztrált felhasználó

1. Lecke: A megbocsátás - út, a boldogság felé

A boldogságprogramunkban elérkeztünk a megbocsátás témaköréhez, melynek gyakorlása talán sokunk számára kihívást jelentő.

Mindannyiunk életében a megbocsátás elengedhetetlen szerepet játszik lelki fejlődésünk megtapasztalásában ez bizonyos. Nem olyan dolgok közé tartozik, melyeket egyszer megtapasztalunk és a folyamat lezárult, hanem ismétlődően olyan helyzetekben találhatjuk magunkat ahol megbántás, harag, düh érzetét éljük meg vagy a felháborodást. A megbántás formái a szóbeli, érzelmi és fizikai bántalmazás széles palettáján számtalan dolgot felölelnek. Haragos állapotunkban lelki szemeink előtt megjelennek a múlt sérelmei, a megaláztatásai, az érzékelt igazságtalanságok elégtételre vágyunk önbecsülésünk visszanyerésére. Úgy is mondhatnánk, egyfajta ’kapcsolatunk’ alakul ki a múlttal és minden a múlt sérelmeihez kapcsolódó döntést úgy hozzuk meg legtöbbször, hogy továbbra is ragaszkodunk a sérelmekhez, és kívülre, másra helyezzük a jóvátételt. Azonban bármilyen sérelem is ért a múlt már elmúlt, megváltoztatni sajnos nem tudjuk viszont róla alkotott gondolatainkat igen.

„Haragjában gyakran olyanokat mond az ember, amit maga sem hisz, utólag csak megbánni tudja. El kell fogadni a megbánásokat. Sőt, egy idő után el kell felejteni a sérelmeket. Nem szabad őket naponta újra meg újra bemagolni.” mondja Popper Péter.

Természetesen vannak olyan élethelyzetek melyekben neheztelésünket elengedni szinte lehetetlen, nem tudjuk felszakítani a gátakat. Azonban a megbocsátás erő, gyógyító erő! Felszabadít minket a múlt láncaitól a béklyóink lehullnak és megszabadít gondolatvilágunk csatározásaitól áthelyezve a megbékélés és az elfogadás állapotába. A lelki gyógyuláson túl az egészségre is csodás hatással van.

Miért érdemes megbocsátani?

Egyre többen foglalkoznak orvosi, pszichológia és spirituális körökben a megbocsátás erejéről. A John Hopkins School of Medicine kutatói a harag szívre gyakorolt hatását vizsgálták 36 éven keresztül 1337 személy bevonásával. Azoknál a személyeknél, akik nagyobb haraggal reagáltak egy stresszes helyzetre háromszor nagyobb volt a szívbetegségek kockázata és ötször gyakrabban kaptak szívinfarktust derült ki a kutatásból. A gondolataink hatást gyakorolnak testünk működésére derül ki a tanulmányból. Az elme testre gyakorolt hatása annyira erős, hogy beindítja a biokémiai folyamatokat létrehozva tudatosan vagy tudattalanul a betegséget. Így tehát nem mindegy, hogy mit gondolunk vagy mondunk!

„Aki ragaszkodik a haragjához, az hasonló ahhoz az emberhez, aki forró szenet tart a kezében azzal a szándékkal, hogy megdobjon vele valakit, csak saját magát égeti meg vele.” – mondja Buddha

A megbocsátás a tévhitekkel ellentétben nem azonos a probléma elbagatellizálásával vagy elfeledésével, azt sem jelenti, hogy kapcsolatot kell fenntartani a bántó személlyel. Inkább belső fájdalmunk elengedését és egónk félrehelyezését tesszük meg általa.

Egészségünk tekintetében, a megbocsátás függetlenül aktuális érzéseinktől, alapvető része boldogságunknak és testi-lelki jólétünknek. A megbocsátás talán valami olyasmi, melyben lemondunk a megtorlás kereséséről és felismerjük a meg nem bocsátással járó következmények negatív hatásait. Hiszünk abban, hogy a másik jó, még ha nem is úgy cselekszik. Felszabadítva ezzel önmagunkat a keserűség és neheztelés érzésétől. A múltba már nem tudunk visszalépni viszont amit megtehetünk, hogy megváltoztatjuk a múlttal kapcsolatos gondolatainkat és érzéseinket, persze ez elméletben egyszerűbben hangzik mint gyakorlatban. De megéri, hiszen önmagunkért tesszük! A megbocsátást sürgetni nem lehet, ez egy folyamat mellyel az elfogadást tanuljuk meg. Elfogadjuk, viszont ez nem jelenti azt, hogy egyet is értünk vele. Egyfajta gyógyulás, önmagunk feloldására.

Út befelé

Nemcsak másoknak, de magunknak való megbocsátás is legalább annyira fontos. Emberi tulajdonságokkal születtünk az önmagunkról alkotott negatív hiedelmeink az önutálat a saját emberi tulajdonságaink folyamatos visszautasításából áll. Valahányszor elvárjuk magunktól a tökéletességet, hogy később aztán bántsuk magunkat hibáinkért, ez sokszor az önszeretet hiányát jelzi. Szeressük magunkat és legyünk könyörülettel önmagunk felé. Ha valamiért marcangoljuk magunkat, mondjuk ki hangosan, megbocsátom most ezt magamnak és éljük is meg. Hiszen emberek vagyunk, emberi hibákkal és tulajdonságokkal felruházva lépjünk át a megbocsátás kapuján mind magunk mind mások felé, hogy kiteljesedhessünk.

Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.

A második leckét itt olvashatod >>>

Minden napra adunk feladatokat, javaslatokat a Boldogságprogram oldalán, ezért érdemes minden nap feljönnöd és megnézned a napi feladatokat itt >>> vagy letöltheted a havi munkafüzeteket innen >>>

Ehhez azonban be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, akkor azt itt teheted meg >>>

Örömteli tanulást kívánunk neked!

 

Szerző

TETSZIK A CIKK? KÜLDD TOVÁBB ISMERŐSÖDNEK!
3212 84 7744
oktatási intézmény klub itthon és külföldön bejegyzés a témákhoz

A következő Klubtalálkozó időpontja:
május 8., 17:00 óra
Ha szeretnél részt venni, jelentkezz be!
A Boldogságprogram fővédnöke:

Prof. Dr. Bagdy Emőke

Felemelő érzés olyan ügy mellé állni, amellyel szívből egyetértek!

 

 

10 hónapos boldogságprogram témái:

4. hónap: Boldogító jócselekedetek
5. hónap: Célok kitűzése és elérése
6. hónap: Megküzdési stratégiák
7. hónap: Apró örömök élvezete
8. hónap: Megbocsátás
9. hónap: Egészséges életmód
10. hónap: Fenntartható boldogság